Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Går riktigt slött ibland ** Fixat **

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44

    Går riktigt slött ibland ** Fixat **

    Jaha. Då va det redan dags att börja fråga er som kan detta då

    Har precis köpt med en 9000 2.3T från 95. Blev förvånad över hur bra bilen gick, men glädjen varade inte så länge.

    Igår var jag en snabbis ner till affären & gasade på det som gick på 2:an. När jag växlade till 3:an och gav gas, så "klippte" bilen. Höll på att åka ut genom framrutan.

    Detta har hänt en gång till, men det sorgliga är att bilen inte alls går så bra längre... Ibland när man gasar på så känner man att det är på G, men så planar det liksom ut. Hoppas att ni förstår vad jag menar med detta & jag är tacksam för all ev. hjälp jag kan få.

    Bilen är inte chippad & jag tvivlar på att laddtrycket är uppställt.

    //Peter
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Kolla här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=88691

    Köp en laddtrycksmätare, att det planar ut låter ju lite som svajj, eller konstant GrundLaddTryck. Bara läs igenom guiden så kan du nog komma fram till något.

    lycka till!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Min gjorde så där när jag hade dåligt (igensatt) bränslefilter. Lätt och billigt att byta. Värt att testa.
    /Markus

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44
    Jag tackar för era svar...Ska fylla på lite här nu... Har precis varit ute och kört med bilen & det är inget roligt alls...Den går som en medelpigg bensinare. Tycker att den "drar" hyffsat precis i början av gaspådrag, sedan tappar den nästan all effekt. Ligger man runt 70km/h på 4:an och trycker på, så går den bra en liten stund. Fick den till att gå riktigt bra en gång, men när jag växlade och gav gas, så klippte den...Ingen som känner igen detta och vet vad det beror på. Har ingen lust att börja byta en massa delar och prova mig fram då dessa inte är så billiga.

    //Peter
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    i bästa fall har du tankat dålig bensin bara. sen kan ju DI och stift göra sitt. känns rätt stor skillnad på när den inte tänder alls och när den inte får rätt mängd bränsle. Enklaste du kan göra är att betala saab ~700kr för att läsa ur felkoderna ur styrboxen.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44
    Borde man inte höra/känna om bilen misständer? Hörs ingen skillnad i motorn utan den bara tappar effekten.
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    alla spikningar hörs inte. hörs spikningen kan det vara för sent och man har ett fint hål i kolven. Trionic kommer ihåg att bilen spikar men försöker ändå höja effekten vad som går till det eftersträvade värdet. Därav kommer bilen tveka och verka orkeslös. Dåliga stift som sabbar joniseringmätningen kan lura bilen och tro att den spikar hela tiden.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44
    Då kastar jag i nya stift och byter bränslefilter på måndag...Börjar i den billiga änden
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44
    Ett litet tillägg bara.

    Märker även mycket tydligt vid lugn körning att den tappar.
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    hej!

    min va ungefär lika dan! den laddade ok ibland, men mattades sedan av. låg jag på 4:an och la i 3:an för att dra "tvekade" den och man såg på laddtrycksmätaren att den inte alls ladda som den skulle.. känndes bara riktigt slö.. ibland orka den kanske ett gaspådrag på 2:an men sedan börja den tveka på 3:an igen och gick ner mot GLT...

    jag tittade på alla slangar och tycket själv inte det va fel på dom. men efter jag felsökt ett bra tag gav jag mig på slangarna igen! och det visade sig att 2st hade små små sprickor i sig.
    sedan gick den som en klocka när jag hade bytt dom...
    min högg också till precis som din när laddet skenade iväg.

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44
    Idag skickade jag i nya stift...Dom som satt i var duktigt vita. Beror det på att den för förlite soppa? Åker i ett nytt bränslefilter imorgon.
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av Tzacko
    Idag skickade jag i nya stift...Dom som satt i var duktigt vita. Beror det på att den för förlite soppa? Åker i ett nytt bränslefilter imorgon.
    bra att du sa det! för jag glömde kolla mina stift igen efter jag fått bilen att gå som den ska...
    mina stift va också knallvita när jag skruvade loss dom (när jag kört med trasig slang)

    det måste jag ju kolla igen.
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44
    Jaha. Då har jag satt i nya stift, bränslefilter, luftfilter samt kontrollerat slangar för ev. läckage...Bilen går bara sämre & sämre...Snart åker stora släggan fram. Är inte känd för att ha tålamod
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  14. #14
    Min bil var sådan här precis innan topp-packningen gick på den (slö och (klippte ibland (dock väldigt sällan))), Men jag vet inte om det är så i det här fallet.
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Låter ju nästan lite som att du bör kontrollera magnetventilen...

    Att den "skjuter på bra i början" och att den sedan klipper så att du nästan sitter i rutan, låter för mig som att den går på laddtrycksstoppet.


    Hur ser original laddmätaren ut att göra? är den uppe på rött, mitten på gula, eller vad?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44
    Den klipper inte längre...Den laddar upp till det röda....Pendlar lite
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44
    Har nu märkt att turbon väser & dumpar mer än den gjorde i början, men kan inte hitta något läckage. Ingen som känner igen detta???

    //Peter
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Tzacko
    Ingen som känner igen detta???

    //Peter

    Mjo. Säger ändå läckage...


    De kan va svårt att titta sig till några läckage genom att stå och glo ner under huven bara, utan man måste nog nästan börja riva sig igenom systemet och leta fel.

    Alternativt om du kan trycksätta systemet med en komressor eller liknande så kanske det är lättare att hitta felet.


    Min gjorde liknande (dock ej svajjig eller ryckig, men oerhört svag och med pysljud) och då var det en av slangarna från IC,n som var en spricka i.

    Helt omöjligt att se uppifrån, utan det syndes bara när man tryckte på slangen, vilket en trevlig spricka på sissådär en 3-4 centimeter uppenbarade sig. Dessutom satt sprickan på undersidan av slangen, så det gick inte att se.




    Näe, Vet inte hur du ska göra, men mitt tips är att du kollar efter läckage ordentligt först och främst. Särskillt om den väser och pyser och har sig...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44
    Nu blir jag snart tokig på bil Jäxxxx....

    Går inte alls som den ska....Den skjuter på bra i början, med när det ska till och hända grejer, så dalar det liksom ut. Tycker mig kunna höra att den dumpar lite när den tappar kraften. Ligger man på 4:an eller 5:an och trycker på, så märks det mycket tydligt att den tappar kraft...Den kommer och så tappar den, så kommer den igen för att tappa direkt. Blir snart vansinnig på skiten.

    Har bytt

    Tändstift
    Luftfilter
    Bränslefilter
    Provat en annan kasset
    Vaccumslangar
    Spänt wg
    Smörjt mv

    Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
    Kanske någon som bor i Bohuslän, som kan kika på det, mot betalning givetvis.

    //Peter


    Kongo

    Läste ditt inlägg först efter jag postade... Jag är mest inne på din linje om läckage, men jag hittar inget. Har bytt ut en hel hög med vaccumslangar. Hör inget läckage under huven när jag varvar. Har provat med startgas, men icke.

    //Peter
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Tzacko
    Går inte alls som den ska....Den skjuter på bra i början, med när det ska till och hända grejer, så dalar det liksom ut. Tycker mig kunna höra att den dumpar lite när den tappar kraften.


    Hmmmmm.....

    Ett litet long shot kanske...

    Men testa byta Avlastningsventil.

    Du kanske har någon annan Saab turbo i närheten du kan låna en i från?

    nya 9-3 har inte samma modell på ventil, men annars borde du kunna ta från nästan vilken modell som helst.


    Tänkte att om den av någon anledning släpper ut trycket när det börjar bli lite högre så..

    Fast då borde du nog iofs också se det på mätaren.


    Jaja.. En tanke i alla fall..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad
    Av xl15 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 18:39
  2. skaffat mig en Saab9000 2,3t, går riktigt slött?
    Av Mackanaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 02:25
  3. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 18:58
  4. Min 9-5:a vägrar starta ibland? FIXAT..
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 22:56
  5. Min gamla NG900T-96 glappar ibland(fixat)
    Av lol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •