Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med Stereon/Ljudet i min SS -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    91

    Problem med Stereon/Ljudet i min SS -03

    Häromdagen var det kallt (första dagen här med minus-grader), då slutade min navigation/stereo/allt ljud i bilen fungera, precis som om hela paktet gått sönder..
    Så jag var inne på Saab här i Halmstad och kollade med dem, dom kollade lite "snabb-tester" via diagnostik-uttagen efter felkoder o så, men hittade inget tror jag... så jag fick boka en tid för en större koll..
    Någon som har varit med om detta? verkar ju helt sjukt om den bara dör för att det blir kallt, dålig kvalitet eller vafasen? bilden fungerar ju i övrigt helt felfritt och 9-3 aero SS rokkar fett annars, så detta är lite tråkigt..
    har någon annan erfarenheter av detta?

    /Johan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Det är ett ganska vanligt förekommande fel.

    Alla komponenter i ljudsystemet är sammankopplade via en optisk fiber (O-buss). Om någon av enheterna slocknar, går hela bussen ner och alla anslutna enheter "dör". Detta innebär att alla ljud (radio, varningar m.m.) och radions display slocknar.

    Vanligen har felet en av två orsaker.

    1. Någon enhet sänder inte vidare ljuset i fibern. Erfarenheten säger att det oftast varit CD-spelaren. Även andra enheter har dock strulat.

    2. Någon fiberkabel är för kraftigt böjd vilket gör att ljuset leds dåligt/sämre när den blir kall.

    Felet är svårt att lokalisera och ibland är enda utvägen att "provbyta" enhet efter enhet.

    Om din bil fungerat bra ända sedan -03 så kanske man kan utesluta fiberkablarna. Troligen något komponentfel i någon ansluten enhet.

    Anslutna enheter är ICM ("radiopanelen"), EHU (radionenheten, sitter dold bakom ACCn), AMP1 (under förarstol), AMP2 (vänster bak i skuffen), CD/CDväxlare, DVDläsare (till NAVen).

    Nu är det bara att börja leta

  3. #3
    vet inte om detta kan vara till någon hjälp, men min radio/CD är lite kass när bilen är kall.
    Innan kupen blir något varm så har jag värdelös mottagning med radion.
    Men sedan när bilen blir varm så blir allting hur bra som helst.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Jag har bytt radioenheten i min SS. Den fungerade ibland och ibland inte. Men cd:n funkade alltid som den skulle.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Jag får ett mycket irriterande ljud från min huvudenhet precis när jag vridit om nycklen. Ibland börjar dessutom skärmen att flimra.

    Ljudet kan beskrivas som ett mycket högfrekvent pip, ungefär som en tv apparat, fast högre.

    Är det något man ska ta på garantin. Enheterna fungerar ju trots allt, men det är lite irriterande med skärmflimmer.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

Liknande ämnen

  1. Problem med ljudet i dörrarna!
    Av blackie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 22:20
  2. problem med ljudet??!
    Av mrbombsatik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •