Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Backen krånglar ibland

  1. #1

    Backen krånglar ibland

    Idag började backen att krångla svårt att få i,det låter som man ej kopplar när den går i.
    Det konstiga att det går ibland och då går den så lätt.

    Vad kan ha hänt?? Kan det hjälpa med nya olja och vilken i så fall?

    Bilen är en 9-5 -98 14200mil.

    Hade inne den på verkstad för montering av motorvärmare idag och efter det så har det krånglat vet ju att det inte har något med det att göra men det är ju så typiskt


    Tacksam för svar

    Magnus
    9-5 2.0t steg 2 -98

  2. #2
    Jag har samma problem som du. men bara vid kall motor/olja... tror detta är ett kännt Saab problem, testa att lägga in 1an först och sedan ner till backen, det brukar hjälpa för mig...


    Vad betalade du för installation av motorvärmare? va det hela Defa satsen? intagskabel+skarv kabel+SID2 inkopling+dopp värmare och kupé sattsen?

  3. #3
    Om du funderar på att byta oljan så MÅSTE du leta i forumet... står massa om hur du skall göra med tanke på sköljning av lådan och vilken sort det skall vara... tror att de flesta undviker Saabs rekomendationer... eller har jag fel?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sweden / Stockholm / Järfälla / Viksjö
    Inlägg
    87
    hejsan! har vet också om de där problemet men jag testade att köra bilen några mil så den var varm och då var det inga problem. Men byt oljan i lådan, om du har sjukt otur så kan ju hela synkroniseringen till backen rasat men då skulle det vara mycket svårare att få i den...
    När det kärvar lägg alltid först i ettan sedan ner till backen igen då fungerar det!

    sedan kan du ju alltid kolla så kopplingen är frisk

    /D
    - 9-3 Aero 2.0T -02 (205 hk)
    - 9-3 2.0 T, 154 hk -99

  5. #5
    Tack för all hjälp grabbar

    Blir inte klok på bilen nu funkar bra igen.

    Jag betalade 2000 kr utan kupe uttag för motorvärmaren.

    Kollade lite i motorutrymmet för några dagar vet i fan vad dem gjort dem som koppla in motorvärmaren kan inte gjort det bra, fullt med klykol+vatten runt blockvärmaren påfyllnings behållaren osv.
    Jag fick direkt problem med växlingen (Backen) + att startmotorn kärvande (den låg kvar någon sekund) efter jag hade den inne. nu när jag kört bilen lite funkar allt fin fint igen.
    Tanken är ju att det runnit "klykol vatten" runt lite överallt och påverkat dessa fel???
    9-5 2.0t steg 2 -98

Liknande ämnen

  1. Svårt att lägga i backen ibland varför???
    Av Tomassjolin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 18:57
  2. [LÖST] Ibland laddar den 0.6, ibland fullt tryck OG9-5
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •