Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur skall en AIC-ventil kännas ??

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Hur skall en AIC-ventil kännas ??

    Har lite tomgångsproblem på min OG900 T16 M90 och misstänker
    att AIC-ventilen spökar. Tog isär och konstaterade att käglan inte
    vilade mot sätet i huset. Detta kanske är helt i sin ordning, då motorstyrsystemet
    är "självlärande" b.la. när det gäller tomgångsläget på AIC-ventilen. Kan det vara
    så att det läge jag fann ventilen i, är det läge den "lärt" sig att stå...eller...????

    Nåväl - plockade bort ventilen och konstaterade att kolvstången/käglan går trögt.
    Hur skall den kännas egentligen ?? Någon som kännt på kägla och kolv på en schysst AIC ventil ??
    Inte kan det vara så att den klena fjädern som sitter närmast käglan skall räcka för att dra tillbaka motorn ??
    Det gör den iaf inte på min.....men å andra sidan funkar ju inte tomgången till 100%...

    Får trycka / dra rätt hårt för att få käglan att röra sig.....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Hej,

    Lucas AIC ska inte kunna röras alls, utan att kugga över. Jag trodde som du och grejade med min också när tomgången inte var bra. Hoppas inte du haft sönder din. Min klarade sig även om jag var brutal.

    Du kan testa funktionen genom att plugga slangarna och starta bilen. Håll liv i den med gasen. När du stänger av tittar du på AIC och käglan ska skruvas in för att ge grundgas vid start. Det var kanske så du fann den, alltså med ganska stor öppning.

    AIC hos lucas är mycket robust och går sällan sönder. Behöver knappast heller smörjas. Problem med tomgången har oftast andra orsaker, men testa först om det är ventilen.
    Svart 900 T16 91

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Min AIC klarade sig den med.

    Anledninge till att jag frågade var att en "fnulgubbe" sa till mig att den skulle gå så lätt, att den
    lilla tunna fjädern kunde trycka tillbaka käglan mot sätet.
    När jag sen plockade bort min AIC, konstaterade jag att den satt nästan benhårt. Tryckte och
    drog i käglan lite halvbrutalt innan den började röra sig. Fick den aldrig att gå så lätt som "fnulgubben" påstid den skulle göra.
    Däremot kändes det som om den skulle gå så "tungt" som min gjorde. Känns lite som om
    motorn driver nån kuggstång eller nåt.....

    Satte tillbaka den och provstartade med korrekt tomgång iaf.

    Sen började jag fundera vad en "tvåfas stegmotor" var, och hur den jobbade.....nån som vet ??

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4
    En stegmotor är en motor som man kan styra väldigt exakt. Till skilnad från en vanlig motor som snurrar när den får spänning så stegar sig en stegmotor fram. En sådan motor har minst fyra sladdar, så man lägger spänningen i olika sekvenser för att få motorn att röra sig runt. Jobbigare att styra, mn du kan få kontroll över motorn så att den bara rör sig en grad åt gången.
    Här kan du se lite bilder över hur den fungerar : )
    http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/types.html


    //St

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Vingåker Södermanland
    Inlägg
    140
    Mr Nitro

    De kanske är så att du missuppfattde fnulgubben?
    Käglan skall gå lätt fram och tillbaka "när den är i drift",det är helt rätt,
    Fösöker man tvinga den att röra sig så går den sönder,sa inte din fnulgubbe det...

    Gör rent och smörj den lite.

  6. #6
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    farskost
    Tack för länken och informationen. Hinner inte fördjupa mig nu men skall kolla på den senare.
    Vet du om en stegmotor är snabb ?? Borde den iofs va, då den måste hinna med att "hämta upp tomgångstapp.

    Citat Ursprungligen postat av LG
    De kanske är så att du missuppfattde fnulgubben?
    Käglan skall gå lätt fram och tillbaka "när den är i drift",det är helt rätt,
    Fösöker man tvinga den att röra sig så går den sönder,sa inte din fnulgubbe det...Gör rent och smörj den lite.
    Näe, inte fattade jag killen fel inte. "Den lilla fjädern skall räcka för att trycka
    tillbaka kolven"... precis så sa han . Killen nämnde även att det var en "sjuka" på dom...
    Men men - kolvstången är uppsmord och ventilen fortfarande hel. Får se om det blir bättre frammöver.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Hallå

    En stegmotor är så snabb som den styrs att vara. Synkronmotor är en annan benämning. Alltså varvtalet är synkront med frekvensen på spänningen på lindningarna. I fallet Lucas kan man tänka sig att de lägger på ett par tiotal hertz eller så. Märk att jämfört med en likströmsmotor har denna typ mindre slitage. Det finns alltså inga kol som slits ut. Vidare blir tomgångsregleringen mindre känslig för hur trögt eller lätt den snurrar. Varvtalet hos AIC bestäms av styrningen och inte av hur mycket friktion (till en viss gräns givetvis) som finns.

    Din fnulgubbe verkar inte ha mycke koll...
    Svart 900 T16 91

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Vingåker Södermanland
    Inlägg
    140
    Nää han gissar väl bara som många andra...
    Faktum är dock att även dessa ventiler fastnar,oavsätt hur styrningen är.

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 164
    Finns det någon Saab med Lucas CU14 sim INTE har tomgångsproblem?

    Min 99:a, 900 och fars 900 har samma problem.
    Tomgången kan vara uppåt 2000vrv ibland och sedan sjuka för att sedan höjas igen

    Verkar vara bra skit dedär

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Verkar vara bra skit dedär
    eh jo, det har sina brister. Helt klart. Men själva ventilen vill jag påstå är en bra konstruktion. Har du problem - testa som jag skrev längre upp. Att den vandrar upp och ner på det viset är ju klart fel.

    Något som kan upplevas som fel, men som i själva verket är hur det ska fungera är att det bara regleras när bilen stått stilla någon sekund. Ändrade förhållanden sedan sist den stod still på tomgång kan göra att motorn nästan dör om man rullar på tomgång. Om allt fungerar ska den dock regleras rätt med gasen uppsläppt och utan rull efter någon sekund.
    Svart 900 T16 91

  11. #11
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av LG
    Nää han gissar väl bara som många andra...
    Faktum är dock att även dessa ventiler fastnar,oavsätt hur styrningen är.
    Tror inte han gissar. Han brukar ha koll på det mesta när det gäller gamla SAAB:ar.
    Han har väl bara en annan erfarenhet av just AIC

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Är det inte Bosch IAC ventilen som ska gå att röra på lätt? Den är iaf inte stegmotordriven...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Hur ska en ventiltryckare kännas
    Av xl15 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-05-31, 04:04
  2. Hur ska höger motorkudde kännas. 9-5 -98
    Av Chrill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 19:27
  3. Har jag fel på mitt abs? Hur ska den kännas?
    Av Goateye i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •