Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur många mil pallar en Turbo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44

    Hur många mil pallar en Turbo

    Hejsan

    Har idagarna precis införskaffat mig en SAAB 9000 CSE 2.3T från 1995.

    Nu till saken. Håll i er !!! Bilen har rullat 45500mil. Gubben jag köpte bilen utav har haft den sedan 98. Han har kört ca 25000 av dessa mil. Frågade när han bytt turbo.........Den har jag inte bytt svarade han

    Vad tror ni om detta...Kommer den att hålla några omkörningar
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Är bilen bara välservad om ordentligt underhållen så är det väl inga större konstigheter att turbon klarat sig bra.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310
    Lite grand som att köpa en fd. taxi. Dom har oftast massor med mil men i regel väldigt välservade. Inte brydd för fem öre att köpa en sådan om den bara ser okey ut, tänk själv om den koncekvent har haft motorvärmare när det varit kallt, servad minst på intervallerna med en högkvalitativ olja, vårdat körsätt osv. Oftast inte milen som tar kål på saker och ting utan åren, fast det är klart.. Om nu denna bil är omskött och fått massor med kärlek så kan en ovarsam förare ta död på det mesta innom några veckor.

    Köp långmilarn om den känns okey och verkar juste. Sen är väl ett trimchipp inte det första man bör fundera på att utrusta den med.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776
    En turbo är uppbyggd på ett sådant sätt att det inte finns något som slits.
    Lagrena är (oftast) av "flytande" typ och slits i pricip inte ut.
    Visst finns det en viss friktion i olja oxo men ser man till att byta olja/filter med rätt intervall kör på bra olja och behandlar turbon som man skall beträffade avstängning håller den lääääänge.

    Ren luft är oxo ett krav.


    MVH Jonas

    Välkommen hit förresten!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hunnebostrand
    Inlägg
    44
    Jag tackar för svaren. Måste erkänna att jag blev väldigt förvånad över hur bra en gammal SAAB kunde gå.
    Bättre pissa i stuprännan än att stupa i pissrännan !!!
    SAAB 95 Aero -99
    SAAB 95 2.3 Turbo -99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    185
    Jag har en 900 S som gått lite över 37 kmil utan att byta turbo, farsan körde ett par mil med utan oljetillförsel till turbon också men den laddar fortfarande bra. Man byter saker när dom går sönder sen så hoppas man att dom inte tar med sig massa annat i fallet..

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    755
    Hej,

    Om bilen har körts väldigt lungt innan så tänkt på att inte köra för hårt med den i början. Utan "kör in" den för ditt körsätt under 100-200 mil.

    Mvh
    Chrisse

  8. #8
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Tror inte heller lagringar i en turbo tar så mycket stryk under
    förutsättning att oljebyten sker när de ska och ojekvaliten är god.

    Däremot torde nog temperaturen vara en av de största bovarna. Att ena stunden
    vara iskall, och i nästa stund hettas upp till nästan 1000 grader sliter på en järnklump.
    Varlig uppvärmning när motorn är kall och lite tomgångskörning innan man stänger av är
    rätt bra medicin mot ovanstående (det bromsar iaf förloppet).


    Bytte turbo på min gamla 9000 när den hade gått 24000 mil. Inga som helst
    fel på lagringen - däremot var avgashuset fullt av sprickor - b.la. runt waistegatehålet.

    Min OG900 har fn avverkat 32200 mil med orginalturbo......

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 995
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Om bilen har körts väldigt lungt innan så tänkt på att inte köra för hårt med den i början. Utan "kör in" den för ditt körsätt under 100-200 mil.

    Mvh
    Chrisse
    Menar du att en turbo på något sett vänja sig vid en viss körstil

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Tror inte heller lagringar i en turbo tar så mycket stryk under
    förutsättning att oljebyten sker när de ska och ojekvaliten är god.

    Däremot torde nog temperaturen vara en av de största bovarna. Att ena stunden
    vara iskall, och i nästa stund hettas upp till nästan 1000 grader sliter på en järnklump.
    Varlig uppvärmning när motorn är kall och lite tomgångskörning innan man stänger av är
    rätt bra medicin mot ovanstående (det bromsar iaf förloppet).


    Bytte turbo på min gamla 9000 när den hade gått 24000 mil. Inga som helst
    fel på lagringen - däremot var avgashuset fullt av sprickor - b.la. runt waistegatehålet.

    Min OG900 har fn avverkat 32200 mil med orginalturbo......

    Regards/ Mr_Nitro
    Temperaturväxlingar orsakar på sikt "termisk utmattning", det innebär att bland annat turbinhuset kommer att spricka. Detta är mer eller mindre omöjligt att komma ifrån, allra värst drabbade är i regel bilar som används mycket i stadskörning med omväxlande tomgång (låg avgastemperatur) och acceleration (hög avgastemperatur). Den temperaturskillnad som råder mellan dessa olika belastningar är fullt tillräcklig för att orsaka utmattning. Det krävs mao ingen extret temperaturskillad på 1000 grader för att göra jobbet. Samma typ av utmattning drabbar exempelvis bromsskivor.

    Då de flesta bilar inte körs med hög last under långa perioder, samtidigt som laddtryck och avgastemperatur hålls på sansade nivåer brukar utmattning av turbin och kompressor vara ett mindre problem.

    Turbons lagrings slits generellt inte vid drift, dock slits den vid överbelastning, start, stopp, smutsig olja och bristande oljetillförsel, alltså i samtliga fall då oljefilmen brister eller då oljan innehåller partiklar som kan orsaka slitage. Kör man en original bil som är välservad så är det i princip bara start och stopp som sliter precis som för alla andra hydrodynamiska lager i motorn.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953
    55.000 mil and still going strong
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    113
    Körde 110000 med samma turbo på en Volvo FH...
    9-3 2.0T Vector 04:a med vaxrester på alla lister

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    18
    Sålde min og 900s -90 efter ca 30000 mil och med originalturbo. På ersättaren, en ng 9-3 SE 185hk -02, havererade turbon efter ca 7000 mil!

    /Pontus

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 117
    Min 9-5a har rullat drygt 23 000 mil utan turbobyte med "superturbon" GT17 dessutom. Måste väl nästan vara rekord för en sådan
    Dock viner den en aning nu och byte ligger nog nära, perfekt anledning till uppgradering

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Hur många nm pallar kopplingen?
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 11:42
  2. Hur många pållar pallar originalkopplingen? (9000 2,0T -88)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 19:39
  3. Viggen IC pallar hur många hk?
    Av Noobe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 16:43
  4. Hur många hk pallar en 93 aero ic?
    Av Noobe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 00:29
  5. Hur många pållar kan man ta ur en 2.0i?
    Av znorc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •