Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur demontera frostpluggen för att montera motorvärmare B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    62

    Hur demontera frostpluggen för att montera motorvärmare B2x5

    Skulle behöva tips på hur man lättast får ur pluggen ur motorblocket, för att kunna montera motorvärmaren.

    Bilen är en 9-5 sc 2,3t -02
    Saab 9-3X -10
    KTM 250 EXC-F -10

  2. #2
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Montera motorvärmare!

    Frostpluggsavdragare!

    Edit: Länk till tråd i detta ämne -> http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1010171
    /Moderator
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-13 klockan 20:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Montera motorvärmare!

    Tycker jag med. Har installerat blockvärmare på flertalet Saabar med principen att slå in kanten på pluggen och sen dra ut f-nskapet med en tång. Senast monterade jag på min 9-5:a och fick låna en avdragare, på 9-5:an tycker jag att det nästan är ett måste för att komma åt på ett smidigt sätt. Med avdragare är det också i princip omöjligt att göra något tokigt, så den rekommenderas varmt!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-17 klockan 09:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4

    Frostpluggsavdragare?

    Håller på med ett turbobyte på en 9-5:a. Bilen saknar motorvärmare och tanken slog mig att det kanske skulle vara ett gyllene tillfälle att montera detta. Bilen är ju redan tappad på kylarvätska så det är relativt åtkomligt nu när värmeplåt, turbo och kylfläktar är demonterade...

    Har hört att man ska kunna knacka på brickan för att snedställa den lite och sedan försöka greppa pluggen med en tång eller liknande. Har dock blivit lite avskräckt från denna metod då man läst om folk som lyckats knacka in pluggen i motorn...
    En annan metod ska ju vara att borra ett litet hål, sedan gänga in en skruv och dra ut den med en tång på skruven, men sitter inte skiten som bara den?

    Såg också att Calix saluför en "frostpluggsavdragare", har dock bara hittat den på skruvat.se och de ska cirka 1800 spänn för denna mojäng. Är den värd pengarna? Känns nästan som lite overkill för en sådan engångsgrej kan jag tycka...
    Finns det inget liknande mera prisvärt verktyg?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973

    Re: Frostpluggsavdragare?

    Är turbon borta så har man plats att nästan bete sig hur som helst med pluggen. "Väck" den först och sen kan du borra ett hål, dra i en skruv för att sen försöka bryta ut den.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928

    Re: Frostpluggsavdragare?

    dessutom är det ju ingen jättekatastrof om pluggen åker in heller så länge den inte hindrar värmeelementet på nåt vis.
    Har monterat motorvärmare på åtskilliga bilar där man mer eller mindre bara kan skönja pluggen och man får knacka loss den med rundjärn och där har man kanske inte så mycket att välja på......

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: Frostpluggsavdragare?

    Om du vill vara på den säkra sidan:
    Borra hål i pluggen.
    Sätt i en skruv (gärna en plåtskruv med bricka).
    Bind en lång bit ståltråd runt skruven (kläm fast under brickan).
    Knacka in pluggen i en sida med en liten dorn.
    Den bör kantra och har du tur snurrar andra sidan ut och du kan ta den en tång.
    Åker pluggen in i blocket kan du dra upp den till hålet, böja den med en tång och sen dra ut den genom hålet.


  8. #8

    Re: Frostpluggsavdragare?

    Det där låter ju som ett bra tips! Funderade lite på vad jag skulle köpa, Defa eller Calix, valet föll på Defa. Har fått för mig att det inte är någon större skillnad.

    Ska bli spännande att se hur bilen går när jag är klar med den. Ska även plocka ned tråget och göra rent tänkte jag.

    Förhoppningsvis har man inte gjort allt arbete i onödan...
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-17 klockan 09:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Montera motorvärmare NG9-3 B284
    Av tallbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2021-11-25, 18:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •