Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Växellägena bara försvann (9000 -91 automat) (Fixat...)

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Växellägena bara försvann (9000 -91 automat) (Fixat...)

    Skulle plocka upp farsan idag och vände på hans gårdsplan. Tryckte i P och klev ur bilen men jag stängde inte av motorn. När vi skulle åka fanns det inga växellägen kvar utan spaken var helt slapp. Alltså "klicklägena" för P R N D 3 2 1 är helt väck, zip nada nothing.

    Någon som har en bra gissning på vad som kan ha hänt?
    All hjälp uppskattas då bilen står mitt på gårdsplanen med automatlådan i läge P och inte går att rulla en ynka centimeter än gång...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Vajern som lossnat på lådan?
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Vajern som lossnat på lådan?
    Det är säkert mycket möjligt.
    Hur sitter den...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Kolla i bakkant av lådan, minns inte om du måste lyfta på locket till ventilhuset också... I alla fall så borde det gå att peta i läge D genom att dra i växelföraren på själva lådan tills vidare, för att kunna flytta bilen alltså...

    Mvh
    Martin

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Poäng till Schlbuditz. Det var kulleden som hade hoppat ur, men den har nog inte suttit bra på många år för det var väldigt rostigt allting...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    ja hade samma sak på min gamla bil och tog loss kulleden och den delen som sitter på wiren och tog med mej allt till ett skruvstäd och skruva ihop hopp sa det så satte den sej jätte bra och funkade då iaf tills ja sålde den.. så ta och gör rent och så ihop med det igen lycka till
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    ja hade samma sak på min gamla bil och tog loss kulleden och den delen som sitter på wiren och tog med mej allt till ett skruvstäd och skruva ihop hopp sa det så satte den sej jätte bra och funkade då iaf tills ja sålde den.. så ta och gör rent och så ihop med det igen lycka till
    Ska göra så om den hoppar igen. I nuläget är den ditklämd med den största tång jag fick dit och "säkrad" med ett par varv najtråd...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    ja hade samma sak på min gamla bil och tog loss kulleden och den delen som sitter på wiren och tog med mej allt till ett skruvstäd och skruva ihop hopp sa det så satte den sej jätte bra och funkade då iaf tills ja sålde den.. så ta och gör rent och så ihop med det igen lycka till
    Ska göra så om den hoppar igen. I nuläget är den ditklämd med den största tång jag fick dit och "säkrad" med ett par varv najtråd...
    hehe ok.. man känner oftast om man får i den lr inte..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

Liknande ämnen

  1. Laddtrycket bara försvann...!
    Av F_karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 01:05
  2. 9000 Aero -95, bara dog o vill inte starta. * fixat *
    Av G M R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 14:13
  3. Helljuset försvann 9000 -91 ¤fixat¤
    Av gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 20:31
  4. Koppling bara försvann hjälp mig???????
    Av jonniejohannesson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 15:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •