Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Svårstartad och tjurig - Kaminställning? - Hjälp!

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440

    Svårstartad och tjurig - Kaminställning? - Hjälp!

    Hej!

    Nu måste jag ha hjälp...

    Jag har sk. "trimmat ner" min 9000 aero, och vid uppstart så har den varit svårstartad, dör när den väl startar till, och man får hålla på och fibbla med gas för att få till nån tomgång.Går lite orent också. När den fått lite temp, så går det bättre och man kan köra ryckfritt osv. Men CE kommer och går (6 blink - syresensor) och då går den ryckigt och illa.

    Jag har nu bytt till denna HW:

    -TD04 15t #6
    -Nytt framrör, så lambdasonden har varit i och urskruvad.
    -T5 insugskam och B202 avgaskam (vassaste org.kammen)
    -div rör osv.

    Jag har även efter problemen uppstod bytt: Backventil för bränslematningen, BTR, bränslepump, tomgångsmotor (fortfarande orolig tomgång)
    Har testat olika stift, dragit ur lambdasonden, ingen skillnad. Hittar inga uppenbara läck nånstans, ska provtrycka turbo->spjäll senare ikväll. Bränsletrycket är ok.

    Fick ett tips om att en felaktig kaminställning kan ge dessa problem...men jag tycker de står bra..?

    Avgas:


    Insug:


    Eller är det så enkelt att det är programmet? Har inte fixat ny mjukvara än, så detta prog. är för trimkammar..

    Tändstiften är f.ö kolsvarta...

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 493
    Svårt att se men tycker avgas ser lite felvridet ut, men det är svårt att se i den kameravinkeln. För jag tycker båda ser fel ut....

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Japp, ser mer knepigt ut på bild än om man kikar i bverkligheten...Problemet är ju att om jag flyttar en eller båda medsols ett hack, så kommer markeringarna att gå över åt andra hållet?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 215
    Hur ser det ut vid remskivan? Kolla den markeringen också.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Japp, ser mer knepigt ut på bild än om man kikar i bverkligheten...Problemet är ju att om jag flyttar en eller båda medsols ett hack, så kommer markeringarna att gå över åt andra hållet?

    MVH Lerne
    Kammarna sitter rätt.. Så vida markeringen på veven/remskivan är på noll..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Jo, givet är motorn nollad i fotoögonblicket Exakt på millimetern

    Kan man dra slutsatsen av att programmet inte klarar av att reglera för nya HW:n?

    MVh Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Jo, givet är motorn nollad i fotoögonblicket Exakt på millimetern

    Kan man dra slutsatsen av att programmet inte klarar av att reglera för nya HW:n?

    MVh Lerne
    Mnjaa,, tveksamt..

    Hur ser framröret ut..?? Förklara röret och hur det såg ut innan..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Framröret är inget jättekonstigt rör kona från mynningen på turbon ut till äkta 3" . Lambdasond sitter precis innan böjen börjar. Skilljer sig inte jättemycket egentligen mot tidigare, förutom att jag hade dp´n åt 9-5/9-3 hållet. Och GTBB-anslutningen då...

    Kan ta bild sen..

    Om det inte är kammar eller prog., vad kan det vara..??
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Framröret är inget jättekonstigt rör kona från mynningen på turbon ut till äkta 3" . Lambdasond sitter precis innan böjen börjar. Skilljer sig inte jättemycket egentligen mot tidigare, förutom att jag hade dp´n åt 9-5/9-3 hållet.

    Kan ta bild sen..

    Om det inte är kammar eller prog., vad kan det vara..??
    Kolla så du inte har minsta läkage vid framröret..

    Tog inte lamdan helt enkelt skada vid byte.?

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Kan ju vara skadad lamdba..är väl det enda jag inte bytt på den här bilen....

    Men borde inte detta fenomen med att den dör , upphöra om man drar ur lambdan..? Jag har tyvärr ingen annan jag kan testa med, måste punga upp med en ny då, inte helt gratis tyvärr ju...

    Ska kolla läck, men jag har aldrig varit med om dessa problem vid start på andra, även när det tokläcker före och efter lambda...?
    CE tänds och släcks under körning, borde inte den vara konstant tänd om sonden är kass?

    Men är det sonden så betalar jag gladeligen bara jag får fart på´n...:-)
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Kan ju vara skadad lamdba..är väl det enda jag inte bytt på den här bilen....

    Men borde inte detta fenomen med att den dör , upphöra om man drar ur lambdan..? Jag har tyvärr ingen annan jag kan testa med, måste punga upp med en ny då, inte helt gratis tyvärr ju...

    Ska kolla läck, men jag har aldrig varit med om dessa problem vid start på andra, även när det tokläcker före och efter lambda...?
    CE tänds och släcks under körning, borde inte den vara konstant tänd om sonden är kass?

    Men är det sonden så betalar jag gladeligen bara jag får fart på´n...:-)
    Mnja,, ja kan bara inte tänka mig att de ändrat något i start/tomgångsmapparna för kammarna..

    Därför ja inte tror på programmet..
    Spridare osv då.?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Spridarna är samma som jag körde innan, viby racing 620cc, extern 3bar btr. Hade inga problem med detta förut. Försökt få tag på Fredde för att höra lite...

    ska man trycka i orginalspridare + orginal MAP-sensor och försöka fixa en org.box, eller chansa på en sond...?
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 279
    koppla ut sonden och se om det blir skillnad, min är tjurig som fasen när man ska ha igång den och den är kall, försvinner direkt när den är varm. I mitt fall är det för lite sås i start och uppvärmingsfasen... ( tror jag )

  14. #14
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    koppla ut sonden och se om det blir skillnad, min är tjurig som fasen när man ska ha igång den och den är kall, försvinner direkt när den är varm. I mitt fall är det för lite sås i start och uppvärmingsfasen... ( tror jag )
    Mycket möjligt att man måste gå på med kompenstionen på din..
    Men för Lerne har han ju bara bytt lite saker,,inget den ska gå sämmre o starta för...

    Hmm.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Men jag ska inte behöva fippla med kaminställningarna iaf..? Jag kan skruva på ventilkåpan?
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  16. #16
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Spridarna är samma som jag körde innan, viby racing 620cc, extern 3bar btr. Hade inga problem med detta förut. Försökt få tag på Fredde för att höra lite...

    ska man trycka i orginalspridare + orginal MAP-sensor och försöka fixa en org.box, eller chansa på en sond...?
    Vad menas med vassaste T5 kammen.?

    202avgaskammen borde inte stöka till det,,skulle va Insugningskammer isf..

    Tändkassetten då.?? Testat o bytt den.?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 034
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Lerne

    ska man trycka i orginalspridare + orginal MAP-sensor och försöka fixa en org.box, eller chansa på en sond...?
    Eftersom du krånglar så förbannat så skulle jag gjort detta.
    Men ring Fredda kan du ju göra, koppla ur lambdan först.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 077
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Lerne

    ska man trycka i orginalspridare + orginal MAP-sensor och försöka fixa en org.box, eller chansa på en sond...?
    Eftersom du krånglar så förbannat så skulle jag gjort detta.
    Men ring Fredda kan du ju göra, koppla ur lambdan först.
    Han har testat koppla ur lamdan..

    Eller.?

    Vad skulle ändrats i startmomentet iom att byta det han gjort.?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Vassaste org. kammen, inte t5-kammen 254 i dur, och 8,65 i lyft på avgaskammen. Sen ljög jag lite....sitter inte T5 insugskam, utan den tillhörande kammen till avgaskammen, men den har samma värden som t5-kammen
    Dessa kammar sitter på B202,B212 -86-93.

    Tändkassetten tror jag inte på
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 034
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Lerne

    ska man trycka i orginalspridare + orginal MAP-sensor och försöka fixa en org.box, eller chansa på en sond...?
    Eftersom du krånglar så förbannat så skulle jag gjort detta.
    Men ring Fredda kan du ju göra, koppla ur lambdan först.
    Han har testat koppla ur lamdan..

    Eller.?

    Vad skulle ändrats i startmomentet iom att byta det han gjort.?
    Inte ett skit, men när den blivit varm som du vet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. hjälp, 9-5 toltalt kraftlös och svårstartad
    Av JHsaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 22:43
  2. Svårstartad 900 t8 special, hjälp!
    Av granberg85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 18:15
  3. Kaminställning
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •