Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ström fråga TFT

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Ström fråga TFT

    Indash skärm

    Köpt mig en Indash TFT 7" monitor till mitt Car PC projekt.
    Nu vill jag gärna komma igång rejält med att installera o optimera all mjukvara och sitta i bilen utomhus och göra det lockar inte alls i höstkylan.
    Så min fråga handlar om ström/spänningar...

    I bilen är det 12v likström?
    I lägenheten 230v Växelström?

    Jag har en universal laddare, som går från 3v - 12v skalar kablarna på den o sätter plus emot plus & minus emot Minus.

    Hur kommer det sluta ? fräser det bara till eller går det minst lika fint som att koppla in det in på bilens batteri ?

    Eller är det bättre om man tar från datorns 12v ? vet inte om det är lik eller växelström där i.

    Obs. Vet att kompisen testade med ett CCFL rör (neon styling för datorbruk) i bilen o konningen small varje gång han vred på tändningen.

    Till datorn som jag köpte var det med en omvandlare, hemmagjord dock som jag är osäker på vad för spänning den ger ut, eftersom datorn klarar från 9v - 24v så vågar jag inte testa med skärmen som ska vara 12v mer eller mindre.

    Summa sumarium om man vill testa ifall en bil stereo funkar hemma i lägenheten, hur gör man ang strömmen ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Laddaren är nog ganska klen till att börja med, du får nog räkna med ~1-1,5A i strömförbrukning.
    Sedan så är den väl inget under av "renhet" så jag skulle avstå.

    Datorns nätaggregat är ju betydligt bättre och borde utan problem klara av att driva skärmen, så kör med den du.


    EDIT: Jag matar min skärm (under tester) med http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=322275000

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Laddaren är nog ganska klen till att börja med, du får nog räkna med ~1-1,5A i strömförbrukning.
    Sedan så är den väl inget under av "renhet" så jag skulle avstå.

    Datorns nätaggregat är ju betydligt bättre och borde utan problem klara av att driva skärmen, så kör med den du.

    /Magnus
    Jo det stämmer nog, jo nätagget till datorn borde orka med utan problem.
    Levererar 20A på 12v linjen. 520w nätagg.
    Men är det samma "sorts" ström som i en bil ifrån ett nät aggregat då?
    Lik o växel osv, kan nada om det där.
    Det sitter ju en liten dosa med en säkring, transformator + konning i innan skärmen.
    Jag är smått osäker, skoj om skiten pajar menar jag
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Med 99% säkerhet kan du bara hänga på skärmens 12 volts matning direkt på bilens 12 volt. Skärmen är ju tänkt att sitta i mobil miljö och har någon form av spänningsstabilisering inbyggd. Jag har kört så utan probs i 2 år, visserligen via ett relä som dras av datorn. Min skärm levererades med en cigg-kabel och denna hade ingen stabbe i sig.

    Och nej, du kan inte köra med ett vanligt nätaggregat som behöver 230 volt ifall du inte köper en inverter som omvandlar bilens 12 volt till 230 volt växelström. Du ska definitivt snacka med någon polare som har lite koll på elen. Kan bli dyrt och tråkigt annars.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Med 99% säkerhet kan du bara hänga på skärmens 12 volts matning direkt på bilens 12 volt. Skärmen är ju tänkt att sitta i mobil miljö och har någon form av spänningsstabilisering inbyggd. Jag har kört så utan probs i 2 år, visserligen via ett relä som dras av datorn. Min skärm levererades med en cigg-kabel och denna hade ingen stabbe i sig.

    Och nej, du kan inte köra med ett vanligt nätaggregat som behöver 230 volt ifall du inte köper en inverter som omvandlar bilens 12 volt till 230 volt växelström. Du ska definitivt snacka med någon polare som har lite koll på elen. Kan bli dyrt och tråkigt annars.
    Skärmen startade inte när man tog ström ifrån dator nätagget (12v)
    inte ens ett levnadstecken.
    Får väl glatt försöka koppla in den i bilen, frågan är bara vart man smidigast tar strömmen ifrån.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  6. #6
    Tog du från "rätt" ställe från datorn? Vissa kablar är 12V och andra är 6V.
    har för mig att de flesta har en gul kabel och den är 12V.
    Men testa från cigarett uttaget, fungerar det därifrån så kan du alltid ta och fästa anslutningen på den.

    Hade en DVD skärm på min förra bil och då fästa jag ett relä på remote kabeln. Så det resulterade i, när stereon startede så startades skärmen samtidigt och tvärtom. (När stereon stängdes av så stängdes skärmen av)
    Själva strömmen tog jag från 12V uttaget, plockade ur den och sedan fixade en snygg anslutning bakom som man aldrig såg, var ett jävla jobb, men det blev snyggt.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    Tog du från "rätt" ställe från datorn? Vissa kablar är 12V och andra är 6V.
    har för mig att de flesta har en gul kabel och den är 12V.
    Men testa från cigarett uttaget, fungerar det därifrån så kan du alltid ta och fästa anslutningen på den.

    Hade en DVD skärm på min förra bil och då fästa jag ett relä på remote kabeln. Så det resulterade i, när stereon startede så startades skärmen samtidigt och tvärtom. (När stereon stängdes av så stängdes skärmen av)
    Själva strömmen tog jag från 12V uttaget, plockade ur den och sedan fixade en snygg anslutning bakom som man aldrig såg, var ett jävla jobb, men det blev snyggt.
    Jadå svart gul = 12v, röd svart = 5v på datorer. eller om det var 7v.
    Men ska gå ner i testa i bilen nu, ja jag tänkte att jag fimpar askkoppen o cigg uttaget och använder kablarna dit, då jag ändå inte röker.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    Tog du från "rätt" ställe från datorn? Vissa kablar är 12V och andra är 6V.
    har för mig att de flesta har en gul kabel och den är 12V.
    Men testa från cigarett uttaget, fungerar det därifrån så kan du alltid ta och fästa anslutningen på den.

    Hade en DVD skärm på min förra bil och då fästa jag ett relä på remote kabeln. Så det resulterade i, när stereon startede så startades skärmen samtidigt och tvärtom. (När stereon stängdes av så stängdes skärmen av)
    Själva strömmen tog jag från 12V uttaget, plockade ur den och sedan fixade en snygg anslutning bakom som man aldrig såg, var ett jävla jobb, men det blev snyggt.
    Jadå svart gul = 12v, röd svart = 5v på datorer. eller om det var 7v.
    Men ska gå ner i testa i bilen nu, ja jag tänkte att jag fimpar askkoppen o cigg uttaget och använder kablarna dit, då jag ändå inte röker.
    Svart - gul = 12 volt
    Svart - röd = 5 volt
    Röd - gul = 7 volt

    Jag har kopplat min CarPC's skärm på datorns nätagg, 12 volt, och det fungerar alldeles utmärkt.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    Tog du från "rätt" ställe från datorn? Vissa kablar är 12V och andra är 6V.
    har för mig att de flesta har en gul kabel och den är 12V.
    Men testa från cigarett uttaget, fungerar det därifrån så kan du alltid ta och fästa anslutningen på den.

    Hade en DVD skärm på min förra bil och då fästa jag ett relä på remote kabeln. Så det resulterade i, när stereon startede så startades skärmen samtidigt och tvärtom. (När stereon stängdes av så stängdes skärmen av)
    Själva strömmen tog jag från 12V uttaget, plockade ur den och sedan fixade en snygg anslutning bakom som man aldrig såg, var ett jävla jobb, men det blev snyggt.
    Jadå svart gul = 12v, röd svart = 5v på datorer. eller om det var 7v.
    Men ska gå ner i testa i bilen nu, ja jag tänkte att jag fimpar askkoppen o cigg uttaget och använder kablarna dit, då jag ändå inte röker.
    Svart - gul = 12 volt
    Svart - röd = 5 volt
    Röd - gul = 7 volt

    Jag har kopplat min CarPC's skärm på datorns nätagg, 12 volt, och det fungerar alldeles utmärkt.

    Sådär ja nu funkar den, kopplade via datorn. Hade gjort fel totalt innan.
    Helt okej bild! ingen pioneer för 15000kr men duger fint som car PC
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. Kan GPS:en tjuva ström? 9-3 SS
    Av HINIKEN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 08:48
  2. Ström för canusb
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 12:19
  3. Hur kopplar man in USB (ström) för GPS etc? (9-5, '08)
    Av linus95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 02:28
  4. rattstyrning och ström
    Av ekan37 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •