Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Inbyggd tele med blåtand i SS?

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Inbyggd tele med blåtand i SS?

    För er som inte följt min projekttråd så har jag alltså monterat navigation i min SS. Telematikenheten som jag fått tag i förefaller innehålla telefon då uttag för SIM-kort, telefon- och blåtandsantenn finns på den. Jag har kopplat in hajfenans telefonkabel till telematikenheten och även monterat den lilla blåtandsantennen. Bilen ska vara telefonförberedd har jag förståt då det sitter en mick monterad vid reglagepanelen till innerbelysningen.
    Naven/telefonen är inte ingift i bilen ännu, utan kommer att ske på torsdag om inget går snett.

    Min fråga är om någon vet hur/om blåtandsfunktionen är fullt utvecklad och alltså går att använda om man gifter in delarna med Tech2, eller om det är "kommande" funktioner som aldrig blivit fullt utvecklade och därmed inte går att aktivera hur man än försöker?
    Det finns ju en meny i ICM där det står Bluetooth, men i dagsläget går det inte att bocka i "aktivera-rutan". Frågan är om det kommer att gå efter programmering?

    Övrig info om röststyrning emottages också tacksamt.

    Mvh Stoffe

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Beträffande Bluetooth så hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Jag har i alla fall bluetooth i min tele, så det går att koppla t.ex. headset eller laptop till den. Går även alldeles utmärkt att föra över hela tele-boken från SE-nallen. Antar som du säger att den måste giftas in för att den ska fungera.

    Gällande mic:en så fungerar det nog inte om bilen "bara" är tele-förberedd, utan som jag har fattat det så måste man även dra en mic-kabel från tele-enheten. Vet inte riktigt hur det var, men P-A har ju eftermonterat hela min nav-tele-historia, och min mic funkar inte, så han svamlade ngt om att han hade glömt att dra fram mic-kabeln, och att han var tvungen att riva hela innertaket för den proceduren Kommer dock inte att göra detta de närmaste veckorna, så kan inte återkomma med ngn rapport tyvär, men du får gärna göra det om du luskar ut ngt fint.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Beträffande Bluetooth så hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Jag har i alla fall bluetooth i min tele, så det går att koppla t.ex. headset eller laptop till den. Går även alldeles utmärkt att föra över hela tele-boken från SE-nallen. Antar som du säger att den måste giftas in för att den ska fungera.

    Gällande mic:en så fungerar det nog inte om bilen "bara" är tele-förberedd, utan som jag har fattat det så måste man även dra en mic-kabel från tele-enheten. Vet inte riktigt hur det var, men P-A har ju eftermonterat hela min nav-tele-historia, och min mic funkar inte, så han svamlade ngt om att han hade glömt att dra fram mic-kabeln, och att han var tvungen att riva hela innertaket för den proceduren Kommer dock inte att göra detta de närmaste veckorna, så kan inte återkomma med ngn rapport tyvär, men du får gärna göra det om du luskar ut ngt fint.
    Vad jag menar är om blåtanden i bilen går att överföra samtalet från luren (i mitt fall en Nokia 6280) till bilens handsfreesystem, så som det funkar på nya Volvo S80?
    Visst är det bra att kunna föra över telefonboken, men det är inte där jag ser största fördelen med blåtandsystemet.

    Finner inte det särskilt troligt att man ska behöva någon särskild kabel till micen. Har själv eftermonterat mitt system och där är inget uttag till mic. Dessutom har jag en polare med teleförberedd bil. Han har monterat extern blåtandsöverföring och där funkar bilens mic perfekt.

    Mvh Stoffe

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Ok, om det går att överföra samtal mellan telefonerna har jag ingen aning om, men kan prova när tid ges. Gällande mic:en så är jag inte säker, men vad jag förstått det så är de tele-förberedda bilarna gjorda för just eftermonterade enehter. Har själv kört så tidigare utan problem, men när man eftermonterar den std-monterade tele:n så fattade jag av P-A i alla fall som att man måste dra ngn mic-kabel. Kan vara jag som förstått fel eller han som fått det hela om bakfoten. Hur som haver, om du får det att funka vill jag vet
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Mjo, nu när du säger det så stod det något i monteringsanvisningen om micen. Jag har inte den här, men ska kolla när jag kommer hem. Möjligt att man ska flytta någon kabel uppe i panelen, men det är iaf inget som ska pluggas i telematikenheten iaf.
    Får kanske luska tag i en monteringsanvisning för integrerad telefon för att se om det när något särskilt jag bommat. Kanske är något som ska monteras i bakre elcentralen? Tack för att du väckte tanken på detta.

    Mvh Stoffe

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Beträffande Bluetooth så hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Jag har i alla fall bluetooth i min tele, så det går att koppla t.ex. headset eller laptop till den. Går även alldeles utmärkt att föra över hela tele-boken från SE-nallen. Antar som du säger att den måste giftas in för att den ska fungera.

    Gällande mic:en så fungerar det nog inte om bilen "bara" är tele-förberedd, utan som jag har fattat det så måste man även dra en mic-kabel från tele-enheten. Vet inte riktigt hur det var, men P-A har ju eftermonterat hela min nav-tele-historia, och min mic funkar inte, så han svamlade ngt om att han hade glömt att dra fram mic-kabeln, och att han var tvungen att riva hela innertaket för den proceduren Kommer dock inte att göra detta de närmaste veckorna, så kan inte återkomma med ngn rapport tyvär, men du får gärna göra det om du luskar ut ngt fint.
    Vad jag menar är om blåtanden i bilen går att överföra samtalet från luren (i mitt fall en Nokia 6280) till bilens handsfreesystem, så som det funkar på nya Volvo S80?
    Denna funktion är jag oxo intresserad av. Bilen i mitt fall gäller en 9-3 SS aero -04 med original navi, handsfree och blåtand.

    Ex. man hoppar in i bilen och bilens blåtand hittar min telefon så man kan använda den med bilens handsfree. Den tar helt enkelt över alla funktioner telefoner har så man kan navigera den på i bilens färgskärm.

    Vi kom så långt att bilens blåtand hittar telefonen men sen blev det inte mer. Den hittade t.o.m. min stationära dator inne i huset 5 meter bort.

    Tips sökes!
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    När jag frågade om bluetooth i min bil (SS -04 med ICM2) så fick jag svaret att bluetooth på denna endast är för att koppla in handsfree-kit till bilens telefon. Går alltså inte koppla in sin bluetooth-telefon och använda bilen som handsfree.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 11:37
  2. Tv/tele/bredband vad ska jag välja?
    Av lillen 761 i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •