Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur lossar man vevaxelns remskiva ?!

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 634

    Hur lossar man vevaxelns remskiva ?!

    Hej !

    Ska lossa vevaxelns (Stava) remskiva.. Har tagit bort remspännaren och remmen och har försökt lossa den stora bulten till remskivan. Men jag drar bara runt motorn. Den låser aldrig så det är svårt och kunna lossa den. När man väl börjar ta i så snurrar det bara..

    Läste i Haynes att man på tidigare modeller skulle ta en skruvmejsel vid lådan och hålla emot nån startkrans ? Huh ? Men på senare modeller så skulle man lägga i 4:ans växel och dra handbromsen. Antar att min -92 går under senare modeller då jag inte hittar nåt hål i lådan så man kan hålla emot. Så jag la den i 4:an och drog handbromsen och skruvade lite till. Men det är fortfarande samma sak.. Remskivan bara snurrar med..

    Höger framhjul är borta så drivningen ligger på. Alltså navet och det snurrar när jag drar på remskivan, men det är ju helt normalt..

    Vad ska jag göra för att få bort den där förbannade skruven som är dragen med 190NM ?!

    Bilen det gäller är en Saab 9000 CS 2,3T -92

    Mvh Marcus

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 256
    Finns ett svänghjulsstopp att köpa på SAAB, kommer dock inte ihåg art nr. Fast sitter motorn kvar i bilen är det kanske svårt att pula dit den.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 634
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Finns ett svänghjulsstopp att köpa på SAAB, kommer dock inte ihåg art nr. Fast sitter motorn kvar i bilen är det kanske svårt att pula dit den.
    Det låter kanske lite svårt ja . Men enligt böckerna jag har läst så ska det vara så enkelt och lossa den där förbannade skruven..

    Jomenvisst !

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 634
    Löste det.. Ställde mig på bromsen och satte en rejäl biff till och dra av bulten, den lossnade iaf

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristianstad, SKÅNE
    Inlägg
    162
    Annars e det en enkel biff med en mutter knackare.. Användes flitigt av mig på just det stället hehe..
    Fredrik Nilsson Medlem #5846#
    SAAB 9000 CSE 2,3T ltt (än så länge) - 96 SILVER
    SAAB 9000 CSE 2,3 - 94 LILA METALLIC

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Finns ett svänghjulsstopp att köpa på SAAB, kommer dock inte ihåg art nr. Fast sitter motorn kvar i bilen är det kanske svårt att pula dit den.
    Ganska billig, kostar runt 200:-
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    11
    Jeg har hatt god nytte av "The Townsend trick" på min 9000 2,0t automat for å løsne bolten på remskiven på vevakslingen:

    http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/inde ... bID=178410

    TBiel, Hamar, Norge

Liknande ämnen

  1. Hur mycket spel ska vevaxelns axiallager ha mot överfallet?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 01:16
  2. remskiva 900 2.1
    Av NaitSirk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 15:33
  3. Remskiva 93
    Av andlei i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •