Vet någon hur mycket effekt max någon har fått ur en 15t#5 ?
Är det någon här som plockat mer än 300hk ?
Vet någon hur mycket effekt max någon har fått ur en 15t#5 ?
Är det någon här som plockat mer än 300hk ?
9-3 aero 2,8XT
Pressar Du ovannämda aggregat över 300hk så lever det på lånad tid...
Gixxer 1000 @ 180 hk
SAAB 9-5 2.0 lpt
Läste att nordic plockar ur 300hk med steg 3 och dom lämnar 2 års garanti, så det lär väl hålla lite längre.
Det måste väl finnas någon som plockat ur mer än nordics driftsäkra hästar eller ?
9-3 aero 2,8XT
Snälla ni, den här diskussionen har vi haft ett antal gånger. Det finns inga "svar"...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Hmm, svårt, känsligt ämne, men i det fallet med 9-5 Aeron och Nordic Steg3 så är det så att turbon klarar att leverera effekten till 300hk och att inga agg har varit tvungna att bytas ut i förtid, så kan det vara
Men speciellt mycket mer är nog inte så "smart" att plocka ut, den klarar helt enkelt inte att prestera så mycket mer än just så skulle jag gissa på, det är ändå trevligt med effekt för den lilla snurran
Över 300hk så är det alltså läge att byta upp sig lite grann!
Det kanske kommer en cool bromsning nästa vecka förresten, men ni får ge er till tåls, så får vi se om det "läcker ut" nånting här
Så Rydde ska göra ett test med Sasse och se om de går att kliva över 300 med en orginalpjäs på en 9-3 aero, fall detta stämmer så säger jag bara stackars din bil, eller så blir jag nog bara avis fall ni lyckas med detta till tänkta projekt,Ursprungligen postat av AeroRydde
Jag själv kommer att kliva över 300 kusar 05, men då är de lite merra som kommer att bytas ut, men detta får du höra efter med Sasse vad som är tilltänkt för min del.
Älskad utav många hatad av desto fler
bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
http://www.garaget.org/?car=56564
En turbo ska väl inte ligga å jobba för fullt allt vad den pallar med,för då blir de väl bara att den motarbetar sig själv, å producerar mest värme i stort sett,bättre att en snurra ligger och jobbar på 75-85% av vad den klarar av då tror jag att den funkar allra bäst, jag har en viggen turbo i min OG 900 å den kommer att ligga på runt de nu till säsongen som kommer, jag har e en TD04*15G*6#den är och ser väldigt liten ut men den funkar kanonbra till min motor å så mycke effekt som jag vill ha........mvh vrid
Är inne på min 5:e OG900 TurboDe räcker inte med mycke effekt,man ska ju kunna köra bil också!!!
In hoc signo vinces 5146
Nej jag har bromsat klart min motor i detta skick, har Patas bromsning och värden som referens och vet att jag redan nu klarar 300hk i rototesten vilken dag som helst i veckan Men jag har inget 15T#5 i min, har ju bytt det mot ett 18T#6 så 300hk är absolut inga probs med den snurran! Sen så kommer jag nog ha lite mer vrid än Pata när mitt nya "riktiga" program kommer nästa vecka, skulle haft det redan men det fuckade lite när jag var därnere och lilla Rydde hade bråttom hem pga vissa väldigt viktiga orsaker Så boxen kommer med posten, skulle gissa på 430nm+, Viggenkopplingen får nog inte ligga kvar under sängen länge till nu haha...Ursprungligen postat av tobias321
Dock hade vi nog kunnat "dynoqueenat" fram 300hk vid min senaste bromsning om vi velat, allting var under kontroll vid den bromsningen och effekten sjönk aldrig belastningarna, snarare ökade istället, så visst fan går det, den turbon hade gått med steg3 i 9000mil, och var fortfarande väldigt fräsch när jag bytte den..
Den bromsningen jag talar om är en outsider, inget värsting av nåt slag, men kommer nog höja en del ögonbryn iaf Åtminstone härinne om ägaren väljer att presentera resultatet...
Ska bli kul att se hur det går med din bil sen Tobbe! Skall fråga Sasse lite om det sen
/Rydde
Nordic har ju plockat 280WHP så 300HK går ju .
Men 280hk med 5ans och 300hk med 6ans avgashus är nog bra riktlinjer
5ans avgashus är nog det sämsta som konstruerats till en turbo .
Så skaffa ett nytt fint 6ans så kan du åka fort .
Min gick med modifierat 6ans hus förra året innan den snurran såldes och den gick sjukt bra .
all time high innan motorn plockades ner på 1400kg bil är så sjukt bra så jag knappt vågar skriva det .
0-100 4,8sek
0-200 15,5
Loggade tider ...ej G tech mm
12,4/188kmh 402m på 1.25bar!
V5 Turbo!
Ursprungligen postat av AeroRydde
Vad hade Du för avgastemp under lite längre dragning än ett 3-sekunderspull? T.ex. efter en 0-200 km/h-repa?
M.v.h. från J som förut körde med 18T#6 oxå ;-) och som önskar alla lycka till med det agget. Kör hårt !!
Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.
Ursprungligen postat av V5turbo
5'ans avgashus det sämsta som konstruerats för en turbo? Varför det?
Det kan ju lika gärna vara ett väldigt bra avgashus, helt beroende på vad målet var med just det avgashuset.
Låt mig gissa att de inte hade Pikes Peak i tankarna.........
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Haha, vet faktiskt inte, men inte så farligt högt skulle jag gissa på, dock så visst blir det varmt, men aldrig varmare än "rött" iaf Hade ju ganska modesta laddtryck också så turbon gick inte så fasligt hårt 0-200, är inte det en 3sek repa ? Vi skall kolla avgastemp på mitt nya prog sen iaf, det blir bra skit Det progget är inte så snällt hahaUrsprungligen postat av Jompa X40 Nordic
/R
Visst finns det svar. Antingen är Nordic värst eller någon annan. Jag är bara nyficken på om någon kört turbon lite hårdare än Nordic.Ursprungligen postat av KK
Sedan vet jag att det inte är optimalt att köra aggregatet till 320hk men det är en annan fråga. Själv kör jag 250hk driftsäkra hk med detta agg.
Siffror är alltid kul
9-3 aero 2,8XT
Ursprungligen postat av AeroRydde
Håller tummarna. Tänk på att avgastempen inte "styrs" med laddtrycket i första hand...
Kör hårt !
Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.
Men det fanns soppa kvar för att nå dem siffrorna "lätt"
Sluta hacka på mig nu
/Rydde
För intressets skull; Jag har talat med en tekniker på en känd trimfirma som hade plockat ut 300hk ut ett 15T#5 på en 9-3, men han sa uttryckligen att han INTE rekommenderar det...
Nån som vet vad som skiljer #5 från #6 förresten? Hur mycket senare i varvregistret kommer trycket?
SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
"Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."
Alla är sin egen tro salig!!Ursprungligen postat av DanneD
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Med mitt 18T så tycker jag inte att det är så stor skillnad faktiskt, är supernöjd med spoolupen på det, men några rena siffror har jag tyvärr ejUrsprungligen postat av Znyper
Nej, det finns inga "svar" eftersom allt beror på hur/var/när/med vad man mäter och vad man betraktar som "OK" m.a.p. mottryck innan turbin, turbinhastighet, avgastemp, A/F-ratio osv osv.Ursprungligen postat av DanneD
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Snudd på försumbart, men säg 2-300 rpm kanske.Ursprungligen postat av Znyper
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.