Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Max effekt ur 15t#5 ?

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Jompa: Vi väntar fortfarande med spänning...
    Info finns på www.jompa.org


    Lite bilder...

    M.v.h.



    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Hej

    På fredag ska jag hämta min nya 9-3 aero -02. Jag har sparat från förra bilen 3" med racekat, Evo6 IC som ska monteras tillbaka i den nya.

    Jag vill inte på något sätt skapa debatt, men jag skulle vilja ha lite information om hur MapTuns bilar med samma hårdvara uppträder.

    Jag har förstått att Nordics "special" program rör på sig, men jag skulle vilja ha lite erfarenheter från likvärdiga MapTun program. I nuläget vet jag inte vem det blir.

    Hoppas på många synpunkter!

    Svara gärna med PM

    /Johan
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  3. #43
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Sluta hacka på mig nu
    :-)


    Jajemen, dock ett tips i all välmening. 10 hästar hit eller dit på 300hk-motor känner man ingen som helst skillnad av när man kör, men det kan vara guld värt för motorn att gå med 10 hästar lägre... Don't push it too much. Det kostar mer än det smakar.


    M.v.h.

    Nänä... För alla pajasar vid korvmojen är 301 hk MYCKET mer än 299 stycken!!!
    Exakta siffror med en decimal är jätteviktigt för alla, utom de som faktiskt kör med bilarna...

    Precis..Lite larvigt när man kikar på folk tex på Zatzy främst där d skriver ut sina effekter med decimal,, tex 903.6hp... ! Ehhh..

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #44
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    ...allting var under kontroll vid den bromsningen och effekten sjönk aldrig belastningarna, snarare ökade istället, så visst fan går det...

    Vad hade Du för avgastemp under lite längre dragning än ett 3-sekunderspull? T.ex. efter en 0-200 km/h-repa?


    M.v.h. från J som förut körde med 18T#6 oxå ;-) och som önskar alla lycka till med det agget. Kör hårt !!
    Avgastempen har jag ju givetvis inte i skallen,,dock säger jag som så att stiger avgastempen till ca 920grader för att 1-1.5sek efter det gå så sakterliga neråt i temp så ser jag ingen andelning att köra så mycket mer,,självklart stiger den ,,eller så blir den stabil fast med sänkt effekt vid pressning i tex 30sek,,men det motståndet som bildas vid låst rpm @ 4000-5000rpm tex blir svårt att hitta IRL..!?
    Får mäta lite mer nästa gång..

    Lycka till med traktorn.

    Mvh Rob.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    ...så att stiger avgastempen till ca 920grader...
    Var mäter Du tempen, och vad står det på termometern? Hoppas att Du inte sätter sonden i avgashusets inlopp och läser av 920 grader på den...

    :-)

    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  6. #46
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    [quote=Jompa X40 Nordic]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":31e2cp29
    ...så att stiger avgastempen till ca 920grader...
    Var mäter Du tempen, och vad står det på termometern? Hoppas att Du inte sätter sonden i avgashusets inlopp och läser av 920 grader på den...

    :-)

    M.v.h.[/quote:31e2cp29]
    Den sitter några cm från toppen..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #47
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    [quote=Jompa X40 Nordic]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":3idm808n
    ...så att stiger avgastempen till ca 920grader...
    Var mäter Du tempen, och vad står det på termometern? Hoppas att Du inte sätter sonden i avgashusets inlopp och läser av 920 grader på den...

    :-)

    M.v.h.[/quote:3idm808n]

    Vad menar du med,, Och vad står det på termometern..??

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    PM kommer... ;-)
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  9. #49
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    PM kommer... ;-)
    Desamma
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #50
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    402
    Skitkul diskussion....*not*....
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  11. #51
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 018
    Medlem#
    1540
    För oss "nybörjare":

    Vad är "ok" i avgastemp då??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #52
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 535
    Citat Ursprungligen postat av perr
    För oss "nybörjare":

    Vad är "ok" i avgastemp då??
    Samt insugstemp ?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  13. #53
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av perr
    För oss "nybörjare":

    Vad är "ok" i avgastemp då??
    Jag svarar väl då.
    Kommer säkerligen rasa in 20bud på olika temperaturer och testprogram,,men inte under 900grader och inte över 950 skulle man ju kunna säga,, men sen beror det ju helt klart på om det är en STD bil tex,,då finns ju ingen anledning att ligga på 950grader..
    En std bil ligger runt 850grader..

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Samt insugstemp ?

    /Marcus
    Kanske lite svårt o svara på,,men går insugningestempen upp till ca 60-70-80grader så brukar programmet börja ställa ner sig lite..

    Så runt 40grader max skulle man ju kanske kunna säga..Och det klarar man i regel av om du slänger på en bra IC..


    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #54
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 535
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av perr
    För oss "nybörjare":

    Vad är "ok" i avgastemp då??
    Jag svarar väl då.
    Kommer säkerligen rasa in 20bud på olika temperaturer och testprogram,,men inte under 900grader och inte över 950 skulle man ju kunna säga,, men sen beror det ju helt klart på om det är en STD bil tex,,då finns ju ingen anledning att ligga på 950grader..
    En std bil ligger runt 850grader..

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Samt insugstemp ?

    /Marcus
    Okej, Tack robban för svaren.. Då har man lärt sig något nytt innan man ska till skolan!!

    /Marcus

    Kanske lite svårt o svara på,,men går insugningestempen upp till ca 60-70-80grader så brukar programmet börja ställa ner sig lite..

    Så runt 40grader max skulle man ju kanske kunna säga..Och det klarar man i regel av om du slänger på en bra IC..


    /R
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Här är en föga upphetsande, icke-turbokickande effektkaraktär, men ack så körbar. Aldrig mer än 425 Nm. Gött för både transmission och körbarhet.
    Att hålla 425Nm till 7000 rpm är ju dock ganska... ganska så manligt !!
    Liknar mina "skrinlagda" planer på snabb 9-5 automat...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 166
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Här är en föga upphetsande, icke-turbokickande effektkaraktär, men ack så körbar. Aldrig mer än 425 Nm. Gött för både transmission och körbarhet.
    Att hålla 425Nm till 7000 rpm är ju dock ganska... ganska så manligt !!
    Liknar mina "skrinlagda" planer på snabb 9-5 automat...

    Mvh

    KK
    Och du Kalle , kan säga att det är helt underbart bara som nu när man har ~440Nm ifrån 2500-3000varv och upp till ca 5200varv , och tanken var ju att forsätta upp mot 6000-6500 , men det är en annan historia .

    Så visst blir bilen körbar/stabil , helt klart ... och att sedan aut.lådan trivs bättre skadar ju inte heller .
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    kan säga att det är helt underbart bara som nu när man har ~440Nm ifrån 2500-3000varv och upp till ca 5200varv , och tanken var ju att forsätta upp mot 6000-6500 , men det är en annan historia .

    Så visst blir bilen körbar/stabil , helt klart ... och att sedan aut.lådan trivs bättre skadar ju inte heller .
    Jo, det blir ju det upplägget nu. Hade jag kört manuell så hade jag nog inte kunnat hålla mig från att kliva upp mot 400-strecket, men nu får det här duga för tillfället. Har dessutom lovat mig själv att sluta toktrimma familjebilar...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #58
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 166
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Har dessutom lovat mig själv att sluta toktrimma familjebilar...

    Mvh

    KK
    Ajaj , sådant vet du att man inte kan lova , har åtminstone jag upplevt ( och min familj ) .
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Har dessutom lovat mig själv att sluta toktrimma familjebilar...

    Mvh

    KK
    Ajaj , sådant vet du att man inte kan lova , har åtminstone jag upplevt ( och min familj ) .
    Tycker det är fränt med trimmade familjebilar
    Tantens ansiktsuttryck är oslagbart när hon gasar på lite

    Mvh Marko

  20. #60
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Ajaj , sådant vet du att man inte kan lova , har åtminstone jag upplevt ( och min familj ) .
    Tycker det är fränt med trimmade familjebilar
    Tantens ansiktsuttryck är oslagbart när hon gasar på lite
    Nja, trimma familjebilar lär man väl aldrig sluta med. Vad jag menar är att man bör dra en "gräns" för hur mycket man trimmar en bil som ändå a) skall att använda till vardags och b) man behöver till vardags. Både körbarhet, komfort, tid i garaget och risk för ras är sådant som man måste pruta lite väl mycket på när man tänjer på gränserna.

    Självklart "går" det att trimma familjebilar hårt/vansinnigt, men det blir ändå alltid någon form av kompromiss. Frågan är helt enkelt hur mycket man är villig att kompromissa och åt vilket håll. Vill man ha en bil som bluddrar på tomgång som Pikes Peak-Saaben? Vill man ha en bil som mer eller mindre studsar fram inne i stan? Är man beredd att åka 18" även på vintern för att få plats med bromsskivorna? Hur ofta är man beredd att låta familjebilen stå uppallad för reparation/förebyggande underhåll?

    Sen hänger det givetvis ihop med hur mycket man behöver bilen, om man har plats att meka osv.

    Nu vart det lite OT här...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Effekt ur en 2.0i
    Av Kalven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 22:08
  2. Vad är det för effekt?
    Av TuRbO Myran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 16:20
  3. Mer effekt?!
    Av Macke J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 01:41
  4. Effekt?
    Av Bobb_y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 13:44
  5. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •