Info finns på www.jompa.orgUrsprungligen postat av Znyper
Lite bilder...
M.v.h.
Info finns på www.jompa.orgUrsprungligen postat av Znyper
Lite bilder...
M.v.h.
Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.
Hej
På fredag ska jag hämta min nya 9-3 aero -02. Jag har sparat från förra bilen 3" med racekat, Evo6 IC som ska monteras tillbaka i den nya.
Jag vill inte på något sätt skapa debatt, men jag skulle vilja ha lite information om hur MapTuns bilar med samma hårdvara uppträder.
Jag har förstått att Nordics "special" program rör på sig, men jag skulle vilja ha lite erfarenheter från likvärdiga MapTun program. I nuläget vet jag inte vem det blir.
Hoppas på många synpunkter!
Svara gärna med PM
/Johan
BioPower... SÅLD TILL FINLAND
Ursprungligen postat av perr
Precis..Lite larvigt när man kikar på folk tex på Zatzy främst där d skriver ut sina effekter med decimal,, tex 903.6hp... ! Ehhh..
Avgastempen har jag ju givetvis inte i skallen,,dock säger jag som så att stiger avgastempen till ca 920grader för att 1-1.5sek efter det gå så sakterliga neråt i temp så ser jag ingen andelning att köra så mycket mer,,självklart stiger den ,,eller så blir den stabil fast med sänkt effekt vid pressning i tex 30sek,,men det motståndet som bildas vid låst rpm @ 4000-5000rpm tex blir svårt att hitta IRL..!?Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
Får mäta lite mer nästa gång..
Lycka till med traktorn.
Mvh Rob.
Var mäter Du tempen, och vad står det på termometern? Hoppas att Du inte sätter sonden i avgashusets inlopp och läser av 920 grader på den...Ursprungligen postat av Robert@
:-)
M.v.h.
Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.
[quote=Jompa X40 Nordic]Var mäter Du tempen, och vad står det på termometern? Hoppas att Du inte sätter sonden i avgashusets inlopp och läser av 920 grader på den...Ursprungligen postat av "Robert@":31e2cp29
:-)
M.v.h.[/quote:31e2cp29]
Den sitter några cm från toppen..
/R
[quote=Jompa X40 Nordic]Var mäter Du tempen, och vad står det på termometern? Hoppas att Du inte sätter sonden i avgashusets inlopp och läser av 920 grader på den...Ursprungligen postat av "Robert@":3idm808n
:-)
M.v.h.[/quote:3idm808n]
Vad menar du med,, Och vad står det på termometern..??
/R
PM kommer... ;-)
Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.
DesammaUrsprungligen postat av Jompa X40 Nordic
Skitkul diskussion....*not*....
The older I get, the better I was !
SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +
För oss "nybörjare":
Vad är "ok" i avgastemp då??
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Samt insugstemp ?Ursprungligen postat av perr
/Marcus
9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95
Jag svarar väl då.Ursprungligen postat av perr
Kommer säkerligen rasa in 20bud på olika temperaturer och testprogram,,men inte under 900grader och inte över 950 skulle man ju kunna säga,, men sen beror det ju helt klart på om det är en STD bil tex,,då finns ju ingen anledning att ligga på 950grader..
En std bil ligger runt 850grader..
Kanske lite svårt o svara på,,men går insugningestempen upp till ca 60-70-80grader så brukar programmet börja ställa ner sig lite..Ursprungligen postat av Weggen
Så runt 40grader max skulle man ju kanske kunna säga..Och det klarar man i regel av om du slänger på en bra IC..
/R
Ursprungligen postat av Robert@
9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95
Liknar mina "skrinlagda" planer på snabb 9-5 automat...Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Och du Kalle , kan säga att det är helt underbart bara som nu när man har ~440Nm ifrån 2500-3000varv och upp till ca 5200varv , och tanken var ju att forsätta upp mot 6000-6500 , men det är en annan historia .Ursprungligen postat av KK
Så visst blir bilen körbar/stabil , helt klart ... och att sedan aut.lådan trivs bättre skadar ju inte heller .
Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976
Jo, det blir ju det upplägget nu. Hade jag kört manuell så hade jag nog inte kunnat hålla mig från att kliva upp mot 400-strecket, men nu får det här duga för tillfället. Har dessutom lovat mig själv att sluta toktrimma familjebilar...Ursprungligen postat av prmkonsult
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ajaj , sådant vet du att man inte kan lova , har åtminstone jag upplevt ( och min familj ) .Ursprungligen postat av KK
Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976
Tycker det är fränt med trimmade familjebilarUrsprungligen postat av prmkonsult
Tantens ansiktsuttryck är oslagbart när hon gasar på lite
Mvh Marko
Nja, trimma familjebilar lär man väl aldrig sluta med. Vad jag menar är att man bör dra en "gräns" för hur mycket man trimmar en bil som ändå a) skall gå att använda till vardags och b) man behöver till vardags. Både körbarhet, komfort, tid i garaget och risk för ras är sådant som man måste pruta lite väl mycket på när man tänjer på gränserna.Ursprungligen postat av Marko 1880
Självklart "går" det att trimma familjebilar hårt/vansinnigt, men det blir ändå alltid någon form av kompromiss. Frågan är helt enkelt hur mycket man är villig att kompromissa och åt vilket håll. Vill man ha en bil som bluddrar på tomgång som Pikes Peak-Saaben? Vill man ha en bil som mer eller mindre studsar fram inne i stan? Är man beredd att åka 18" även på vintern för att få plats med bromsskivorna? Hur ofta är man beredd att låta familjebilen stå uppallad för reparation/förebyggande underhåll?
Sen hänger det givetvis ihop med hur mycket man behöver bilen, om man har plats att meka osv.
Nu vart det lite OT här...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.