Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Kondensator (nu spänningsbortfall)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197

    Kondensator (nu spänningsbortfall)

    Har nyss kopplat i två st. Rockford P3 12" basar och när jag spelar högt så dör allt ljud. Misstänker att den inte får tillräckligt med ström... har grova kablar så det kan inte vara problemet.
    Därför misstänker jag att jag behöver en kondensator. Så då är frågorna två.
    Hur stark behöver jag och tips på bra och gärna snygga sådana.
    Misstänker att det är relevant vilka steg jag har... det är två st. JL Audio e4300.

    Har följande spec.
    Effekt 4 x 45 W RMS @ 4 ohm 12.5 Volt
    Effekt 4 x 75 W RMS @ 2 ohm 12.5 Volt
    Effekt 2 x 90 W RMS @ 4 ohm 12,5 Volt
    Effekt 2 x 150 W RMS @ 4 ohm 12,5 Volt

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Har du ett bra batteri?
    Har för mig att man börjar med ett bra batteri, blir det inte bra då så blir det kondensator

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    958
    Men framför allt. Vad har du för kablar mellan batteri och steg?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Kolla så att du har jordat riktigt.

    Tycker det låter som standardfelet som blir med dålig jord.



    Kolla med multimeter på + - anslutningarna på steget med steget igång så att de har lika mycket volt som om du mäter på + - på batteriet.

    Skiljer det en del där så har du kass jord.


    EDIT: Detsamma gäller förstås stereon också. Det kan ju vara den som klipper om den får för dåligt med ström, men då borde allt ljud försvinna, inklusive de vanliga högtalarna.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Om det är så att ljudet dör när du öser på så är det inte nå'n konding du skall satsa på först. Utan leta spänningsfall till slutstegen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kolla så att du har jordat riktigt.

    Tycker det låter som standardfelet som blir med dålig jord.



    Kolla med multimeter på + - anslutningarna på steget med steget igång så att de har lika mycket volt som om du mäter på + - på batteriet.

    Skiljer det en del där så har du kass jord.


    EDIT: Detsamma gäller förstås stereon också. Det kan ju vara den som klipper om den får för dåligt med ström, men då borde allt ljud försvinna, inklusive de vanliga högtalarna.
    Okej... Ska kolla det! Kan man sätta mätarna direkt på båda polerna..? Har i princip aldrig ström tidigare men har en multimeter hemma... så lika bra å fråga så jag inte gör något galet.

    Allt ljud är kopplat via slutsteg så därför dör allt ljud oavsett...


    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Har du ett bra batteri?
    Har för mig att man börjar med ett bra batteri, blir det inte bra då så blir det kondensator
    Jag har ett Tudor 75A, köpt i somras - så det ska vara bra.


    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    Men framför allt. Vad har du för kablar mellan batteri och steg?
    Jag är osäker nu, men som minst är det 16mm2. Kan vara grövre... typ 20...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Kan ju lägga till att när jag inte har bilen igång så kan jag kräma på bra mycket mer, men när jag är ute och kör så blir det mycket lägre nivå som stegen ger sig på.

    Problemet fanns inte när jag körde med en ensam MDS bas innan utan då kunde jag kräma på hur mycket som helst.

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av emde
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kolla så att du har jordat riktigt.

    Tycker det låter som standardfelet som blir med dålig jord.



    Kolla med multimeter på + - anslutningarna på steget med steget igång så att de har lika mycket volt som om du mäter på + - på batteriet.

    Skiljer det en del där så har du kass jord.


    EDIT: Detsamma gäller förstås stereon också. Det kan ju vara den som klipper om den får för dåligt med ström, men då borde allt ljud försvinna, inklusive de vanliga högtalarna.
    Okej... Ska kolla det! Kan man sätta mätarna direkt på båda polerna..? Har i princip aldrig ström tidigare men har en multimeter hemma... så lika bra å fråga så jag inte gör något galet.

    Allt ljud är kopplat via slutsteg så därför dör allt ljud oavsett...

    Du har typ en sån här?




    I så fall så är det bara att sätta den på DC volt, 1 decimal (alltså att den ska mäta med xx.x volt)


    Ha steget påslaget och spela någon musik på normal nivå (gärna strax innan den normalt klipper ljudet) Ta sedan multimetern sätt röd testkabel på + anslutningen på slutsteget och svart testkabel på - anslutningen på slutsteget. (Spelar iofs ingen roll, du får en indikering på mätaren att det är - på + och tvärtom men det kvittar egentligen hur du sätter dom).



    Då får du fram ett volttal, säg 10.5.

    Sedan tar du och sätter testkablarna på batteriet. Röd på + polen på batteriet, svart testkabel på - polen. (Även här spelar det inte nån roll, hur du sätter de egentligen men det är väl lika bra att du mäter +/+ och -/- ändå).

    Får du då fram säg ett voltal som är betydligt högre (säg 12.5) så har du stora förluster någonstans på vägen.

    Antingen har du dålig kontakt vid batteriet eller liknande, eller så har du dålig kontakt till jord.


    Dålig jord kan du ha även om du inte skulle ha några stora förluster, men det är ett enkelt sätt att kolla det som en första åtgärd i alla fall.


    Och se för guds skull till att du inte råkar korsa testpiggarna med varandra, jordar + piggen mot chassit på steget eller liknande. Det är ju rätt trångt vid anslutningarna och misstag händer så lätt...




    En följdfråga: När stegen stänger av ljudet, lyser protect-lampan på dem då?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av emde
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kolla så att du har jordat riktigt.

    Tycker det låter som standardfelet som blir med dålig jord.



    Kolla med multimeter på + - anslutningarna på steget med steget igång så att de har lika mycket volt som om du mäter på + - på batteriet.

    Skiljer det en del där så har du kass jord.


    EDIT: Detsamma gäller förstås stereon också. Det kan ju vara den som klipper om den får för dåligt med ström, men då borde allt ljud försvinna, inklusive de vanliga högtalarna.
    Okej... Ska kolla det! Kan man sätta mätarna direkt på båda polerna..? Har i princip aldrig ström tidigare men har en multimeter hemma... så lika bra å fråga så jag inte gör något galet.

    Allt ljud är kopplat via slutsteg så därför dör allt ljud oavsett...

    Du har typ en sån här?




    I så fall så är det bara att sätta den på DC volt, 1 decimal (alltså att den ska mäta med xx.x volt)


    Ha steget påslaget och spela någon musik på normal nivå (gärna strax innan den normalt klipper ljudet) Ta sedan multimetern sätt röd testkabel på + anslutningen på slutsteget och svart testkabel på - anslutningen på slutsteget. (Spelar iofs ingen roll, du får en indikering på mätaren att det är - på + och tvärtom men det kvittar egentligen hur du sätter dom).



    Då får du fram ett volttal, säg 10.5.

    Sedan tar du och sätter testkablarna på batteriet. Röd på + polen på batteriet, svart testkabel på - polen. (Även här spelar det inte nån roll, hur du sätter de egentligen men det är väl lika bra att du mäter +/+ och -/- ändå).

    Får du då fram säg ett voltal som är betydligt högre (säg 12.5) så har du stora förluster någonstans på vägen.

    Antingen har du dålig kontakt vid batteriet eller liknande, eller så har du dålig kontakt till jord.


    Dålig jord kan du ha även om du inte skulle ha några stora förluster, men det är ett enkelt sätt att kolla det som en första åtgärd i alla fall.


    Och se för guds skull till att du inte råkar korsa testpiggarna med varandra, jordar + piggen mot chassit på steget eller liknande. Det är ju rätt trångt vid anslutningarna och misstag händer så lätt...




    En följdfråga: När stegen stänger av ljudet, lyser protect-lampan på dem då?
    Japp... en sådan, fast en hederlig gul variant..!

    Tack för en strålande beskrivning..! Ska testa att mäta lite imorgon, nu ska jag nämligen sova.

    Har inte kollat om protectlampan lyser. Satte i basarna i förrgår och spelade med den först igår så därför har jag inte kollat så noga.

    Förresten... nån som har en og900 och har en bra jordpunkt bak i bagagen?
    Och spelar det stor roll om jordkabeln är längre än en meter. Är ju det nu, men då blir det lite snålt om bra jordplatser...

    Kom på ytterligare en grej... är det inte vettigt att skaffa en kondensator ändå? Med tanke på vad jag driver.. känns som att när jag krämar på basarna för fullt så lär ljuset svaja ganska bra..

  10. #10
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av Kongo


    Du har typ en sån här?


    Har man just den där så rekomenderar jag att gå till Elfa eller något och köpa en riktig, den där duger för ingenting... Det enda jag gjorde med den efter att ha testat var att ta ur 9V batteriet och stoppade i en gammal Fluke som var 10ggr bättre...

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Det är säkert inte FEL att skaffa en konding, MEN frånvaron av en är inte orsaken till ditt problem.

    När det gäller kondingar skulle jag nog rikta blickarna mot "riktiga" kondingar inte avsedda för bling-bling billjudsbruk.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Det är säkert inte FEL att skaffa en konding, MEN frånvaron av en är inte orsaken till ditt problem.

    När det gäller kondingar skulle jag nog rikta blickarna mot "riktiga" kondingar inte avsedda för bling-bling billjudsbruk.
    Vad är riktiga kondingar för dig då?

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Kongo


    Du har typ en sån här?


    Har man just den där så rekomenderar jag att gå till Elfa eller något och köpa en riktig, den där duger för ingenting... Det enda jag gjorde med den efter att ha testat var att ta ur 9V batteriet och stoppade i en gammal Fluke som var 10ggr bättre...
    Förklara gärna varför en sån liten inte skulle fungera för ändamålet?

    Kan inte se vitsen med att köpa en multimeter för flera tusen om man inte dagligdags använder en eller är grymt intresserad?

    För fungerar gör uppenbarligen både Biltemas, Julas och ClasOhlsons billigaste, även om det nu inte är några proffs-instrument.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Kongo


    Du har typ en sån här?


    Har man just den där så rekomenderar jag att gå till Elfa eller något och köpa en riktig, den där duger för ingenting... Det enda jag gjorde med den efter att ha testat var att ta ur 9V batteriet och stoppade i en gammal Fluke som var 10ggr bättre...
    Förklara gärna varför en sån liten inte skulle fungera för ändamålet?

    Kan inte se vitsen med att köpa en multimeter för flera tusen om man inte dagligdags använder en eller är grymt intresserad?

    För fungerar gör uppenbarligen både Biltemas, Julas och ClasOhlsons billigaste, även om det nu inte är några proffs-instrument.
    För att min visade typ 20-30% fel jämfört med 2 st Fluke, 1 st billig gul sak från Elfa (som visade ganska rätt), samt någon annan grej farsan hade (som var vart elektriker). Typ därför. Det den duger till är väll kanske att mäta småbatterier och kolla om det är kontakt mellan två punkter (har du f.ö. hört summern på den? Låter ju som om det knappt vore kontakt där). Nä just Biltemas ger jag inte något för, men som sagt, Elfa har en billig gul sak tror det var en Mastech, den funkar i alla fall bättre än Biltemas och kostar under hundringen, men inte helt jämförbar med en Fluke.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Kongo


    Du har typ en sån här?


    Har man just den där så rekomenderar jag att gå till Elfa eller något och köpa en riktig, den där duger för ingenting... Det enda jag gjorde med den efter att ha testat var att ta ur 9V batteriet och stoppade i en gammal Fluke som var 10ggr bättre...

    Jag köpte 3 sånna dära på Biltema för en specialgrej på jobbet och gjorde en deviationstabell till var och en av dom och ingen låg mer än fem hundradelar fel vid 12V / 20 grader. Säkert så driftar de mer med temperaturen och med tiden än en Fluke 87 men jag blev ändå förvånad över precisionen.

  16. #16
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av mss
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Har man just den där så rekomenderar jag att gå till Elfa eller något och köpa en riktig, den där duger för ingenting... Det enda jag gjorde med den efter att ha testat var att ta ur 9V batteriet och stoppade i en gammal Fluke som var 10ggr bättre...

    Jag köpte 3 sånna dära på Biltema för en specialgrej på jobbet och gjorde en deviationstabell till var och en av dom och ingen låg mer än fem hundradelar fel vid 12V / 20 grader. Säkert så driftar de mer med temperaturen och med tiden än en Fluke 87 men jag blev ändå förvånad över precisionen.
    Då måste jag fått ett måndagsex. Min visade inte rätt någonstans.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Kan ju va så att måndagsexemplaren är fler hos Biltema än hos Fluke.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: Kondensator

    Citat Ursprungligen postat av emde
    Har nyss kopplat i två st. Rockford P3 12" basar och när jag spelar högt så dör allt ljud. Misstänker att den inte får tillräckligt med ström... har grova kablar så det kan inte vara problemet.
    Därför misstänker jag att jag behöver en kondensator. Så då är frågorna två.
    Hur stark behöver jag och tips på bra och gärna snygga sådana.
    Misstänker att det är relevant vilka steg jag har... det är två st. JL Audio e4300.

    Har följande spec.
    Effekt 4 x 45 W RMS @ 4 ohm 12.5 Volt
    Effekt 4 x 75 W RMS @ 2 ohm 12.5 Volt
    Effekt 2 x 90 W RMS @ 4 ohm 12,5 Volt
    Effekt 2 x 150 W RMS @ 4 ohm 12,5 Volt
    Ju grövre och kortare jordkabel dessto bättre, se även till att det är bra kontakt mellan jordpukten och kabelskon på kabeln.

    Lycka till!
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228
    kan det inte vara huvud enheten som är problemet?
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Nu äntligen har jag mätt, och jag hade 14,1 V på batteriet och 12,2 på slutsteget... så då lär det vara spänningsbortfall. Blir till att kolla jorden då.
    Jag använde en multimeter av märket Fulke, så den ska väl förhoppningsvis visa rätt!


    Nån förresten som har tips på bra jordpunkt på en og900 i bagagen?!?
    Och spelar det stor roll om jordkabeln är längre än 0,5 m? Hört att den ska vara så kort som möjligt...

Liknande ämnen

  1. Hur koppla kondensator?
    Av Mr Green i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:45
  2. Kondensator
    Av Raven i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 21:35
  3. Kondensator
    Av Bertilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 12:50
  4. när behövs kondensator?
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •