Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Krånglande farthållare ng900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    6

    Krånglande farthållare ng900

    Hej igen alla.
    Farthållaren på min 900 Turbo -95 vill inte funka.. lampan tänds när man trycker in knappen, men den håller ej farten. Lampan släcks heller i display när man rör broms/koppling heller. Har testat att "hålla" upp pedalerna medans ja koppla in farthållaren (ifall d va nått med kontakterna) men ingen skillnad. Någon som kan komma med tips på vad som kan vara fel? Är det vanligt att själva "enheten" som styr går sönder?
    Tack för tips
    Trevlig kväll!
    MVH Håkan
    Årets rolighet: Köp sjöstol 10 (på engelska)
    Respect!
    /Håkan

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Lampan lyser så länge du har farthållaren påslagen.

    Alltså inget som indikerar om den verkligen försöker hålla farten eller ej.

    Det allra vanligaste är att det är kontakterna vid pedalerna. Så jag skulle ändå prova kolla över de bättre först, trots att du hållit upp pedalerna medan du tryckte i farthållaren (vilket är ett bra tips).


    Man kan behöva justera kontakterna, eller så kan de vara helt paj.



    Det KAN så klart vara nån enhet också som gått sönder, men allra vanligast är som sagt pedalkontakterna.


    Du kan väl också kolla om det finns någon säkring för farthållaren och att denna är okej.


    Värt att veta är också att du måste bromsa till en gång varje gång efter du startat bilen innan farthållaren börjar funka. Det är någon säkerhetsdetalj...

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    6
    Hej igen
    Nu har jag kollat.. och kontakterna har "kontakt" hela tiden med pedalerna.. men ingenting händer när ja trycker in "Cruise".. lampan bara tänds. Säkringar är hela.. hur kan man se om kontakterna är trasiga? De "ser hela ut"...
    Tack för mer tips
    Årets rolighet: Köp sjöstol 10 (på engelska)
    Respect!
    /Håkan

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_kungen
    Hej igen
    Nu har jag kollat.. och kontakterna har "kontakt" hela tiden med pedalerna.. men ingenting händer när ja trycker in "Cruise".. lampan bara tänds. Säkringar är hela..

    Du aktiverar ju bara själva cruisefunktionen när du trycker in cruise-knappen.. Farten försöker den inte hålla föränn du trycker på SET eller RES knappen. Men det visste du antar jag.


    Lampan lyser så länge cruisefunktionen är påslagen. Men den släcks inte föränn du stänger av cruisefunktionen eller bilen.


    Det syns ingenstans förutom på hastighetsmätaren att bilen försöker hålla farten eller inte.

    Instruktionsboken kan vara bra att läsa igenom vad gällande kapitlet om farthållare så slipper man bli fundersam över hur det ska vara och inte vara.


    Citat Ursprungligen postat av Turbo_kungen
    hur kan man se om kontakterna är trasiga? De "ser hela ut"...
    Tack för mer tips
    Pja. Det är ju svårt att se om kontakterna är hela eller inte.


    Det kanske går att mäta sig till det med hjälp av multimeter, men annars vet jag inte hur man ska kunna se det.



    Vet inte hur dyr dom är heller, men gissningsvis är dom rätt så billig.

    Tror kontakten till bromsljuset ligger någonstans rund 50-100:- så gissningsvis ligger farthållarkontakterna någonstans i den prisklassen också..


    Vad har du för växellåda på bilen?

    Vanlig manuell??

    För har du Sensonic så sitter det en givare i lådan som känner av om du frikopplar..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Farthållare ng900 2.0t -95
    Av öhlin91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 12:29
  2. Farthållare Ng900
    Av ducati1000ss i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •