Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Garanti på begagnat? OG9-3 -99

  1. #1

    Garanti på begagnat? OG9-3 -99

    Hej,

    Har köpt en Saab 9-3 -99 18000mil hos en bilhandlare. När jag provkörde den "högg" den när man släppte kopplingen från stillatstående i 1:ans växel, jag trodde då att det bara var jag som inte hade riktig koll på dragläget. Hade den inne på Saab för att visa dem och fråga om det kunde vara kopplingen eller växellådan. De sa att det antagligen var motorkuddarna som var slut så det är motor som rör sig i det läget.

    Tror ni detta gäller på garantin så det är lönt att ringa och begära att de ska byta dessa? Jag vet säljaren sa att garantin inte gällde t.ex. AC:n. Till saken hör ju att de inte var så billiga att byta, på Sabb sa de ca 6000:- för alla tre.


    Mvh
    Ubbe

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    nyköping
    Inlägg
    18
    tror inte att du får nya motorbussningar efter 18000 mil!

  3. #3
    Jag menar ju på garantin hos bilförsäljaren. De ger ju en viss garanti på bilen tex 1 mån efter köp på fel på bilen. Detta felet har ju varit där sedan jag köpte den.

    /Ubbe

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Ubbe_mannen
    Jag menar ju på garantin hos bilförsäljaren. De ger ju en viss garanti på bilen tex 1 mån efter köp på fel på bilen. Detta felet har ju varit där sedan jag köpte den.

    /Ubbe
    Det beror lite på hur länge sedan du köpte bilen?? Men är det inte längre en 6månader (konsumentköplagen) så bör det inte vara några problem. MEn det beror ju lite på hur serviceminded företaget är
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  5. #5
    Hej,

    Var och besiktigade bilen igår. De märkte att motorfästena inte var bra då de provkörde den, vilket gjorde att jag fick en 2:a på detta.

    Säljaren sa ju vid köpet att går den inte igenom besiktningen och vi inte har kört mer än 300 mil sedan köpet skulle han stå för reperationerna.

    Ska ringa honom idag så fort de öppnar och förstöra hans dag för detta lär ju göra att han förlorar förtjänsten på denna affär, för den har redan varit inne på byte av tändningslås och kylarvätske-givare.

    Återkommer hit när jag vet hur det har gått.

    /Ubbe

  6. #6
    Hej,

    Ringde säljaren som jag skrev och han står även för bytet av motorfästena, men han blev inte glad...

    Bilen ska in nu på torsdag, skönt.

    /Ubbe

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Bilfirmann har väl, om dom är seriösa, gjort en varudeklaration av bilen. Där ingår om jag inte är helt ute och cyklar kontroll av motorfästen. Finns det inte anmärkning på dessa i varudeklaration ska bilhandlaren åtgärda dessa om man som i ditt fall får en två på besiktningen.

    Varför blev han "inte glad" På besiktningen?
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  8. #8
    Ska jag vara ärlig kollade jag aldrig varudeklarationen så vad det stod i den vet jag inte.

    Jag vet bara att vid köpet i September sa jag att det snart var dags för besiktning (Nov-Mars) och att jag inte då vill åka på några överraskningar. Han sa då att han står för alla eventuella reperationer som krävs vid eventuella 2 & 3:or om vi inte kör mer än 300 mil innan besiktningen.

    Till saken hör att vi köpte den på en firma 17 mil iväg och på vägen hem så stannade jag för att käka och då gick det inte att låsa med fjärren + att den varnade för låg kylvätskenivå. Jag ringde honom direkt och påtalade detta och han sa att jag kunde lämna in den på en firma hemma och be dem skicka fakturan.

    Det de fick åtgärda var:
    Byte av tändningslås (Cylindern hoppade inte helt ut vid uttag av nyckel, ibland vilket resulterade i att det inte gick att låsa med fjärren).

    Byte av hela expansionskärlet till kylaren då det inte gick att byta endast givaren.

    Jag vet inte vad detta ovan har kostat men lägg där till byte av motorfästen så kan man ju förstå att han inte har gått med vinst på denna affären.

    Det var väl det han förstod också när jag ringde om detta så han lät lite butter om man säger så, men det var inga problem att få honom att göra det, så på så sätt har han ju skött det hela snyggt. Det positiva är ju också att vi får lämna den på vår lokala service verkstad, för teoretiskt skulle han ju kunna begära att vi ska lämna den hos honom så de får fixa det själva vilket skulle bli billigare för honom skulle jag tro, men för oss hade det ju gått lite bensin för två bilar att lämna den och sedan en bil upp och hämta den igen, eller komptid för att sitta där och vänta. Så som sagt han har ju varit schyst på det sättet.


    /Ubbe

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Ubbe_mannen
    Ska jag vara ärlig kollade jag aldrig varudeklarationen så vad det stod i den vet jag inte.
    ...
    Det var väl det han förstod också när jag ringde om detta så han lät lite butter om man säger så, men det var inga problem att få honom att göra det, så på så sätt har han ju skött det hela snyggt. Det positiva är ju också att vi får lämna den på vår lokala service verkstad, för teoretiskt skulle han ju kunna begära att vi ska lämna den hos honom så de får fixa det själva vilket skulle bli billigare för honom skulle jag tro, men för oss hade det ju gått lite bensin för två bilar att lämna den och sedan en bil upp och hämta den igen, eller komptid för att sitta där och vänta. Så som sagt han har ju varit schyst på det sättet.
    Jag antar att du betalt mer än 15000:- för den, och det var mindre än 6 månader sedan du köpte den?

    I så fall har du rätten på din sida, och vad som står i garantin saknar med största sannolikhet betydelse. Eftersom reklamationsrätten i konsumentköplagen oftast är (betydligt) kraftfullare.

    Det var dumt att inte ta med sig varudeklarationen, eftersom den (i den mån det inte finns felbeskrivningar i köpeavtalet) bestämmer vad du köpt. Står det att "xxx" fungerar normalt i varudeklarationen så är säljaren skyldig att reparara "xxx" om han inte kan visa att du orsakat felet. Dvs, stod det "Normal funktion" på värme och ventilation så
    är bilen köpt med AC mm i fungerande skick, och det är bara för säljaren att reparera. Lagen är dessutom icke dispositiv, dvs ett villkor som försöker inskränka lagen gäller inte.

    Du kan vara helt säker på att bilförsäljaren känner till detta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Begagnat BSR styrdon
    Av Timon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 23:25
  2. Begagnat / nya?
    Av champ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •