Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Montering av drivrem, hur fasen!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87

    Montering av drivrem, hur fasen!!!

    Är nu på jobbet mitt och bänglar och försöker allt vad jag kan med att få på en ny drivrem på min -98as 2.3 9-5. Jag tycker mig ha satt remmen rätt överallt men då den ska krängas på på sista remskivan så fattas det typ hur mkt som hellst.

    Vad gör jag för fel, jag ahr släppt på spänningen, jag såg även att den nya remmen var betydligt kortare, men jag antar att det bara är för att den gamla är utdragen.

    Har en liten sak i bakhuvudet om att man ska skita i en av spännrullarna på nyare, men jag vet inte om jag ska göra så på min?

    Tacksam för svar, gärna snabba!
    9-5 2.3 -98

  2. #2

    Drivrem

    Du är rätt ute.
    SAAB säljer numera en kortare rem.
    Hoppa över spännrullen typ mitt på transmitionskåpan.

    mvh
    loca

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 830
    Är det inte ett av hjulen som måste bytas ut om man kör med den nya remmen... eller har jag fått tokigt för mig nu

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Är det inte ett av hjulen som måste bytas ut om man kör med den nya remmen... eller har jag fått tokigt för mig nu
    Det får vi hoppas att du har fått det tokigt, för nu har jag skitit i hjulet i mitten längst upp, då blev det genast mkt lättare och vad jag märker som bilen står nu, på pallbockar, så verkar allt vara som det ska.
    9-5 2.3 -98

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 789



    har ni en bil datt ut gå ifrån så kanske det blir lättare ?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 654
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Det får vi hoppas att du har fått det tokigt, för nu har jag skitit i hjulet i mitten längst upp, då blev det genast mkt lättare och vad jag märker som bilen står nu, på pallbockar, så verkar allt vara som det ska.
    Helt rätt! Det hjulet skall skippas helt.
    Man lär så länge man lever.

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg



    har ni en bil datt ut gå ifrån så kanske det blir lättare ?
    Hmm, exakt så är remmen dragen på min B234i -90 och på brorsans B234i -92. Båda med AC. Stämmer den bilden till bilen i fråga...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    [quote=mågis][quote="M frändberg":315svhqd]


    har ni en bil datt ut gå ifrån så kanske det blir lättare ?[/quote]

    Hmm, exakt så är remmen dragen på min B234i -90 och på brorsans B234i -92. Båda med AC. Stämmer den bilden till bilen i fråga...?[/quote:315svhqd]

    Nej, det det ser ju väldigt fel ut...

    Här är en bra länk med bild och information:

    [url="http://www.genuinesaab.com/psi/files/Shortbelt95.htm"]http://www.genuinesaab.com/psi/files/Shortbelt95.htm[/url]
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925
    Eller så struntar man i den där nya, kortare remmen vars enda fördel är att den sparar pengar åt Saab vid nybilsbyggnation. Jag fick den monterad vid 11000 milaservice och upplevde direkt problem. Remsträckaren slammrade väldigt vid start och vid hög belastning på tomgång t.ex. parkering med driven, servo, ac och lite broms inblandat. Strax efter 11000 servicen upptäcktes oilsludge på min bil och jag fick ny motor. Slamrandet följde med till den nya och med tiden blev problemen på tomgång större. Dessutom retade jag mig väldigt på startslamre som lät förjävligt i min öron. Saabverkstaden hade inget råd.
    Kom att tänka på det där med remmen och att den nya ju faktiskt ökar belastningen på aggregatens remskivor samtidigt som kontaktytan på just servons skiva blir mindre. Åkte till Saab och beställde den gamla som fortfarande finns i lager. Efter lite frustration då personalen avbokade min rem eftersom man ska använda den korta fick jag äntligen ett nytt exemplar av den gamla. Efter att ha bytt (och det var det ända jag gjorde) går bilen mycket bättre och problemen är borta. Inget slammer vid start och servon fungerar utan anmärkning. Ett par veckor efter bytet gick ac-pumpen åt helvete. Läckande lagertätning. Axelbelastningen blir ju högre även där...

    Att Saab sparar på nya bilar är väl en sak men att man göra gamla kunders bilar sämre tycker jag är skandal. Se till att ni får den gamla remmen om ni ska byta eller åtminstone få verkmästaren att berätta varför ni ska ha den korta och vari vinsten ligger....
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 789
    lyckades visst trycka fram fel bild

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 830
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Är det inte ett av hjulen som måste bytas ut om man kör med den nya remmen... eller har jag fått tokigt för mig nu
    Det får vi hoppas att du har fått det tokigt, för nu har jag skitit i hjulet i mitten längst upp, då blev det genast mkt lättare och vad jag märker som bilen står nu, på pallbockar, så verkar allt vara som det ska.
    Antagligen jag som missuppfattade verkstan när dom bytte min rem. Dom sa att dom tar bort ett hjul & byter ett annat, antagligen var det kass!! Tror att det var spännhjulet som byttes!

Liknande ämnen

  1. Får fasen inte fast knoppen på min 93
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:35
  2. Hur fasen ska det sitta nu igen?
    Av zebzz i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 20:10
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 21:13
  4. Kopplingen på ng900 slapp som fasen !
    Av Zankan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •