Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kass byggkvalitet på inredningen???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Kass byggkvalitet på inredningen???

    Tja tja... Jag har ett störande problem med min bil, en 9-3 AERO årsmodell 2000..., 9000 mil. En myycket trevlig bil.., men handen på hjärtat så tror jag inte att den är bättre ihopskruvad än en gammal 900. Jag har AS3 stereo och för att inte hela framdörrsinredningen ska låta som den skakar loss så måste jag ha basen ungefär halvvägs upp till mitten.., dvs på cirka 25%. Jag funderar på att riva loss dörrsidorna och montera ihop det igen med någon typ av förstärkning. Jag har kollat att basarna är okej.., dom är alltså INTE spräckta. Det är inte heller förstärkaren som pajjat.., det är alltså saker inne i dörren som har börjat vibrera på båda sidorna fram.

    Finns det fler som har detta problem, eller tror ni att det går att avhjälpa på något sätt?? Tips mottages TACKSAMT...

    Mvh Christer
    Kör SAAB 99CC -75, 9-3 AERO -00

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    de problemet finns väl typ på ALLA ng900 och og9-3.
    största boven är ju plåten utåt, alltså baksidan av ytterplåten, den dämpar man ner med bitumenmattor, de går även pensla på div ljudämpade klabb på insidan av dörrsidorna, har du plockat bort locken bakom högtalar gallret? tycker inte att de borde låta som du säger på så låg volym och bas.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    585
    Hade precis samma sak med min. Jag byte bara dörrsidor (skulle göra det ändå) och så försvann skallrandet. Wiiieee!
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Tjabba... Tack för svaren. Jag har inte tagit bort mer än att kunna konstatera att basarna inte var spräckta.., jag ville kolla här innan jag startar projekt rivning liksom... JA..., jag bör nog dämpa ut dörrarna som du säger.., tack för tipset.., kan knappast skada... Men tänkte också stoppa en liten bit av filtmatta mellan högtalaren och fästet.., även samma för andra fästpunkter för dörrsidan å sen skruva åt som f*n..., då hoppas jag att det kan försvinna. Jag gjorde så med ett gnekande baksäte jag hade på min 9000CSE 2,3T, det blev genast bättre.

    Då jag även har en Audi i stallet så måste man tyvärr konstatera att vi har mycket att lära av tyskarna... Vise versa också givetvis..!!, men dom skruvar ihop sakerna bättre.

    Rentutav byta dörrsidor hoppas jag slippa, hehe.., det blir nog dyrt att hitta andra med läderinlägg från Aeron.

    // C
    Kör SAAB 99CC -75, 9-3 AERO -00

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    stoppa INTE filtmatta i dörren, ta någon form av gummimatta eller dyl, filtmatta suger åt sig vatten som man inte önskar pga rostrisken.
    sen har jag för mig att den skumplatsgrejen som sitter inne i dörren ligger under hållaren mot plåten.

    sen kolla så alla fästen osv är hela på dörrsidan för de har en tendens att gå sönder om man plockat bort sidan innan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Tja..., jajustf*n... klart man inte ska ha filtmatta i dörren.., har du så rätt i, vilket järnsläpp jag fick.. Jag ska prova här kommande veckan å skruva isär iaf..., ska pillra in lite gummimatta i fästpunkterna...... Jag har en polare som gjorde samma sak på sin gamla 9000 a la 35 000 mil..., need I say att det lät som den skulle falla isär i guppen..., men han demonterade instrumentpanelen och skruvade dit allt igen.., med gummibitar..., det vart som en ny bil....,, gnek och gnissel försvann...

    Dörrarna på min har inte varit demonterade förut iaf, bilen har tillhört en dam som har shoppat med den å lämnat in den så fort den ska tvättas. :-) Finns det Haynesböcker på 9-3:an..,det borde det väl göra. ??

    // C
    Kör SAAB 99CC -75, 9-3 AERO -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av christer 79
    Finns det Haynesböcker på 9-3:an..,det borde det väl göra. ??
    Nix. Det finns inte Haynesböcker till og9-3 ännu. Ska komma ut våren 07 enligt rykten. (På engelska då, svenska dröjer ytterligare en tid.)
    Men det finns till ng900, och det mesta är det samma.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av christer 79
    Dörrarna på min har inte varit demonterade förut iaf, bilen har tillhört en dam som har shoppat med den å lämnat in den så fort den ska tvättas. :-) Finns det Haynesböcker på 9-3:an..,det borde det väl göra. ??
    Det är typ 5 skruvar och en plugg du ska lossa. Enkelt jobb och väl värt mödan.
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

Liknande ämnen

  1. Symtom på kass bakre länkarmsbussning? (Update! Kass diff)
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 15:56
  2. Inredningen i 9-5
    Av Robin_s i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 13:01
  3. Kass AMP1 eller Kass (E)HU?
    Av 9-3 Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 09:26
  4. Sy om inredningen..
    Av myztiCal i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 20:50
  5. Kvalitetsproblem på inredningen i 9-3 SS?
    Av 9-3 Vector i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •