Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: OBD2 funkar inte på min OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405

    OBD2 funkar inte på min OG9-5

    Fick min OBDII-mojäng från Scantool idag och givetvis så smet jag direkt ut i garaget för att testa den. Kopplade in den på min 9-5 -99 och den vill inte visa några värden, iofs så stod det 11km/h för ett ögonblick men bilen stod still i garaget så det verkar inte rätt. Faaaan tänkte jag, mojängen är trasig, men envis som man är så jackade jag i den i min 9000 -97 och då fungerade det direkt. Provade att rycka lite kablar till motorn så att "check engine" lös, felkoderna dök upp som de borde och efter "reparation" så gick det att släcka "check engine" också. Perfekt tänkte jag, måste gjorde väl nåt fel förut så in i 9-5:an igen men icke, det funkar inte.

    Hur har det fungerat för er andra, med 9-5:or, har det funkat direkt eller måste jag ändra på någonting. Kör Scantool 1.06 nedladdat från scantool.net idag och har provat på två (2) olika datorer.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    152
    Är du säker 9-5an kör med ISO konfiguration? (högst troligt) men det är ju bara 900, 9000 samt 9-3 som står med i scantools lista av nån konstig anledning!!

    // Fredrik

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Utökad information!!!

    Den gula dioden "ODBRx" blinkar inte när jag provar att mäta på 9-5:an vilket jag tolkar som om bilen inte svarar.

    I 9000-ingen har kontakten i bilen sju trådar anslutna men i 9-5:an är det bara fem, saknas det några?

    Är det någon som vet vilka trådar ODB-gränssnittet pratar på?

    Och precis som tidigare fungerar det perfekt i min 9k...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Citat Ursprungligen postat av flarsson
    Är du säker 9-5an kör med ISO konfiguration? (högst troligt) men det är ju bara 900, 9000 samt 9-3 som står med i scantools lista av nån konstig anledning!!

    // Fredrik
    Nej, jag är inte alls säker men när jag sökt på forumet så verkar ju i alla fall "prmkonsult" ha använt samma utrustning med framgång i en 9-5:a.

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Jag har en liten aning om att det kan vara CAN-bus i gränssnittet på 9-5:an. Då fungerar det inte med ELM-kretsen som sitter i dessa typer av interface.

    Någon som kan bekräfta eller dementera ?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Om man läser här
    http://www.zsh.net/upload/members/ronny ... nyo2-4.jpg
    så verkar kommunikationen vara på stift 7 & 15 men jag har ingenting anslutet till stift 15 i bilen så nåt skumt verkar det vara.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    242
    Har samma problem.......

    Köpte ett Scantool-interface för någon månad sedan och har inte fått det att funka i min 9-5 -00.

    Däremot så funkar det i min kompis 9-5 -02, mycket konstigt ???

    Min bil var inne på SAAB för en tid sedan och då funkade OBD-2 kontakten när dom anslöt Tech-2'an och det borde väl vara samma gränssnitt i min 9-5 -00 som i min kompis 9-5 -02'a.

    Så något lurigt är det....

    Kan det vara så att vi har problem med att sladden inte får ordentlig kontakt i bilen ??? Stiften är för korta eller något ????

    Ännu en Örebroare med OBD-2 problem..... /Tomas

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Grängesberg
    Inlägg
    111
    Från 01 har alla nya bilar OBD-II före det var det upp till tillverkaren att välja.

    USA var några år tidigare.

    Kan ju då vara så att SAAB inte har det före 01


    ELM kretsen funkar även i bilar med CAN-buss.
    Har haft, 900 Aero -88.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    242
    Enligt vad jag har läst så måste alla bilar registrerade i EU år 2000 eller senare och 1996 eller senare i USA följa OBD2 standarden.

    Vilket borde göra att alla SAAB'ar från 1996 eller senare borde följa OBD2 standarden för jag tvivlar på att SAAB skulle ha olika standarder för den europa och den amerikanska marknaden.

    Men det måste väl finnas folk här på forumet som har lyckats ?

    Vilka bilar har ni fått "Scantool/ELM" intefacet att funka med ????

    /Tomas

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Jag har använt mig av scantool och ELM-kretsen i ISO utförande och det har fungerat på min Saab 9-5 1999, utan problem.

    Kolla att allt är kopplat rätt. Tändningen måste slås på för att det ska fungera.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av mss
    Utökad information!!!

    Den gula dioden "ODBRx" blinkar inte när jag provar att mäta på 9-5:an vilket jag tolkar som om bilen inte svarar.

    I 9000-ingen har kontakten i bilen sju trådar anslutna men i 9-5:an är det bara fem, saknas det några?

    Är det någon som vet vilka trådar ODB-gränssnittet pratar på?
    Kretsen plockar + från stifft 16 och - på stifft 5
    Datan från bilen går via stifft 7 och 15.

    Borde såklart fungera även på din 9-5
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av Tomas
    Enligt vad jag har läst så måste alla bilar registrerade i EU år 2000 eller senare och 1996 eller senare i USA följa OBD2 standarden.

    Vilket borde göra att alla SAAB'ar från 1996 eller senare borde följa OBD2 standarden för jag tvivlar på att SAAB skulle ha olika standarder för den europa och den amerikanska marknaden.
    Helt riktigt. Alla SAABar från -96 uppfyller OBD2. Ska funka på 9-5 -99...
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Hämtat från FAQ.
    4.2.10 Hur ser gränssnittet för Trionic ut?
    Kommunikationsprotokollet för Trionic5 är ISO 9141/2, detta är en öppen standard som många tillverkare använder. Specifikationen finns att köpa och kostar runt 800 Kr. Från denna bus kan man få ut många av alla värden som finns i databoxen, tex laddtryck, insugningstemp, etc.

    Trionic7 använder sig av CAN (J-2284) bussen. Här kan man få ut ännu mera data.

    ISO 9141/2 och CAN är med i OBD-II Standarden.
    Om Trionic 5 kör med ISO-protokoll och Trionic 7 med CAN-bus, så innebär detta det måste sitta någon annan enhet emellan OBD-uttaget och boxen i T7-bilar. Denna skulle då omvandla T7-boxens CAN till ISO som finns i OBD-uttaget. Samtidigt stöder OBD-standarden CAN. Varför då omvandla boxens CAN till ISO på T7-bilar ?

    Jag blir inte riktigt klok på detta. Känns som att något i resonemanget inte stämmer riktigt. Någon som vet mer ?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Hittade följande på nätet:

    What does the connector look like?


    Which pins contacts should be present on the connector?

    Different pins on the connector are used by different manufacturers. There are 4 pinout combinations within the standard, each of which uses a specific communications protocol. These are listed below:

    Protocol Connector pins used
    J1850 VPW 2, 4, 5, and 16, but not 10
    ISO 9141-2 4, 5, 7, 15, and 16
    J1850 PWM 2, 4, 5, 10, and 16
    KWP2000 (ISO14230) 4, 5, 7, 15, and 16


    I min bil är stift 4,5,7,8,16 kopplade vilket ju inte verkar lira med ovanstående, det verkar saknas stift 15 för att köra enligt ISO men morsans 9-5 -02 har inte heller stift 15 kopplat och på den funkar det. M.a.o stift 15 verkar inte vara nödvändigt.

    Ska nog ta och koppla in ett oscilloskop och se om det över huvud taget finns någon signal i min bil.

    Mysteriet fortsätter... tur att bilen går bra i alla fall.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Om Trionic 5 kör med ISO-protokoll och Trionic 7 med CAN-bus, så innebär detta det måste sitta någon annan enhet emellan OBD-uttaget och boxen i T7-bilar. Denna skulle då omvandla T7-boxens CAN till ISO som finns i OBD-uttaget. Samtidigt stöder OBD-standarden CAN. Varför då omvandla boxens CAN till ISO på T7-bilar ?

    Jag blir inte riktigt klok på detta. Känns som att något i resonemanget inte stämmer riktigt. Någon som vet mer ?
    Både T5 och T7 följer standarden, ISO 9141-2, så om data skickas över CAN-bus eller inte är egentligen skit samma. Utåt sett så ska det vara exakt samma anlutningar, dvs. en OBD2-kontakt med stiften 5, 7, 15 och 16. Stift 4 och 5 är jord = spelar ingen roll vilket man använder.

    Det är ju "OBD2-data" man kan läsa ut med ScanTools prylar. Vill man läsa ut annan data så behöver man något annat, t.ex. Tech2.

    Mvh. Robert
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av esox
    Både T5 och T7 följer standarden, ISO 9141-2, så om data skickas över CAN-bus eller inte är egentligen skit samma. Utåt sett så ska det vara exakt samma anlutningar, dvs. en OBD2-kontakt med stiften 5, 7, 15 och 16. Stift 4 och 5 är jord = spelar ingen roll vilket man använder.

    Det är ju "OBD2-data" man kan läsa ut med ScanTools prylar. Vill man läsa ut annan data så behöver man något annat, t.ex. Tech2.
    Menar du att ISO 9141-2 stödjer både asynkron serie på 10kbit (det som används av t.ex 9000) och CAN-bus som fysiskt protokoll ?

    Jag trodde ISO bara definierade den asynkrona varianten. Å andra sidan har jag inte läst den riktiga specen så det är mest antaganden från diverse lös info från nätet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Har oxo skaffat Scantools grejor. Vissa av funtionerna måste jag stänga av för att andra ska funka (Laddade även ner mjukvaran från Scantool) Fick CE lampan att lysa, fast det räkte med att koppla in kablen, så släktes den. Skumt. Annars funkar det finfint på min -00:a
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Menar du att ISO 9141-2 stödjer både asynkron serie på 10kbit (det som används av t.ex 9000) och CAN-bus som fysiskt protokoll ?

    Jag trodde ISO bara definierade den asynkrona varianten. Å andra sidan har jag inte läst den riktiga specen så det är mest antaganden från diverse lös info från nätet.
    Jag har inte heller läst specen (läser för många standard-specar på jobbet som det är ändå...) men jag antar att CAN lyder under någon annan ISO-standard (eftersom det är just "standard"). Hur som helst, även om data skickas via CAN-buss i bilen, så måste ju det externa interfacet (OBD2) vara bakåtkompatibelt och uppfylla ISO9141-2 även på en 9-5. Låter inte det rimligt?
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av esox
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Menar du att ISO 9141-2 stödjer både asynkron serie på 10kbit (det som används av t.ex 9000) och CAN-bus som fysiskt protokoll ?

    Jag trodde ISO bara definierade den asynkrona varianten. Å andra sidan har jag inte läst den riktiga specen så det är mest antaganden från diverse lös info från nätet.
    Jag har inte heller läst specen (läser för många standard-specar på jobbet som det är ändå...) men jag antar att CAN lyder under någon annan ISO-standard (eftersom det är just "standard"). Hur som helst, även om data skickas via CAN-buss i bilen, så måste ju det externa interfacet (OBD2) vara bakåtkompatibelt och uppfylla ISO9141-2 även på en 9-5. Låter inte det rimligt?
    Jag är tveksam till att det skulle behöva vara bakåtkompatibelt. Dom andra tre "gamla" protokollstandarderna, där ISO9141-2 är en, existerar ju var för sig utan några krav på att alla skall stödjas. Om det inte är krav på kompabilitet så finns det ju ingen anledning att köra den "gamla" ISO9141-2, när bilen redan har CAN som stöds av nyare OBD.

    Det jag inte riktigt fick ihop var just varför man skulle köra det "gamla" protokollet med dom förutsättningarna. Det verkar ju logiskt att dom skulle använt CAN även som externt protokoll när det redan finns i bilen/boxen och stöds av OBD. Å andra sidan kan man ju ha ett skäl till detta som vi inte känner till.

    Om man ändå valt att köra med ISO-protokollet utåt och boxen pratar CAN (enligt FAQ:n) så borde det ju sitta någon burk emellan och översätta protokoll. Alternativt att boxen pratar både CAN och ISO9141-2.

    Jag förstår vad du menar med protokollspecar. Blir lite såna i min ände också...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Hmm ja bakåtkompatibel är nog fel ord i sammanhanget. Det är jag som blandar ihop begreppen tror jag. Men jag blir inte riktigt klok på vad OBD2 specificerar, förutom det externa gränssnittet. Det verkar som om protokollen ISO9141-2, ISO14230-4, J1850 VPW och J1850 PWM ingår i OBD2-standarden men inte ISO15765-4 (som är CAN?? har nog fel siffror här...). Dock verkar CAN data kunna läsas ut via stift 6 och 14 enl. nedanstående vilket ju är en aning motsägelsefullt (hittade nån tysk sida...):

    Stift 2 - J1850 Bus+
    Stift 4 - Fahrzeug-Masse
    Stift 5 - Signal Masse
    Stift 6 - CAN High (J-2284)
    Stift 7 - ISO 9141-2 K Ausgang
    Stift 10 - J1850 Bus
    Stift 14 - CAN Low (J-2284)
    Stift 15 - ISO 9141-2 L Ausgang
    Stift 16 - Batterie (+)-Spannung

    Antar att även CAN stöds av OBD2 som du säger. Åtminstone så bör OBD2 vara förberett för det...

    Jag tror inte jag har sett något hobbyinterface som läser på de stiften, bara 2, 7, 10 och 15. Men det verkar ju som om t.ex. ELM323-varianten av hobbyinterface fungerar alldeles utmärkt med nyare SAABar, trots CAN-bus.

    ELM323 stödjer ISO9141-2 och ISO14230-4 (även kallat KWP2000). Därmed måste ju en SAAB med CAN-buss skyffla ut data via något av dessa två protokoll. Jag håller nog på din teori om att det sitter en protokoll-konverterare av något slag mellan boxen och interfacet som kör ut data på ISO9141-2.

    Fan vad snurrigt det blev...
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

Liknande ämnen

  1. OG 9-3 - från vilket modellår funkar OBD2?
    Av pegul i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-11, 21:52
  2. OBD2-lösning till en 9-3 2,0t -00 som garanterat funkar?
    Av zoddri i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-08-11, 18:12
  3. OBD2-enhet som funkar på en 9-5:a från -99?
    Av ullet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 21:53
  4. OBD2 verktyg som funkar på 9-5 2002 ?
    Av DanneD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •