Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Borra låda och byta luftrör?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    42

    Borra låda och byta luftrör?

    Satte in ett sportluftfilter i bilen idag. Och det pyste inte alls så mkt som jag hoppats på. Så nu har jag tänkt borra lådan. Så några tips var jag ska placera hålen? Den sidan som inte är mot motorn känns lämpligast? Övre eller nedre delen?

    Och så har jag läst här att en del byter ut ett rör. Är det något avancerat? Bara kapar röret och fäster ett nytt större med slangklämma?
    Det här om röret kan jag ha fått helt om bakfoten så skratta inte för mkt om det låter dumt.

    Bilen det gäller är en 9-3 Aero -02. Alltså T7.
    93 Aero -02

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 562

    Re: Borra låda och byta luftrör?

    Citat Ursprungligen postat av MaxFLAK
    Satte in ett sportluftfilter i bilen idag. Och det pyste inte alls så mkt som jag hoppats på. Så nu har jag tänkt borra lådan. Så några tips var jag ska placera hålen? Den sidan som inte är mot motorn känns lämpligast? Övre eller nedre delen?

    Och så har jag läst här att en del byter ut ett rör. Är det något avancerat? Bara kapar röret och fäster ett nytt större med slangklämma?
    Det här om röret kan jag ha fått helt om bakfoten så skratta inte för mkt om det låter dumt.

    Bilen det gäller är en 9-3 Aero -02. Alltså T7.
    Luftfilterburken sitter väl bakom höger framlyset som på og9-3an? Isåfall så borrar du i den sidan av burken som INTE vätter mot motorn. Den ska få i sig så kall luft som möjligt. Så borra i luftburkens vänstra sida (jag står framför bilen).

    Du kan som du själv sa såga bort ditt gamla rör, och byta mot nåt större. Jag satte på ett 3" avloppsrör med två pipor på, så den suger luft under framlyktan och precis bakom. Sätt en tratt eller nåt i inloppet så du kan mosa in lite mer luft med ett fetare rör. Eller såga upp hålet som originalrör satt.. jag använde epoxy för o fästa.
    Lycka till!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    395
    Medlem#
    7309
    Glöm inte bort vad som händer när det regnar
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 562
    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Glöm inte bort vad som händer när det regnar
    Självklart ska man inte sätta inloppsröret där det kan ta åt sig vatten, eller borra hål där man inte har skydd över.
    Jag satte mina hål i sidan på burken som ligger 2cm från kanten. Dvs har jag några centimeter "tak" över luftburken (sänkan för huvens gummilist). Så för borrningen är regn inget problem. Stänk underifrån ska inte heller vara någon fara, då original luftrör går på pricken lika långt som röret jag använder nu.

    Men Apex har en bra poäng, tänk innan du borrar, det blir svårt att ändra sig efteråt
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 502
    Och absolut endast NEDRE delen som ska borras,annars suger det inte genom filtret!

    /M
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. byte av luftrör
    Av jimmymannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 12:46
  2. Byta låda i min 9k
    Av Aeropojk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 23:12
  3. Vad är luftrör?
    Av Turbo_Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 12:02
  4. byta låda
    Av Bertilsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 17:52
  5. Byta till 507-låda i OG9-3
    Av Danjell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •