Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: bygga om og900 med LH 2.2 till LH 2.4

  1. #1
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057

    bygga om og900 med LH 2.2 till LH 2.4

    hej. har en og900T16- 85 med LH 2.2

    vad behövs göras för att plocka ur LH 2.2 ur bilen och slänga in 2.4 Härvan istället?

    annan box, lambdasond vet jag, tomgångsmotor, spridare, lmm.

    tänkte mest på det elektriska,

    kan någon detta?

  2. #2
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    igen

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 666
    Varför byta från Pest till Kolera?

    Frågan är ju iofs. varför du vill byta.
    Man lär så länge man lever.

  4. #4
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    vet du hur man gör eller?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 666
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    vet du hur man gör eller?
    Nej, jag vet inte på rak arm vad som behövs/vad som passar.
    Spridarna behöver bara matcha det program du har i chippet.


    Men jag står ganska undrande till varför man vill göra detta.
    Är det lambdaregleringen du är ute efter?
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    har en 900 special med orginal t8 motor, sen har jag en og900 T16 som, jag tänkte ta komplett elhärva ifrån, men då den härvan har 2.2 och jag inte kan regga en 900 special med det bränslesystemet då det saknar lambda tänkte jag då ta bort LH 2.2 från den kompletta elhärvan och bygga in 2.4 istället.

    OK?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    229
    Hm....

    Jag har LH2.2 OCH lambda. Från början var det en -517 box utan lambda men sen bytte jag till en -539box från en 9000 -88B med lamda i samband med att jag blev med DI .

    Så av den anledningen behöver du inte byta. Jag tror inte du vinner så mycket på det bortsett från en bättre feldiagnostik i LH2.4. Men den har man ju inte så mycket nytta av till vardags .....
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  8. #8
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    på en og900 special som är av 89 årsmodell mäter bilprovningen både HC(kat) samt lambdavärde, dessa värden kan jag ju inte uppnå med LH 2.2 som ej har Lambda styrning.

    är det ingen som förstår vad jag ska göra?

    äsch, jag löser det på annat sätt

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    229
    Försökta bara förklara att jag har en LH.2.2 i min og-900. Den LH2.2 har suttit i en -9000 -88B som var utrustad MED lambda OCH katalysator.

    Jag flyttade över lambda´n men inte katalysatorn, även om jag skulle kunna det eftersom jag alltså har lambdastyrning (i min LH2.2 med bosch-nummer som slutar på -539)

    Jag trodde det var just det du ville uppnå. Ett sprut som har lambda-styrning och har en katalysator.

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  10. #10
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    ja då måste jag ju byta härva då 2.2 härvan jag har inte har någon kontakt för lambda så det räcker inte att byta box och sätta i en lambda sond, jag måste alltså byta bränslehärvan och det är ju det funderar på om det är lätt eller inte.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    229
    Det är nog enklare att byta till en "nyare" LH2.2 än att byta till LH2.4 om det bara är lambdasensor/katalysator du e ute efter.

    Om jag nu inte missminner mej så det enda jag behövde göra va att byta tomgångsmotor och sätta dit en lambdasensor, och byta styrbox såklart. Sen ere klart. Spridarna ska va samma som i 900T16 -85.

    anslutning 10 och 23 i styrboxkontakten går till tomgångsmotorn. Den ena är är redan framdragen till tillsatsluftssliden som sitter där nu. Den andra får du dra fram "ny". sen ere bara att koppla in tomgångsmotorns tre trådar till dessa.

    Lambdasensorn har 4 anslutningar varav två är kopplae till en värmningsfunktion ( i den). Den ena av dom skall jordas och den andra kopplas till bränslepumpreläet, samma anslutning som "matar" pumpen. Om man e feg så sätter man en 10 A säkring mellan pumpreläet och lambdan. Vilken kabel man kopplar till reläet/jord spelar ingen roll.

    Lambdasensorns resterande två anslutningar skall dras till styrboxen. Kablarna får gärna tvinnas eller använd skärmad kabel (för att minska störrisken) Den ena kabeln ska jordas i närheten av boxen (typ stift 5 på styrboxen) , den andra skall kopplas in på stift 20. Har du kopplat rätt så ska det bli positiv spänning som kopplas in på stift 23. Kontrollmät med digital voltmeter (signalen hoppar mellan 0 och 1 volt men ska vara positiv).

    Summa sumarum, en kabel upp till den nya AIC-ventilen och fyra till lambdasensorn sen ere bara å köra

    Rekommenderas att kolla i nån av SAAB-manualerna som beskriver detta, operationen e inte svår men ett schysst el-schema kan underlätta. Och, det går att montera isär kontakten till styrdonet och sätta i dom stift som saknas. Dom tar man lämpligen från en "donatorkontakt".

    Lycka till !

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

Liknande ämnen

  1. Att bygga om Ltt till fulltryckare Og900 -91
    Av saabturbo_90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 22:08
  2. [LÖST] Bygga om från manuell taklucka till el-lucka på og900
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 13:20
  3. Bygga bur i og900
    Av Helios i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •