Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Strul med handbroms efter vinterhjulsbyte, eller?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Strul med handbroms efter vinterhjulsbyte, eller?

    Bytte till vinterdäck igårkväll, passade även på att sätta på nya bromsklossar fram när jag ändå hade av hjulen. På väg hem hörde jag ett svagt skrapade någonstans från under bak på bilen, t.ex. att någon broms låg emot. Det var ett skrapande ungefär som att det skrapade i takt med hur fort bilen rullade. Det kom med jämna mellanrum.. jag tänkte att det kanske var någon broms som låg emot eller kanske handbromsen. Idag lyfte jag bilen med domkraft och tog av vänster bakhjul och tittade och när jag rullade bromsskivan med handbromsen ur så skrapade det i ungefär 3 cm vid samma ställe, svårt att avgöra vart någonstans det skrapar i. Men det verkar vara handbromsen..

    Fast när jag satte mig vid datorn så läste jag här på forumet att det SKALL vara trögt att rulla hjulet, skall det vara som jag upplever eller blandar jag ihop två saker? Verkar helmysko.. Jag kan inte avgöra exakt varifrån det skrapar när jag kör, men det verkar helt klart ha med hjulen att göra eftersom det är i takt med farten.

    Dessutom upptäckte jag att fästskruven till bromsskivan var borta när jag tog av hjulet.. Verkar ju helt livsfarligt. Vart kan jag få tag i en ersättningsskruv?

    Vad tror ni om det här? Är det bara att plocka isär hela skiten för att kolla eller har jag gjort något annat nybörjarfel?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 353
    Fästskruven för skivan är ju mest för att skivan inte ska trilla bort.
    sen att de kan skrapa sådär är ingen fara så länge de inte ligger på mer och bli varmt.
    Att de är kärvande bromsar eller liknande.
    Men kan du snurra på hjulen när bilen är upphissad är de ingen fara.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Okej.. Tack för svaret.

    Så att det låter "skrap, skrap, skrap, skrap" när jag kör är inte så mycket att bry sig om? Försvinner det efter ett tag? Jag tror inte att det ligger såpass emot att det är någon fara för att det skall bli överhettat men om jag kör och drar åt handbromsen lite försiktigt så ökar ljuden ordentligt så det verkar ju helt klart vara handbromsen.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 353
    De kan ju vara dags att kolla över bromsbackarna när de låter så.
    Men de är om du vill göra de själv eller lämna in de.

    Men de ser du inte förän skivan med den inbygda bromstrumman är borta.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De kan ju vara dags att kolla över bromsbackarna när de låter så.
    Men de är om du vill göra de själv eller lämna in de.

    Men de ser du inte förän skivan med den inbygda bromstrumman är borta.

    MVH

    F
    Det verkar ju inte jättesvårt att göra det om jag tittar i Haynes.. Tycker bara det är lite lustigt att det händer just när jag byter till vinterdäck. Visserligen använder jag ju nästan aldrig handbromsen förutom igår när jag lyfte bilen med domkraften.. så det kan ju varit sista som skulle till för att de skulle börja strula. Innan har jag aldrig haft problem med handbromsen, tvärtom har den funkat ypperligt.

    Men om jag inte använder handbromsen på ett tag, kommer det sluta då? Minns att jag hade det problemet på mina gamla Micra när det började bli kallt ute.. drog någon (inte jag ) åt handbromsen så tog det halva vägen till jobbet innan den släppte ordentligt.. får hoppas att det ger sig på saaben också..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    776
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De kan ju vara dags att kolla över bromsbackarna när de låter så.
    Men de är om du vill göra de själv eller lämna in de.

    Men de ser du inte förän skivan med den inbygda bromstrumman är borta.

    MVH

    F
    Det verkar ju inte jättesvårt att göra det om jag tittar i Haynes.. Tycker bara det är lite lustigt att det händer just när jag byter till vinterdäck. Visserligen använder jag ju nästan aldrig handbromsen förutom igår när jag lyfte bilen med domkraften.. så det kan ju varit sista som skulle till för att de skulle börja strula. Innan har jag aldrig haft problem med handbromsen, tvärtom har den funkat ypperligt.

    Men om jag inte använder handbromsen på ett tag, kommer det sluta då? Minns att jag hade det problemet på mina gamla Micra när det började bli kallt ute.. drog någon (inte jag ) åt handbromsen så tog det halva vägen till jobbet innan den släppte ordentligt.. får hoppas att det ger sig på saaben också..
    Förstår inte riktigt: Du säger att du nästan aldrig använder handbromsen och sen säger du att den funkar ypperligt. Använder man inte handbromsen varje gång man parkerar bilen så får du problem med den.
    Bort med skivorna och smörj upp alla leder som har rostat/kärvat eftersom du sällan använder handbromsen.

    Frågan är ju varför du sällan använder handbromsen?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Förstår inte riktigt: Du säger att du nästan aldrig använder handbromsen och sen säger du att den funkar ypperligt. Använder man inte handbromsen varje gång man parkerar bilen så får du problem med den.
    Bort med skivorna och smörj upp alla leder som har rostat/kärvat eftersom du sällan använder handbromsen.

    Frågan är ju varför du sällan använder handbromsen?
    Det jag menar med att den fungerar ypperligt är att den fungerar ypperligt de gånger jag använder den alternativt någon annan som haft bilen dragit åt handbromsen. Det ena utesluter inte det andra i det här fallet. De gånger den är åtdragen låser den ordentligt på hjulen och när man släpper den släpper den ordentligt utan problem, fram tills nu.

    Och svaret på din sista fråga är: Av gammal vana skulle jag nog säga.. Har man haft gamla skrothögar hela livet så har man vant sig av med att använda handbromsen..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    776
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Förstår inte riktigt: Du säger att du nästan aldrig använder handbromsen och sen säger du att den funkar ypperligt. Använder man inte handbromsen varje gång man parkerar bilen så får du problem med den.
    Bort med skivorna och smörj upp alla leder som har rostat/kärvat eftersom du sällan använder handbromsen.

    Frågan är ju varför du sällan använder handbromsen?
    Det jag menar med att den fungerar ypperligt är att den fungerar ypperligt de gånger jag använder den alternativt någon annan som haft bilen dragit åt handbromsen. Det ena utesluter inte det andra i det här fallet. De gånger den är åtdragen låser den ordentligt på hjulen och när man släpper den släpper den ordentligt utan problem, fram tills nu.

    Ok, då förstår jag. Smörj upp handbromsen och använd den som den skall användas:varje gång när bilen parkeras.


    Och svaret på din sista fråga är: Av gammal vana skulle jag nog säga.. Har man haft gamla skrothögar hela livet så har man vant sig av med att använda handbromsen..
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

Liknande ämnen

  1. Dunkande ljud från handbroms OG9-3
    Av Tippler i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 07:14
  2. Strul efter mappning??
    Av Direkta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 16:06
  3. [LÖST] TCS-strul efter topplocksbyte 9000 -91
    Av aladinsane i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 16:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •