Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: slavcylinder

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    slavcylinder

    Röret som går mellan huvud och slavcylinder måste nog bytas, SAAB tar 638 riksdaler!! för lite rör, finns det något alternativ? (köpte nuvarande rör på skroten ) och vill ha ett nyare!, Om man skall byta slavcylindern (enbart) måste tryckplattan bort igen??eller går det bara att lossa slavcylindern om jag följer den gamla vanliga proceduren? någon som försökt?
    Bilen är T16 1993
    T16-93 sedan

  2. #2
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    hakar på denna fråga.

    dock tror jag att om du ska bort med slavcylindern för att byta till en annan så måste du bort med tryckplattan, annars blir det för trångt, så även när du ska tillbaka med den nya slavcylindern så måste den och tryckplattan tillsammans tryckas imellan svänghjulet och primärhuset.

    rätta mig om jag har fel.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Kolla på speedparts vad röret kostar och du kan byta själv om du kan fixa luftningen av kopplingen sen.

    Tryckplattan behöver aldrig monteras bort om man ska byta slaven men om de är en 9000 så måste ju lådan säras från motorn för att man ska kunna komma åt.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kolla på speedparts vad röret kostar och du kan byta själv om du kan fixa luftningen av kopplingen sen.

    Tryckplattan behöver aldrig monteras bort om man ska byta slaven men om de är en 9000 så måste ju lådan säras från motorn för att man ska kunna komma åt.

    MVH

    F
    förklara gärna då hur man lyckas ta ut slaven utan att ta bort tryckplattan om säg slavcylindern pajjat så det inte finns något tryck?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kolla på speedparts vad röret kostar och du kan byta själv om du kan fixa luftningen av kopplingen sen.

    Tryckplattan behöver aldrig monteras bort om man ska byta slaven men om de är en 9000 så måste ju lådan säras från motorn för att man ska kunna komma åt.

    MVH

    F

    På og 900 så måste man demontera tryckplattan samtidigt som man demonterar slavcylindern om man inte ska ha isär motor och låda på samma gång.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    slav

    hej! Det är alltså 900 T16 som gäller, misstänker att slavcylindern ger upp snart, jag tror själv inte att det går,.. utan att ta bort tryckplattan. Om det är någon som är expert på att justera in vxl-länkaget på 900 får du/ni gärna komma med tips. (kollade Haynes och länk på forumet, men det strular fortfarande)
    mvh Amatören.
    T16-93 sedan

Liknande ämnen

  1. Slavcylinder 900 -84
    Av Filbrun i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 20:11
  2. Slavcylinder???
    Av Csemannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •