Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: saab 9-3 aero 2002 vs ford ST220

  1. #1

    saab 9-3 aero 2002 vs ford ST220

    Tjenare alla turbo-älskare

    En arbetskomplis har en ST220, någon som vet hur min maskin står sig mot den ? Något som testat mot ST220 ?
    Motorkraften är ju ganska lika vad gäller vrid och hk och bilarna väger ju också ganska lika. Jag undrar framförallt om skillnaden i prestanda i högre farter.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 688
    Min spontana gissning är att din bil kan vara lite snabbare. Dock kommer det knappast att skilja åt mycket.

    Körde mot kompisens ST200 i tiderna men min ng900 som endast hade 3" cat-back och det var jämt !
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Är relativ jämt skägg mot St220. Har dragit lite mot en sån med mitt steg 1 trimm och det var svårt att dra ifrån. Nu med Steg 3 vet jag inte hur stor skillnaden är.
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  4. #4
    kul å höra att ni drog lika !
    Hoppas att man träffar på någon st220 så att man får testa men starten är alltid problem...får ju inte ner kraften i marken, ingen ide att gasa på 1:an. Kanske att vridmomentkurvan för aero är lite bättre än st220.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Oftast är det så att det krävs en större sträcka/hastigheter för att verkligen se skillnaden. I mitt fall så undviker jag att ha rödljus race som referens då jag vet att dels så är det ett jäkla krängande samt spinnande innan man får upp farten. Roligare att smiska bilar på E4:an när man har lite fart.
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  6. #6
    japp...man får hålla hårt i ratten och vara beredd på att byta framdäck ofta !
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129
    Har sett ett par tester mellan 9-3 orig aero och ST220, start vid 100km/h
    100-200 mer eller mindre jämt, växling till femman får 9-3 en smål marginal, men ST kommer förbi innan tophastighet nås.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: saab 9-3 aero 2002 vs ford ST220

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Tjenare alla turbo-älskare

    En arbetskomplis har en ST220, någon som vet hur min maskin står sig mot den ? Något som testat mot ST220 ?
    Motorkraften är ju ganska lika vad gäller vrid och hk och bilarna väger ju också ganska lika. Jag undrar framförallt om skillnaden i prestanda i högre farter.
    Har gjort lite mättningar på st220 när jag provade den ..100-150 3an-4an ca 6 sec 100-200 på 17 sec.

    Vad gör en orginal 9-3 aero dem intervaller ??

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Får jag komma och förstöra stämningen , och säga att jag tror Fååården vinner om Saaben är original. Men det går ju att åtgärda
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Flyttar till Allmänt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Får jag komma och förstöra stämningen , och säga att jag tror Fååården vinner om Saaben är original. Men det går ju att åtgärda
    Helt rätt tror med att Forden e vassare,specilet efter 200 km/h..

    Här är lite tider på dem bilarna::

    Saab 9-3 Aero Coupe 2001/ 5 växlars låda.205 hkr 280 nm


    0-50 km/h 2.9 s
    0-70 km/h 4.7 s
    0-100 km/h 7.25. s
    0-130 km/h 11.2 s
    0-160 km/h 16.6 s
    0-200 km/h 27.2. s
    100-200 km/h 20 s

    0-402 m 15.1 s

    Sluthastighet 402 m 156.2 km/h

    0-1000 m 27.3

    Sluthastighet 1000 m 200 km/h

    Accelaration på 4an 50-90 km/h 8.0 s

    Accelaration på 5an 70-110 km/h 12.4 s

    Omkörnings accelaration 70-130 km/h 6.4 s

    Toppfar 235 km/h

    Vikt ca 1450 kg

    Däck dimension 215/45-17

    Effekt på hjulena



    Ford Mondeo St220 sedan års 2002, 5 växlars låda, 226 hkr 280 nm.


    0-50 km/h 3.05 s
    0-70 km/h 4.63 s
    0-100 km/h 6.96 s
    0-130 km/h 10.6 s
    0-160 km/h 15.36 s
    0-200 km/h 24.57 s


    0-402 m 15.05 s

    Sluthastighet 402 m 158.4 km/h

    0-1000 m 26.08

    Sluthastighet 1000 m 202 km/h

    Accelaration på 4an 50-90 km/h 7.58 s

    Accelaration på 5an 70-110 km/h 10.0 s

    Omkörnings accelaration 70-130 km/h ----

    Toppfar 235 km/h

    Vikt ca 1550 kg

    Däck dimension 225/45-17

    Effekt på hjulena 208 hkr 253 nm


    Hur teknikensvärld lyckas få såna bra tider jämfört med andra kan jag inte förstå,men dem i Tyskland får 0-200 km/h på St220 29.9 sec.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    955
    Men vem bryr sig vilken som är snabbas rakt fram..????

    Vilken skulle göra bäst varvtid på tex Mantorp med samma förare???

    En mycket mer intressant frågeställning

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Men vem bryr sig vilken som är snabbas rakt fram..????

    Vilken skulle göra bäst varvtid på tex Mantorp med samma förare???

    En mycket mer intressant frågeställning
    Tror mera på Forden faktiskt.9-3 Aero känns mera vinglig.

    Tror att 9-3 Aero 9-5 Aero är fel bilar att köra på bana i orginalt chassi.Inget illa menat mot Saab.Det är vad jag tycker och insett efter några provköningar av dem bilarna.

    Har provat St220 5-6 gånger hittils ,chassi e grym och prestanda med för dem hkr.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 479
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Men vem bryr sig vilken som är snabbas rakt fram..????

    Vilken skulle göra bäst varvtid på tex Mantorp med samma förare???

    En mycket mer intressant frågeställning
    Solklart Forden. Det är riktigt bra chassie på dom där rackarna....otroligt prisvärda bilar faktiskt.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 694
    Medlem#
    2378
    En original Aero har ingen chans, tyvärr!

    Testade mot just en ST220 förförra sommaren. Jag tog han lätt i starten (beror nog mest på föraren). I med tvåan och jag seglade ifrån två, tre billängder men när jag la i trean svepte han om som om han hade eld i baken. Noteras att jag då körde med en dålig DI-kassett och nästan aldrig fick över 1 Bars ladd på treans växel. Bilen min blev som ny när jag bytte DI-kassett och idag skulle Forden få kämpa betydligt hårdare.

    På bana skulle antagligen Aeron inte heller ha en suck medans jag tror att jag ganska lätt skulle smiska den på t.ex Mantorp. Det behövs inte mycket för att få en og9-3 att bli bra på bana.

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    En original Aero har ingen chans, tyvärr!

    Testade mot just en ST220 förförra sommaren. Jag tog han lätt i starten (beror nog mest på föraren). I med tvåan och jag seglade ifrån två, tre billängder men när jag la i trean svepte han om som om han hade eld i baken. Noteras att jag då körde med en dålig DI-kassett och nästan aldrig fick över 1 Bars ladd på treans växel. Bilen min blev som ny när jag bytte DI-kassett och idag skulle Forden få kämpa betydligt hårdare.

    På bana skulle antagligen Aeron inte heller ha en suck medans jag tror att jag ganska lätt skulle smiska den på t.ex Mantorp. Det behövs inte mycket för att få en og9-3 att bli bra på bana.
    Så efter 100 km/h var St220 snabbare men då var inte din bil okay.Hur stor skillnad var det ??

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 694
    Medlem#
    2378
    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":2hp9kcvm
    En original Aero har ingen chans, tyvärr!

    Testade mot just en ST220 förförra sommaren. Jag tog han lätt i starten (beror nog mest på föraren). I med tvåan och jag seglade ifrån två, tre billängder men när jag la i trean svepte han om som om han hade eld i baken. Noteras att jag då körde med en dålig DI-kassett och nästan aldrig fick över 1 Bars ladd på treans växel. Bilen min blev som ny när jag bytte DI-kassett och idag skulle Forden få kämpa betydligt hårdare.

    På bana skulle antagligen Aeron inte heller ha en suck medans jag tror att jag ganska lätt skulle smiska den på t.ex Mantorp. Det behövs inte mycket för att få en og9-3 att bli bra på bana.
    Så efter 100 km/h var St220 snabbare men då var inte din bil okay.Hur stor skillnad var det ??

    Mvh[/quote:2hp9kcvm]
    Den for iväg som en raket. Jag stod still i jämförelse. Två, tre billängder före blev 3 billängder efter på bara 4-5s.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    [quote=Roger #2378][quote="Aero++":375qqkez]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":375qqkez
    En original Aero har ingen chans, tyvärr!

    Testade mot just en ST220 förförra sommaren. Jag tog han lätt i starten (beror nog mest på föraren). I med tvåan och jag seglade ifrån två, tre billängder men när jag la i trean svepte han om som om han hade eld i baken. Noteras att jag då körde med en dålig DI-kassett och nästan aldrig fick över 1 Bars ladd på treans växel. Bilen min blev som ny när jag bytte DI-kassett och idag skulle Forden få kämpa betydligt hårdare.

    På bana skulle antagligen Aeron inte heller ha en suck medans jag tror att jag ganska lätt skulle smiska den på t.ex Mantorp. Det behövs inte mycket för att få en og9-3 att bli bra på bana.
    Så efter 100 km/h var St220 snabbare men då var inte din bil okay.Hur stor skillnad var det ??

    Mvh[/quote:375qqkez]
    Den for iväg som en raket. Jag stod still i jämförelse. Två, tre billängder före blev 3 billängder efter på bara 4-5s.[/quote:375qqkez]

    Ganska ointressant jämförelse måste jag säga. Som jag tidigare skrivit så tror jag forden är vassare, men ganska värdelöst att jämföra mot en bil som är trasig Du skrev ju själv att den gick rejält bättre efter ny DI. En sådan rejäl avtorkning som du besrkriver får man inte till med ett knippe fler hästar, utan det kräver ett enormt effektövertag.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 694
    Medlem#
    2378
    [quote=Tomtefar][quote=Roger #2378]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":3hi89v3g
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":3hi89v3g
    En original Aero har ingen chans, tyvärr!

    Testade mot just en ST220 förförra sommaren. Jag tog han lätt i starten (beror nog mest på föraren). I med tvåan och jag seglade ifrån två, tre billängder men när jag la i trean svepte han om som om han hade eld i baken. Noteras att jag då körde med en dålig DI-kassett och nästan aldrig fick över 1 Bars ladd på treans växel. Bilen min blev som ny när jag bytte DI-kassett och idag skulle Forden få kämpa betydligt hårdare.

    På bana skulle antagligen Aeron inte heller ha en suck medans jag tror att jag ganska lätt skulle smiska den på t.ex Mantorp. Det behövs inte mycket för att få en og9-3 att bli bra på bana.
    Så efter 100 km/h var St220 snabbare men då var inte din bil okay.Hur stor skillnad var det ??

    Mvh
    Den for iväg som en raket. Jag stod still i jämförelse. Två, tre billängder före blev 3 billängder efter på bara 4-5s.[/quote:3hi89v3g]

    Ganska ointressant jämförelse måste jag säga. Som jag tidigare skrivit så tror jag forden är vassare, men ganska värdelöst att jämföra mot en bil som är trasig Du skrev ju själv att den gick rejält bättre efter ny DI. En sådan rejäl avtorkning som du besrkriver får man inte till med ett knippe fler hästar, utan det kräver ett enormt effektövertag.[/quote:3hi89v3g]
    Vad vet du om förhållandena som gällde då???
    Vid samma tid höll jag original Aeros efter mig utan större besvär så det kan ju vara intressant att veta att den där Fårrden går rätt bra?

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    "Vad vet du om förhållandena som gällde då??? "

    >>Exakt my point med mitt inlägg!!!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljelukt OG9-5 B2x5
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 13:37
  2. Max laddtryck Saab 93 Aero 2002
    Av JRO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 22:19
  3. 9-3 Aero SS vs Mondeo ST220
    Av 9-3a i forum Allmänt
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 16:22
  4. OG9-3 Aero vs Ford Focus RS
    Av Aero Mange i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •