Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 72

Ämne: Verdi vevstakar eller alternativ till B235

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Håller med hälften av föregående talare Verdi för trådskaparens ändamål låter overkill i mina öron.

    edit: Med ändamål menar jag "för att sedan trimma på ännu mer".. Hade det som Robban skrev varit över 700hp du siktar på skulle jag byta ut "trimma vidare" till "brutaltrimma"
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #22
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Kära lilla Robert@, det kan aldrig vara nyttigt med ditt hetsiga humör, gör så att du tar några djupa andetag innan du hetsar upp dig nästa gång o gör föga intressanta inlägg. (om än underhållande)
    I ärlighetens namn är jag inte säker på att JAG begriper innehållet i dina svar där du kommenterar mitt svar, hurvida detta kommer sig av din oförmåga att uttrycka dig i skrift eller min oförmåga att läsa låter jag vara osagt. Man kan väl kanske misstänka att det kan vara en viss kombination ? Problemet med att kommunicera med boxtäver...
    ---------------------------------------------------------------

    Nåväl, OM man för enkelhets skull beaktar fakta så är det nog så tyvärr att det är ett omkullrunkeligt faktum att en vevstake är ganska hårt stressad i en motor där varvtal och effekt drivs upp. Att bara ange en effektgräns för vevstakarnas förträfflighet låter sig inte göras, men måste ta varvtalets inverkan i beaktning.

    Att 700+ hkr skulle vara någon form av gräns för de omdebatterade standardstakarna måste väl vara ett grovt skämt ?

    Så, jag tycker att skall man göra nå't så skall man göra det ordentligt och hållbart, oom vi nu för enkelthets skull tar en rund siffra, säg 500 hkr.
    Skall man då behålla std. stakar ?
    Nä, aldrig i livet att jag hade gjort det, anledningen är lika enkel som kostsam, fullt hanterbart alltså, man har inga som helt marginaler.
    Ett vevstaksbrott brukar vanligtvis orsaka mycken oreda o tandagnissel. Antag att man rusar fram med sin springare i en tapper kamp mot en antagonist o när man nått höga hastigheter så säger en vevstake upp sig. Vad blir då följden ? Det är väl inte ett för vågat antagande att det går hål i blocket ? Massor av varm och finfördelad olja hittar ut, vilket inte ger problem i form av nedsmutsning av motorrummet, utan snarare utgör en högst påtaglig, nästan garanterad brandrisk.
    Resultatet blir en blåslampeliknande bil som framförs i kanske 150-200 km/h, med tur så tar man sig levande ur detta dilemma.

    Nä, tänk vad skönt att bygga ihop en grundmotor som man VET kan varvas utan vidare upp till 7000 rpm o kortvarigt tål 8500 rpm.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #23
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Haha,, ditt inlägg var ju mycket intressant,, veeerkligen..

    O ditt var inte ens underhållande så ett minus till dig.


    Men eftersom jag är lite dum i huvet,, kan inte skriva,, o är analfabet så kan du ju vara snäll o förklara vad du menade då.. Tack snälla boost i förskott..

    ------------------------------------------------------------------------------

    Nåväl.. Bra då har vi fått dina ideer på hur DU skulle bygga en motor..

    Självklart.. Men jag tror mig "veta" att Turboknuff inte skall varja mer än upp till 7000-7500 och en effekt runt 500.. DÅ krävs inte Verdistakar..

    Det säger jag iallfall..

    Att du skulle bygga en Tanks för att åka till ICA får ju vara för dig såklart,, alla får ha sin egen idee..


    Puss






    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Kära lilla Robert@, det kan aldrig vara nyttigt med ditt hetsiga humör, gör så att du tar några djupa andetag innan du hetsar upp dig nästa gång o gör föga intressanta inlägg. (om än underhållande)
    I ärlighetens namn är jag inte säker på att JAG begriper innehållet i dina svar där du kommenterar mitt svar, hurvida detta kommer sig av din oförmåga att uttrycka dig i skrift eller min oförmåga att läsa låter jag vara osagt. Man kan väl kanske misstänka att det kan vara en viss kombination ? Problemet med att kommunicera med boxtäver...
    ---------------------------------------------------------------

    Nåväl, OM man för enkelhets skull beaktar fakta så är det nog så tyvärr att det är ett omkullrunkeligt faktum att en vevstake är ganska hårt stressad i en motor där varvtal och effekt drivs upp. Att bara ange en effektgräns för vevstakarnas förträfflighet låter sig inte göras, men måste ta varvtalets inverkan i beaktning.

    Att 700+ hkr skulle vara någon form av gräns för de omdebatterade standardstakarna måste väl vara ett grovt skämt ?

    Så, jag tycker att skall man göra nå't så skall man göra det ordentligt och hållbart, oom vi nu för enkelthets skull tar en rund siffra, säg 500 hkr.
    Skall man då behålla std. stakar ?
    Nä, aldrig i livet att jag hade gjort det, anledningen är lika enkel som kostsam, fullt hanterbart alltså, man har inga som helt marginaler.
    Ett vevstaksbrott brukar vanligtvis orsaka mycken oreda o tandagnissel. Antag att man rusar fram med sin springare i en tapper kamp mot en antagonist o när man nått höga hastigheter så säger en vevstake upp sig. Vad blir då följden ? Det är väl inte ett för vågat antagande att det går hål i blocket ? Massor av varm och finfördelad olja hittar ut, vilket inte ger problem i form av nedsmutsning av motorrummet, utan snarare utgör en högst påtaglig, nästan garanterad brandrisk.
    Resultatet blir en blåslampeliknande bil som framförs i kanske 150-200 km/h, med tur så tar man sig levande ur detta dilemma.

    Nä, tänk vad skönt att bygga ihop en grundmotor som man VET kan varvas utan vidare upp till 7000 rpm o kortvarigt tål 8500 rpm.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Vore det inte för allas välmående bäst att be trådskaparen om ett ungefärligt effektmål..? Så kan det bråkas vidare sen om nu svaret blir säg, 600hp..
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #25
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    OM vi för enkelhets skull utgår från 500 hkr o varvtal kring 7500 rpm vilket är respektingivande siffror att bolla med, så är valet inte så särskilt svårt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #26
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OM vi för enkelhets skull utgår från 500 hkr o varvtal kring 7500 rpm vilket är respektingivande siffror att bolla med, så är valet inte så särskilt svårt.

    Antar att du minst skulle köra med Superrymdraketsnasastålstakar i det fallet.?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Valet av material i motorn avgör hur ofta man får reparera den, dvs hur långt(mil) bilen ska hålla.
    Har jag tolkat Er rätt?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #28
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Valet av material i motorn avgör hur ofta man får reparera den, dvs hur långt(mil) bilen ska hålla.
    Har jag tolkat Er rätt?

    Mvh
    Johan
    Absolut inte.. Jag har kört med 500-600hp i 3-4år med samma stakar.. krökt 1stake under hela mitt liv,, då hade det läkt in vatten i cyl och jag vred på nyckeln...
    Aldrig bränt ett lager,, varken i bulten eller mot veven.

    Men men.. Det bör ju bytas enligt "Docktorn" så det är väl bara o göra som han säger..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan S":34m49y42
    Hej,

    Valet av material i motorn avgör hur ofta man får reparera den, dvs hur långt(mil) bilen ska hålla.
    Har jag tolkat Er rätt?

    Mvh
    Johan
    Absolut inte.. Jag har kört med 500-600hp i 3-4år med samma stakar.. krökt 1stake under hela mitt liv,, då hade det läkt in vatten i cyl och jag vred på nyckeln...
    Aldrig bränt ett lager,, varken i bulten eller mot veven.

    Men men.. Det bör ju bytas enligt "Docktorn" så det är väl bara o göra som han säger..[/quote:34m49y42]

    Kör inte 9-3 Mike med originalstakar? Eller var det kolvarna han sa att han topppat dynon med..
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan S":1lwvwkya
    Hej,

    Valet av material i motorn avgör hur ofta man får reparera den, dvs hur långt(mil) bilen ska hålla.
    Har jag tolkat Er rätt?

    Mvh
    Johan
    Absolut inte.. Jag har kört med 500-600hp i 3-4år med samma stakar.. krökt 1stake under hela mitt liv,, då hade det läkt in vatten i cyl och jag vred på nyckeln...
    Aldrig bränt ett lager,, varken i bulten eller mot veven.

    Men men.. Det bör ju bytas enligt "Docktorn" så det är väl bara o göra som han säger..[/quote:1lwvwkya]

    Hej,

    Hur många mil har bilen gått på dessa 3-4 år?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #31
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=Johan S][quote="Robert@":jyge850m]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan S":jyge850m
    Hej,

    Valet av material i motorn avgör hur ofta man får reparera den, dvs hur långt(mil) bilen ska hålla.
    Har jag tolkat Er rätt?

    Mvh
    Johan
    Absolut inte.. Jag har kört med 500-600hp i 3-4år med samma stakar.. krökt 1stake under hela mitt liv,, då hade det läkt in vatten i cyl och jag vred på nyckeln...
    Aldrig bränt ett lager,, varken i bulten eller mot veven.

    Men men.. Det bör ju bytas enligt "Docktorn" så det är väl bara o göra som han säger..[/quote:jyge850m]

    Hej,

    Hur många mil har bilen gått på dessa 3-4 år?

    Mvh
    Johan[/quote:jyge850m]

    Vet inte,,men om du påstår att 1000landsvägs mil skulle fresta mer än 200 402meter med 2.2bar vid 7500rpm mil under 30´hetta är värre så ger jag mig..

    Eller hur menade du.?!

    Mvh Robban
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #32
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Vet inte,,men om du påstår att 1000landsvägs mil skulle fresta mer än 200 402meter med 2.2bar vid 7500rpm mil under 30´hetta är värre så ger jag mig..

    Eller hur menade du.?!

    Mvh Robban
    Det är väl ändå 2st olika sätt att få slitage på?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #33
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Vet inte,,men om du påstår att 1000landsvägs mil skulle fresta mer än 200 402meter med 2.2bar vid 7500rpm mil under 30´hetta är värre så ger jag mig..

    Eller hur menade du.?!

    Mvh Robban
    Det är väl ändå 2st olika sätt att få slitage på?
    Visst är det, men det är ju ändå fan så mycket högre belastning på den motorn Robban pratar om, även om det rör sig om kortare driftstid så lär det totala slitaget vara högre i strippenmoroten.

    Mvh Stoffe

  14. #34
    Om vi utgår från att första version blir kring 450-500hk. Och sen ta det vidare 150hk till sommarn efter. 600hk måste kännas rätt osäkert med orginalstakar om man vill åka iväg 40 mil eller tänker jag fel ?

    Ska jag istället köra med orginal stakar i första versionen och om jag bestämmer mig för att ta allt vidare till extremare plan byta till verdi sen i efterhand ?

    Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  15. #35
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    För att citera Boosten:
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    OM vi för enkelhets skull utgår från 500 hkr o varvtal kring 7500 rpm vilket är respektingivande siffror att bolla med, så är valet inte så särskilt svårt.
    Vilken motor går mest runt 7500 rpm och levererar 500 hk? Motorn i Svenssonbilen, eller motorn i strippenbilen som kör 200 fullgaspor per år?

    Mvh Stoffe

  16. #36
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Kör inte 9-3 Mike med originalstakar? Eller var det kolvarna han sa att han topppat dynon med..
    Är ganska säker på att han åker org stakar

    Mvh

  17. #37
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Visst är det, men det är ju ändå fan så mycket högre belastning på den motorn Robban pratar om, även om det rör sig om kortare driftstid så lär det totala slitaget vara högre i strippenmoroten.

    Mvh Stoffe
    Nu är jag ju ingen motorguru så några bevis kan jag ju inte lägga fram. Men är ju lite liknande med att lyfta vikter.

    Kastar man i sig en jävla massa konstiga piller och gör en fullösning kan man säkerligen lyfta riktigt tungt några få gånger per år.

    Om man däremot vill lyfta halvtungt en massa gånger på ett år kanske det krävs en massa mer jobb för att lyckas hålla sig i så bra trim att kroppen inte tar skada av den lägre belastningen som däremot kommer i mycket mycket längre doser.

    Jag tror det är två olika typer av slitage och vilken som sliter mest beror nog på vilken del i motorn man tar en koll på.

    Blev det för flummigt? Men ungefär så jag tänker i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Visst är det, men det är ju ändå fan så mycket högre belastning på den motorn Robban pratar om, även om det rör sig om kortare driftstid så lär det totala slitaget vara högre i strippenmoroten.

    Mvh Stoffe
    Nu är jag ju ingen motorguru så några bevis kan jag ju inte lägga fram. Men är ju lite liknande med att lyfta vikter.

    Kastar man i sig en jävla massa konstiga piller och gör en fullösning kan man säkerligen lyfta riktigt tungt några få gånger per år.

    Om man däremot vill lyfta halvtungt en massa gånger på ett år kanske det krävs en massa mer jobb för att lyckas hålla sig i så bra trim att kroppen inte tar skada av den lägre belastningen som däremot kommer i mycket mycket längre doser.

    Jag tror det är två olika typer av slitage och vilken som sliter mest beror nog på vilken del i motorn man tar en koll på.

    Blev det för flummigt? Men ungefär så jag tänker i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel.
    Knaprar du piller och bänkar 150 kilo så¨är ju risken å andra sidan större att du sliter sönder muskelfäste efter muskelfäste. Skulle också säga att belastningen är ganska mycket grövre och påfrestande än landsväg...

    edit: stavfel. + nu blev ju detta svaret också lite flumigt, hoppas ni fattar vad ja menar.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  19. #39
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    500 hkr är väl inte konstigt i sig, att motorn skall gå mestadels på 7500 rpm har väl ALDRIG påståts ? Du behöver nämligen inte spendera så våldsamt lång tid vid höga rpm för att det skall gå tokigt.

    I övrigt är jag tveksam till vad syftet till din fråga är, vill du verkligen ha ett svar ? O så så fall varför ?

    Menar du få fullt allvar att du har svårt att räkna ut svaret på din fråga ? Du är troligtvis ensam om detta.



    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    För att citera Boosten:
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    OM vi för enkelhets skull utgår från 500 hkr o varvtal kring 7500 rpm vilket är respektingivande siffror att bolla med, så är valet inte så särskilt svårt.
    Vilken motor går mest runt 7500 rpm och levererar 500 hk? Motorn i Svenssonbilen, eller motorn i strippenbilen som kör 200 fullgaspor per år?

    Mvh Stoffe
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #40
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Simon, hur hög blir merkostnaden för riktigt stakar jmf. med att sätta ihop en budget motor ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Passar B235 vevstakar i en B234 motor -96
    Av Janne Viper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-12-13, 17:21
  2. Smidda stakar - GenuineSaab eller Verdi?
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 16:35
  3. Verdi / Exd vevstakar
    Av Tomtefamiljen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 14:22
  4. Ang vevstakar Verdi, EXD, H-Profil ect
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •