Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad är det nu för del då?! 9k 2,3i Rycker/går ner på 3 cyl..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Vad är det nu för del då?! 9k 2,3i Rycker/går ner på 3 cyl..

    Tjena alla glada skruvare, fram tills igår tillhörde även jag er glada skara, men nu har jag ett problem jag inte löser för tillfället...

    Bakgrunden är en viss 9k jag hämtade med trasig di-kassett.. jag körde hem bilen (en -90'a btw) med en kassett jag har till min turbo, den gick helt perfekt i hela registret och missade inget eller så... gick som en dröm helt enkelt. Väl hemma så fick jag tag i en (vad jag trodde) fungerande di-kassett och testade att starta med denna.. och den gick precis som den skulle, perfa tänkte jag och brydde mig inte om det mer.. MEN nu skulle jag ut o besikta bilen och då börjar den rycka och gå ner på 3-2 burkar ibland vid belastning. Vid tomgång och vid jämt varv går den som den ska. Aja, inga probbs, garanterat di-kassetten som är paj ändå tänkte jag och testade att byta spolarna en efter en med en annan kassett som ska ha minst 3 friska spolar. Men jag får inte ordning på det, nu när jag startade så bludrar han på tomgång och går på 3 cyl, men detta släpper när jag varvar upp... vid körning så går den bra vid belastning om jag håller lite varv...

    Testade till slut med min bekräftat fungerande kassett (den jag körde hem 20 mil med) men bilen går likadant med denna, så antingen har bilen förstört 3 olika kassetter eller också är det inte di-kassetten helt enkelt...

    Funderade på tändstiften som skulle vara nybytta, det visade sig kunna stämma bra med tankte på det obefintliga slitaget, MEN det var Bosch motsvarighet till NGK BCPR6ES-11 stift. Kan detta ställa till det? Sen undrar jag om dikassetten kan äta stift om den är trasig??

    Självklart har jag kollat att jag har gnista på alla cyl och att jag får multignista.. den fungerar ju även vid belastning så jag funderar på vad 17 det kan vara?!

    Kan ett stift som ser ok ut, med rätt gnistgap, och som beskräftat ger en bra gnista "ändå" vara trasigt?! - Skall iväg nu och köpa nya NGK's, men jag tvivlar på att det är felet... Så SNÄLLA hjälp mig någon..

    Jag provade även att plocka ur spridarkontakterna en efter en och tyckte inte att jag fick någon större skillnad på cyl 1 & 2 (alltså med och utan spridare inkopplad) - varför man kan misstänka bränslet.. men jag vet inte om detta test är tillförlitligt på tomgång? Mätte även upp spridarna till 16,5 Ohm med VARM motor på alla kontakter... Jag har ej mätt bränsletryck, hur gör jag det enklast? - Att bara se hur mycket soppa som pumpas under en given tidsperiod säger väl inget om hur pumpen presterar vid tryck? - Aja, som vanligt så blir det en roman när jag ska beskriva nått, men snälla kom med tipps!

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 892
    jag skulle nog börja med korrekta NGK stift, Saab går bäst på dessa, det bara är så..........

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag skulle nog börja med korrekta NGK stift, Saab går bäst på dessa, det bara är så..........
    Jo, jag har personligen aldrig kört en saab på annat än ngk tidigare. Men jag har införskaffat en uppsättning nu iaf, så jag återkommer med resultat... Det konstiga är ju att bilen gick bra med de som satt innan när jag körde hem bilen (20 mil).. men jag hoppas att det är så enkelt att de pajjat under tiden... Även om min vanliga tur, samt murphy säger annat...

    //Mac
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 186
    Det var en sugmotor va?
    då ska det vara BCPR6ES-11, bara en påminnelse så du inte köper BCPR7ES-11 då de stiften är till turbomotorerna.

    dock tror ja inte det skulle göra nått om man körde med 7:ans stift..

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    YEHAAAAAA!!!! Det VAR stiften!! - Jag fattade misstanke när jag såg att det fans oförbrända avlagringar i 1:ans cyl, så jag inspekterade tändstiftet lite extra och kolla vad som föll isär i min hand:



    Troligen var den av redan innan och jag fick ju ändå en gnista pga att det satt ihop... sen släcktes väl den när det blev lite mottryck i cyl... Hur som hellst så fungerar alla 3 di-kassetter nu! JAg provade med fullgas på 5:an från 1200 varv (!) och uppåt och det var inte en tillstymmelse till tvekan i motorn Så nu går den som den ska igen.. DETTA ÄR SISTA GÅNGEN JAG KÖR MED NÅGOT ANNAT ÄN NGK I SAAB! och som svar tidigare inlägg, jo jag läste faktiskt bruksanvisningen denhär gången och fick rätt stift.. alltså 6'an...

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  6. #6
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    477
    Fan vad skönt 3 Hela tändkasetter är ju inte fy skam heller!
    Hur gör du för att hitta en sån fin bil till skrotpremiepriset förresten?

    Mvh
    David F, Varberg
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Köper den trasig av någon som hatar saab.. - Den drog ju vatten och gick bara på 3 burkar.. så det hade väl kunnat vara vad som hellst, toppackningen osv.. men jag kände på mig att den var lättfixad ... Och efter ny Tändkassett/värmepaket/fläktmotstånd & Allmän service & polering/vaxning så blev den som ny (nåja, nästan iaf). Men nu ska den säljas!

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

Liknande ämnen

  1. Min 9-5:a rycker!?
    Av Tengvall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 20:21
  2. Min bil rycker!
    Av Starwar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 22:24
  3. Små rycker
    Av MrBlue i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 16:44
  4. 9-5 2.0t 99 som rycker
    Av hampe4pet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 17:20
  5. 9-3 ss/rycker
    Av 2055 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •