Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vit sörja i motoroljan.

  1. #1

    Vit sörja i motoroljan.

    Aldrig mer en Saab.. känns det som.

    Sen vi köpte bilen har det bara varit problem. Nu när jag tänkte fylla på olja så drog jag upp pinnen och på den var det Bara vir sörja/gegga. Jag antar att det är detta som kallas oilsludge?. Vad fan ska man göra nu.. *suck*.
    Saab 9-3 Aero 2.0t, 205 hkr -00
    NEWBIE :P

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Tja.

    Lider med dig det är inte alls skoj.. själv tycker ja oxå att min bil har varit mer på verkstaden än vad ja haft den själv

    Mn va du ska göra är att åka med bilen till verkstaden så dom får titta på det. Och sen hoppas på det bästa att dom åtgärdar felen utan kostnad för dig. Har du skött servicen enligt boken så ska nog inte det vara nåra problem.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Så jag kan lämna in bilen på en verkstad,vilken som helst? För bilen är importerd från tyskland. Men serviceboken är korrekt ifylld.
    Saab 9-3 Aero 2.0t, 205 hkr -00
    NEWBIE :P

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Nej ja mena självklart en SAAB verkstad kan vara lite svårt att få ut garanti hos en annan verkstad. Men att bilen är import har ingen betydelse bara service boken är korrekt ifylld.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    10798
    En vitaktig sörja kan bildas om motoroljan innehåller mycket fukt. Har egentligen ingenting att göra med oil sludge. Om det varit oil sludge hade du haft en svart gegga.

    Prova att köra motorn ordentligt varm och se om det försvinner.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    En vitaktig sörja kan bildas om motoroljan innehåller mycket fukt. Har egentligen ingenting att göra med oil sludge. Om det varit oil sludge hade du haft en svart gegga.

    Prova att köra motorn ordentligt varm och se om det försvinner.
    Fan va skönt att höra!, då behöver jag alltså inte oroa mig för Oilsludge. Jag avvaktar med verkstad och kör bilen varm nångång så ser jag om det försvinner. Bilen går hur bra som helst så något allvarligt kan det ju inte vara...förhoppningsvis.
    Saab 9-3 Aero 2.0t, 205 hkr -00
    NEWBIE :P

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    är det bara precis så motorn hinner bli varm innan den stängs av ? kör bara korta sträckor / stadskörning mest ? isf är det bara att byta olja och ta bilen på en lång tur nån gång då och då så allt blir ordenligt varmt så slipper du detta i fortsättningen
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  8. #8
    Vad jag har förstått så är "majonäs" det första tecknet på att oilsludge ärpå gång, troligen pga att oljan är förstörd och tar upp vätska eller nått i den stilen.
    Behöver inte betyda att allt är katastrof som ovanstående skrev.
    Men det är hög tid för oljebyte och den senaste versionen av vevhusventilation om du inte redan har den.
    Fukten kan frysa till is och täppa igen systemet på vintern.

    Sen är jag ingen expert.
    "Impossible is a word to be found only in the dictionary of fools." Napoleon

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 543
    Vilken konfiguration av vevhusventilationen har du?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av McDiesel
    Vad jag har förstått så är "majonäs" det första tecknet på att oilsludge ärpå gång, troligen pga att oljan är förstörd och tar upp vätska eller nått i den stilen.
    Behöver inte betyda att allt är katastrof som ovanstående skrev.
    Men det är hög tid för oljebyte och den senaste versionen av vevhusventilation om du inte redan har den.
    Fukten kan frysa till is och täppa igen systemet på vintern.

    Sen är jag ingen expert.
    Oil sludge bildas genom polymerisation av oljan, vanligen efter att oljans oxidationsihibitorer har förbrukats. Vid polymerisation så bildas först lösliga och sedan olösliga polymerer. Dessa och sot/smuts från motorn börjar sedan klumpa ihop då oljans rengörande additiv inte längre kan hålla dessa flytande i oljan. Då oljan oxiderar ökar också dess viskocitet varvid man får en svart trögflytande gegga i motorn.

    Byter man olja innan oljans additiv har förbrukats så är inte oil sludge något problem. Problemen kommer i samband med långa oljebytesintervaller och fårhållanden där oljan bryts ned i förtid.

    "Majonäsen" bildas istället då oljan innehåller mycket fukt. Uppkommer normalt i samband då bilen används under mycket korta sträckor. Motoroljan hinner då inte bli varm, då oljan inte blir varm så kan inte heller fukten förångas ur oljan.

    Vissa vevhusventilationsmodifikationer hade en större tendens att bilda denna "majonäs" vilken också kan frysa och ställa till problem.

    Kör man motorn varm så kan man också bli tvungen att fylla på olja då oljenivån kan sjunka då fukten försvinner. Är det så att oljan är gråaktig så kan det också vara så att vatten läcker ned i oljan.

Liknande ämnen

  1. Brun sörja i motorn
    Av tattos1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 22:20
  2. Vit sörja i oljan
    Av Jimix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 15:40
  3. Grön sörja ur kylvattenbehållaren
    Av henrikg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 01:45
  4. Vad är det för gulaktig sörja som kommer ur min VV??
    Av krkoen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •