Visa resultat för omröstning: Kan man bygga en baslåda i bagagerummet med 4 st 9-3 SS Cabriolet högtalare på 60 W per högtalare

Antal röster
2. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    1 50,00%
  • Nej

    1 50,00%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Bättre ljud i min 9-3 02

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Bättre ljud i min 9-3 02

    Vill ha bättre ljud i min 9-3. Jag undrar om högtalare från 9-5 eller 9-3 SS passar rakt på? Tacksam för svar. De ska passa in i instrumentpanelen. Sen vill jag oxxå bygga en baslåda i bagaget med 4 stycken 9-3 SS Cabriolet 60 W högtalare. Går det? Blir det svårt att koppla in dem till originalstereon. För 4x60 W högtalare har säkert bra ljud. Bilen e en Saab 9-3 - 02 med AS2 system. AS3 har jag planerat redan. Skulle oxxå vilja ha bilder på hur man fixade ljud i bagagerummet.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Ingen som vet?
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Varför vill du ta högtalare från 9-5/9-3? Köp nya istället och du får ett bättre ljud. Sen skulle jag ha köpt mig en 10/12”are istället för 4*60w högtalare som bas, skulle tro det spelar på bättre. Du kopplar högtalarna i instrumentbrädan till stereon sen blir det steg för basen.

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Säger som Bennet. Du kommer att få mycket bättre ljud om du köper några eftermarknadshögtalare istället. T ex Kicker eller Infinity som båda har modeller som passar direkt i panelen.

    Mvh Stoffe

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Okej. Men inne i bilen kanske jag ska skaffa 9-5:ans högtalare och baslådan kanske ska ha Infinitys bashögtalare.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Okej. Men inne i bilen kanske jag ska skaffa 9-5:ans högtalare och baslådan kanske ska ha Infinitys bashögtalare.
    Varför? Jag kör Kicker i min SS. Låter sjukt mycket bättre än original. Kostar inte så hemskt mycket heller.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    N-Core Trius 3.5" ska passa bra till 9-3 och 9-5 på panelen fram.

    Har ett par sådana liggandes hemma och väntar på installation i min 9-5:a.
    De har legat i en låda sedan i julas Får nog anlita BRL så att de kommer på plats någon gång. Har gjort mallar till bafflar men sedan rann det ut i sanden som man säger.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Dum fråga kanske, men det framgår inte direkt tydligt på sidan; får man ett eller två element för 500 spänn? Trius alltså.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Dum fråga kanske, men det framgår inte direkt tydligt på sidan; får man ett eller två element för 500 spänn? Trius alltså.
    500:-/st

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Först så ska jag skaffa en AS3 förstärkare innan jag byter högtalare mot 9-5:ans högtalare. Eller så tar jag o anlitar någon som kan montera 9-3 SS 60W högtalare med lite modifiering. Skulle säkert vara bättre ljud än de jag har nu. O baslådan ska ha infinitys högtalare. Låter det vara en bra ide? Nu har jag några frågor. Har 9-3 SS med 13 högtalare original bra ljud? Och har 9-5:ans AS3 stereo bättre ljud än 900/9-3:ans AS3 stereo?
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Först så ska jag skaffa en AS3 förstärkare innan jag byter högtalare mot 9-5:ans högtalare. Eller så tar jag o anlitar någon som kan montera 9-3 SS 60W högtalare med lite modifiering. Skulle säkert vara bättre ljud än de jag har nu. O baslådan ska ha infinitys högtalare. Låter det vara en bra ide? Nu har jag några frågor. Har 9-3 SS med 13 högtalare original bra ljud? Och har 9-5:ans AS3 stereo bättre ljud än 900/9-3:ans AS3 stereo?
    VARFÖR envisas du med 9-5ans högtalare när de kanske inte ens passar rakt i??

    En SS med 13 högtalare original har INTE så bra ljud som man får med t ex Kickers eller Infinitys högtalare på originalplats. Dessa passar dessutom rakt i hålen.

    Mvh Stoffe

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Först så ska jag skaffa en AS3 förstärkare innan jag byter högtalare mot 9-5:ans högtalare. Eller så tar jag o anlitar någon som kan montera 9-3 SS 60W högtalare med lite modifiering. Skulle säkert vara bättre ljud än de jag har nu. O baslådan ska ha infinitys högtalare. Låter det vara en bra ide? Nu har jag några frågor. Har 9-3 SS med 13 högtalare original bra ljud? Och har 9-5:ans AS3 stereo bättre ljud än 900/9-3:ans AS3 stereo?

    Jag begriper inte heller varför du envist ska skaffa originalgrejor som faktiskt är rätt så kassa jämfört med vad du får om du köper eftermarknadsgrejor.

    Originalhögtalarna i Saabarna kommer ju från diverse olika tillverkare.. (Typ Pioneer, Clarion osv, osv), men ur rätt kassa serier.

    Kan du få tag i 9-5 eller ng9-3 grejor tok-billigt eller?

    För om inte så är det enligt mig inte bara onödigt utan rent av rätt så dumt att trycka in några dåliga original-högtalare.



    AS3 steget tycker jag du ska skippa också. Det finns betydligt bättre steg att köpa än originalsteget.




    Köp några Infinity, Rockford eller liknande och släng i istället. Bra ljud till rimligt pris.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Så Infinitys högtalare kan det väl bli. Men finns det en sida på pris och information? Men vi får se vad som händer med plånboken. Hörde att det var många som klagade på Blaupunkt så det ska jag aldrig köpa. Infinitys kanske det blir.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Så Infinitys högtalare kan det väl bli. Men finns det en sida på pris och information?
    exempelvis dessa butiker:

    http://www.nardik.se/
    http://www.brl.se/
    http://www.netonnet.se/

    säljer lite olika märken.


    Är det Infinity du är intresserad av är deras hemsida:

    http://www.infinitysystems.com/

    Ett till tips gällande Infinity är att Nårdik (adress ovan) säljer Infinity ref3002cf (3.5" som passar i instrumentpanelen) för ett riktigt bra pris.

    Jag kör med de och är jättenöjd med dem.


    (Fast det är såklart många högtalare som är bra. Infinity är bara en av många. Hör runt och kolla runt lite så hittar du säkert nått som blir bra.)

    Finns några tips på forumet också vad som folk tycker är bra och inte.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Jag köpte mina Kickergrejor på www.dbakuten.se
    Passade också rakt i panelen och låter kanon!

    Mvh Stoffe

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Det är främst fram jag vill ha Infinitys högtalare. Där bak så är det ganska bra ljud för original men vi får se. Jag ska åka och skaffa
    ett steg för baslåda och extra högtalare först.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Här kommer adressen till N-Core

    http://www.n-core.se

    Direktlänk till N-Core Trius 3,5"
    http://n-core.se/index.php?page=shop.pr ... &Itemid=26
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    http://www.brl.se/ . Det blir eftermarknadshögtalare istället. Fick se en stor skillnad mellan original. Dessutom är priset bättre. Är BRL ett bra ställe att köpa högtalarna på? Vilken storlek ska det vara. De ska monteras i panelen och hatthyllan? O sen ska jag skaffa en baslåda. Allt ska kopplas till original huvudenheten. Kan någon ge mig lite tips på vad jag ska tänka på när jag ska sätta i grejerna i bilen?
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  19. #19
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av lol
    http://www.brl.se/ . Det blir eftermarknadshögtalare istället. Fick se en stor skillnad mellan original. Dessutom är priset bättre. Är BRL ett bra ställe att köpa högtalarna på? Vilken storlek ska det vara. De ska monteras i panelen och hatthyllan? O sen ska jag skaffa en baslåda. Allt ska kopplas till original huvudenheten. Kan någon ge mig lite tips på vad jag ska tänka på när jag ska sätta i grejerna i bilen?
    BRL är schyssta ja. 6.5" i dörrarna, 3.5" i panelen och 6x9" bak sitter det orginal.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av lol
    http://www.brl.se/ . Det blir eftermarknadshögtalare istället. Fick se en stor skillnad mellan original. Dessutom är priset bättre. Är BRL ett bra ställe att köpa högtalarna på? Vilken storlek ska det vara. De ska monteras i panelen och hatthyllan? O sen ska jag skaffa en baslåda. Allt ska kopplas till original huvudenheten. Kan någon ge mig lite tips på vad jag ska tänka på när jag ska sätta i grejerna i bilen?
    BRL är schyssta ja. 6.5" i dörrarna, 3.5" i panelen och 6x9" bak sitter det orginal.
    Jättebra. Nämligen visar det sig att AS3 är ruskigt dyrt . Det blir nog BRL . Men är det enkelt o byta högtalarna själv? Baslåda satsar jag på senare.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

Liknande ämnen

  1. Bättre ljud i OG9-5 med AS1
    Av bmwm5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 21:58
  2. Bättre ljud med AS3 än med AS2
    Av Xman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 22:55
  3. Få bättre ljud i NG9-3 Cab -04?
    Av klase i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •