Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skillnad på långa och korta motorn, 28k mil långt för aero?

  1. #1

    Skillnad på långa och korta motorn, 28k mil långt för aero?

    Ja topic ställer ju hela frågan men vad är den stora skillnaden på långa och korta aero motorn? Jag är egentligen inte ute efter tekniskatermer utan det som är intressant för mig är hållbarhet, soppaförbrukning etc. Har sett att korta rekommenderas men varför?

    Och som en andra fråga, är 28000mil långt för en 9000 aero -93? Är det några saker som börja ligga i farosonen runt de milen. Exempelvis kamkedja, turbo, låda etc. Visst är det olika på olika bilar och hur det behandlats men rent allmänt.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 364
    Kort motorn har ju bättre hållbarhet när de gäller kamkedjer än långmotorn och bättre flöde i toppen.
    När de gäller i förbrukning och slitstarkhet är de lika.

    28 000 mil är mycket men de håller för mer mil.
    Kolla över delar som kamkedja, balansaxelkedja, motorfästen, drivknutar, och hur lådan känns.
    Men oftast så är grejerna skött så håller de väldigt länge.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kort motorn har ju bättre hållbarhet när de gäller kamkedjer än långmotorn och bättre flöde i toppen.
    När de gäller i förbrukning och slitstarkhet är de lika.

    28 000 mil är mycket men de håller för mer mil.
    Kolla över delar som kamkedja, balansaxelkedja, motorfästen, drivknutar, och hur lådan känns.
    Men oftast så är grejerna skött så håller de väldigt länge.

    MVH

    F
    OK, då är jag med! Tackar för de.
    Antar att dålig kamkedja och balansaxelkedja hörs? Bara lyssna när den står på tomgång eller?
    Vad är vanligast på dessa lådor när de felar, dåliga syncringar?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 221
    Aaaa.. sämre hållbarhet.... vissa fick ju dåliga kamkedjor (spanska har jag hört) från fabrik men idag skulle jag säga att det inte är någon som helst skillnad på kort eller långmotor.
    Inte vad jag hört iaf. mina såg tokfina ut vid 20000mil.
    Dåliga kedjor har nog rasat vi det hör laget.
    Men många bilar jullar ju runt med risig kammtransmission pga dålig service och där är det nog hugget som stucket..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Aaaa.. sämre hållbarhet.... vissa fick ju dåliga kamkedjor (spanska har jag hört) från fabrik men idag skulle jag säga att det inte är någon som helst skillnad på kort eller långmotor.
    Inte vad jag hört iaf. mina såg tokfina ut vid 20000mil.
    Dåliga kedjor har nog rasat vi det hör laget.
    Men många bilar jullar ju runt med risig kammtransmission pga dålig service och där är det nog hugget som stucket..

    M.V.H.
    Och med dålig service menas långt mellan oljebyten eller ska dessa kedjor sträckas etc efter visst antal mil? Skulle tro att en bil med 28k mil på nacken inte har fullstämplad bok utan kan tänka mig den är stämplad till runt 18k sedan har man själva servat den med oljebyte och diverse standard slitdelar.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245
    28k är ju en del.
    Om inte turbon är bytt är det troligen dags ganska snart. Det som brukar vara problemet är sprickor i avgashuset. Utbytes kostar ca 5500kr om jag minns rätt.

    Växellådan är troligen bytt/renoverad minst en gång, kanske 2ggr om den gått hårt och det kan vara dags igen..
    Min låda blev renoverad för 4:e gången vid 12500mil och 5:e renoveringen kom vid ca 21000mil. Nu står mätaren på 27k så det är väl snart dags igen

    Kamkedjan är troligen redan bytt, men beroende på när det gjordes och hur bilen skötts kan det vara dags igen. Det kan ju vara så att den gått uppåt 20k efter bytet.

    Det man bör se över på en sådan bil är drivlinan, chassie och bromsar. Troligtvis är många slitdelar utbytta vid ca 15-20k men det kan vara originalprylarna kvar också.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Automatväxellådor: Korta och långa, vad skiljer?
    Av J.K Nilsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-07-28, 20:59
  2. Olika stänkskydd 9K (Korta och långa?) Skillnad??
    Av larsola i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 00:12
  3. Korta eller långa spridare? [LÖST]
    Av Nemesiz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 19:19
  4. Byta te korta motorn!!??
    Av Rossi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •