Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fronthögtalare o dyl. Saab 900i -85

  1. #1

    Fronthögtalare o dyl. Saab 900i -85

    Hej!

    Det är så att jag har en Gammal Saab 900i "halvkombi" -85, som jag har till o från plugg, ingen värsting men man tar sig fram i ´god och rostfri klass...


    Men frågan är denna; vad sitter det för orginal högtalare i fram på den gamla 900:an?
    Jag har redan monterat steg 2*240RMS, 12" 800RMS Mutant Bas (öppen reflex), samt 2 st 16*9 240RMS GAS i hatthyllan.. Allt till min Panasonic MP3 player-strerio 4*65RMS
    Så jag känner att då jag drar på ordenkligt så halkar de i fram efter och allt ljud kommer bakifrån (alla som sitter i baksätet kan ju lika gärna skriva på "tinnitus-papper") och så känns de mer eller mindre spräckta/otillräckliga....


    Nån som vet storlekarna på de högtalare som sitter under instrumentpanelen? Samt om de är allt för svåra att byta ?




    ----
    Även om de är nån som har koll på ljud... Far har en 9-5 2,3T kombi -00, som han länge klagat på ljudet att jag ska fixa.. (visst man är ljud-elektriker/tekniker, men man har inte koll på alla storlekar.. )

    Så om de e nån som har direkta storlekar här med, så säg gärna till




    MVH
    Lenny

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Fronthögtalare o dyl. Saab 900i -85

    Citat Ursprungligen postat av LittleLen
    Hej!

    Det är så att jag har en Gammal Saab 900i "halvkombi" -85, som jag har till o från plugg, ingen värsting men man tar sig fram i ´god och rostfri klass...


    Men frågan är denna; vad sitter det för orginal högtalare i fram på den gamla 900:an?
    Jag har redan monterat steg 2*240RMS, 12" 800RMS Mutant Bas (öppen reflex), samt 2 st 16*9 240RMS GAS i hatthyllan.. Allt till min Panasonic MP3 player-strerio 4*65RMS
    Så jag känner att då jag drar på ordenkligt så halkar de i fram efter och allt ljud kommer bakifrån (alla som sitter i baksätet kan ju lika gärna skriva på "tinnitus-papper") och så känns de mer eller mindre spräckta/otillräckliga....


    Nån som vet storlekarna på de högtalare som sitter under instrumentpanelen? Samt om de är allt för svåra att byta ?




    ----
    Även om de är nån som har koll på ljud... Far har en 9-5 2,3T kombi -00, som han länge klagat på ljudet att jag ska fixa.. (visst man är ljud-elektriker/tekniker, men man har inte koll på alla storlekar.. )

    Så om de e nån som har direkta storlekar här med, så säg gärna till




    MVH
    Lenny

    Hej!


    Är skitlätt att byta högtalarna fram.. Gallret sitter ju i bara några skruvar.

    Sedan sitter högtalarna i metallclips under. (I alla fall på tidigare 900,or).

    4" är originalstorleken, men vill du så får du ju plats med större, om du är beredd att såga hål i originalgallret och montera de uppifrån istället.


    Angående 9-5 så är http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtmlen bra sida att ha i minnet då den tar upp många frågor som man kan ställas inför gällande stereo i 9-5.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    tack för svar...

    hittade dock bara en 13cm högtalare som passade i min högtalarserie och i normal prisklass...

    Går det med enkelhet att montera dessa i fram på 900:an? Orkar inte vänta på att komma hem från plugget för att montera, är intresserad av info innan jag kommer hem ...

    S:a: typ en sisodär 1120W om inte jag minns fel nu när de sista ska monteras:P

    MvH
    Lenny

Liknande ämnen

  1. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •