Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Fråga anngående en bra trimgrund?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ålem
    Inlägg
    129

    Fråga anngående en bra trimgrund?

    Jag har haft detta uppe förut men jag frågar igen.

    Jag kör en 900 T -94 och hade tänkt att trimma den lite(rätt mycket). Orginal sitter det en 2,0T (tror att motorbeteckningen är B204L) Men jag har starka funderingar åt att byta till 2,3 T. Förra gången jag frågade så blev man rådd att använda den motorn jag redan har och byta kolvar och stakar men jag är ändå lite fundersam. Om jag nu skulle vilja bygga på en 2,3T. Har ni då något bra recept? Block,topp osv? Är främst ute efter ett bra bottendrag men vill helst att den hänger med sen också. Sen är man juh rädd för att växellådan ska hålla också men det får bli ett senare problem

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 992
    Vad betyder Trimma rätt mycket ? 2,3,4,5,600 hk ?

    Här får du en hum om vad som behöver bytas föe en viss effekt.

    http://www.maptun.com/webshop/products. ... istorder=5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ålem
    Inlägg
    129
    Har ej bestämmt redigt än men jag funderar kring 350-400 hk. Men sen vill jag helst ha grejer som hänger med lite till om man vill fortsätta. Det jag va mest nyfiken på va vilket 2,3 block och vilken topp som rekomenderas.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    "2,3 block och topp" är samma som du har nu så det tjänar du inget på att byta. Du slänger bara i 2,3 vev, stakar och kolvar så har du en 2,3:a.

    Blocket och topparna skiljer inte mellan 2,0T och 2,3T. (snackar då kortmotor som du har)
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Du behöver inte byta varken motor, kolvar eller stakar för att nå 400 hk i en B204L. Det finns folk som har mer effekt än så i dom.
    Sen är det klart att 2,3 liters moroten har lite mer bottenvrid att erbjuda.

    Mvh Stoffe

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ålem
    Inlägg
    129
    Om jag inte mins fel så ska 2,3 liters motorerna ha ett rätt bra bottenvrid. Då måste jag juh bygga om till 2,3.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 804
    Hej !

    Självfallet så får du ju bygga om till tvåtrea om du vill....
    Men, det är förenat med ökade kostnader, att skaffa fram friska delar så som kolvar/stakar/vev kostar några slantar.

    Frågan är vilket användningsområde du tänker dig för din bil.
    Snackar vi raktframåka spelar det ingen/liten roll om du går upp till tvåtrea, eftersom en tvpnolla klara o ge "fullt tillräckligt" med effekt i varvtalsområdet du använder vid din färd nedför strippen...

    Är du fanatiskt förtjust i vridmoment från lägre varvtal så är det ju så att tvåtrean ger en fördel. Vilket kanske spelar störst roll vid vardagskörning.

    Tänk över din budget ordentligt, o gå till handling därefter !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ålem
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Självfallet så får du ju bygga om till tvåtrea om du vill....
    Men, det är förenat med ökade kostnader, att skaffa fram friska delar så som kolvar/stakar/vev kostar några slantar.

    Frågan är vilket användningsområde du tänker dig för din bil.
    Snackar vi raktframåka spelar det ingen/liten roll om du går upp till tvåtrea, eftersom en tvpnolla klara o ge "fullt tillräckligt" med effekt i varvtalsområdet du använder vid din färd nedför strippen...

    Är du fanatiskt förtjust i vridmoment från lägre varvtal så är det ju så att tvåtrean ger en fördel. Vilket kanske spelar störst roll vid vardagskörning.

    Tänk över din budget ordentligt, o gå till handling därefter !
    Jag hade mest tänkt ha bilen för vardagskörning och bankörning, ytterst lite rakt fram.

    Men jag får se hur jag gör. Ett alternativ är juh bygga med JE kolvar och Verdi stakar, kan det vara något? Målet är juh som sagt att få en bil som är väldigt rapp och bra ax. Som har bra drag på de låga och även rätt bra drag på de höga varven. Sammanfattning: en bil som man slipper någolunda iaf att bli frånåkt i. Helt kan man väl aldrig slippa. Har en del volvovänner som jag vill täppa igen truten på, så bra ax är ett måste

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 361
    Jag skulle inte göra om den till 2,3 utan ha kvar den som 2,0.
    De blir inte lika stora krafter på lådan vid låga varvtal men riktigt rapp ändå.
    Finns ju dom som har 500 hk+ i 2,0l turbo!

    Satsa istället på bra grejer till de du redan har!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ålem
    Inlägg
    129
    Ok, då blir det JE och Verdi och en motorrenovering(den har gått 21000 mil) med mera

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 303
    sedan att få runt 400hk så drar de iväg tyvär, räkna minst på 100k för att få de som du söker.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ålem
    Inlägg
    129
    Mjo, det får bli långtidsprojekt, har en del grejer så jag har juh början, men det e det dyra kvar. Tack för hjälpen föresten

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Har du inte onödigt med pengar så skit i JE-kolvarna och verdistakarna. Till 400hk så går det med originalgrejer.

    Kolla så att du har fint komp på alla byttor bara och bränn pengar på spridare, turbo, IC, mappning, koppling, diffbroms, bromsar istället.

    Är motorn du har i dåligt skick nu eller? Annars så är det väl onödigt att börja med renovering, renovera då det behövs istället.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  14. #14
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    sedan att få runt 400hk så drar de iväg tyvär, räkna minst på 100k för att få de som du söker.
    Nja, det behöver det ju inte göra. Beror ju på hur seriös man vill vara. Se på killarna i Älmhult. Dom har massor av pulver, med endast försiktiga modifieringar.

    Mvh Stoffe

  15. #15
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Har du inte onödigt med pengar så skit i JE-kolvarna och verdistakarna. Till 400hk så går det med originalgrejer.

    Kolla så att du har fint komp på alla byttor bara och bränn pengar på spridare, turbo, IC, mappning, koppling, diffbroms, bromsar istället.

    Är motorn du har i dåligt skick nu eller? Annars så är det väl onödigt att börja med renovering, renovera då det behövs istället.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    sedan att få runt 400hk så drar de iväg tyvär, räkna minst på 100k för att få de som du söker.
    Nja, det behöver det ju inte göra. Beror ju på hur seriös man vill vara. Se på killarna i Älmhult. Dom har massor av pulver, med endast försiktiga modifieringar.

    Mvh Stoffe

    turbo 15k
    växellåda 25k
    topp+portning 5000
    kolvar vev stakar 4000
    kopling 8000
    x-rör 12k
    3tums downpipe från turbo å bakåt 18k
    spridare 4000
    ombyggt soppa system 7000kr

    sedan så lär de som sagt hända ett å annt under byggets gång också.
    detta ska ju även sägas att detta är en grov uppskatning bara men de ger som sagt ett hum om vad de kostar
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  17. #17
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    3tums downpipe från turbo å bakåt 18k
    Gjort i guld?

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    3tums downpipe från turbo å bakåt 18k
    Gjort i guld?

    tror att ett ferrita kostar runt 23k för ett 3tums med racekisse å 2,5 från katten å bakåt. JT ligger väll runt 16k för ett komplett system.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ålem
    Inlägg
    129
    Ferrita vet jag inte men JT är jag 99% säker på att man kan få helsats med race katt för unde 10000:-

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    tror att ett ferrita kostar runt 23k för ett 3tums med racekisse å 2,5 från katten å bakåt. JT ligger väll runt 16k för ett komplett system.
    Ja 16k eller 7200kr, sak samma Kanske katen inte är den bästa men en riktig racekat kostar ju inte såå jävla mycket, JT utan kat var ju 4346kr.
    http://www.jt-tuning.se/products/products.asp?ID=174

    Tycker du tog till priserna lite väl här. Går ju att fixa allt mycket, mycket, mycket billigare ifall man vill.

    7000kr i soppasystem exkl. spridare är ju helt klart i överkant, är ju inga 600hk och 1000cc spridare det ska vara. En frisk valbro 250l/min eller va de nu heter ska ju räcka för 400hk?

    Portning klara man sig utan men kammar ska man ha.

    Kolvar, vev och stakar vet jag inte vad du menat få för 4000kr? 2,3 grejer kanske? Nå iallafall så duger det ju med original som vi konstaterat.

    25 000kr i lådan kan ju vara vettigt men hur många sätter det? En diff kan man handla sen ifall man märker att man vill ha en sån. Skulle hellre handla en F28 som går lös för 8000kr i toppskick?

    Tycker att herr tobias får det att låta som att man inte ska trimma sin bil innan man har 100 000kr på banken, detta är ju inte vettigt. Man spikar upp ett genomtänkt koncept som man kan bygga upp allt eftersom man får slantar och ramlar över rätt grejer.

    Till trådskaparen, sätt upp klara mål, skriv ett recept och håll dig till det. Blir bäst så
    "Utan tvivel är man inte klok"

Liknande ämnen

  1. Fråga anngående 9000 cse 2,3 ltt -95
    Av 900turboboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 07:11
  2. Fråga anngående chassit på ng900
    Av 900turboboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 22:31
  3. Fråga anngående bilbyte
    Av 900turboboy i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 12:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •