Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 93

Ämne: Saab 9000 Aero -94

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244

    Saab 9000 Aero -94

    Bakgrund och info!

    Nyss hemkommen från en låång semester i bland annat Thailand förra vintern var det dags att införskaffa en ny bil. Och denna gång en lite bättre bil än min tidigare BMW 318is (inget ont om den dock!), med SAAB-bakgrund i familjen föll valet på en Saab 9000 Aero, som jag alltid tidigare velat äga!

    Efter mycket letande dök den upp en i Södertälje i mars 2006 som jag och farsan åkte och kollade på.
    Både jag och farsan blev ganska sålda direkt, en röd -94a med ca 20 000 mil på mätaren. Milen va väldigt underliga då den var bland dom finaste 9000-bilarna farsan sett, vilket säger en del då han jobbat på Saab i typ 100 år! :P






    Såhär såg den alltså ut vid inköp.

    Den var då utrustad med:
    JT 3" avgas hela vägen från turbon
    Öppet sportluftfilter
    Atmosfärisk dumpventil
    7" Skärm i instrumentbrädan m. Pioneer DVD-spelare, MDS framsystem, MDS 4-kanaligt steg samt en MDS 10" bas
    18" Masitaly-fälgar
    Sänkt med Gula Koni runt om
    Laddtrycksmätare Realcar

    Efter lite förhandling så var köpet gjort och bilen hämtades hem nån vecka senare!

    Första åtgärden på bilen blev att lacka om speglarna i samma färg som bilen, blev ett riktigt lyft för hela bilen tycker jag!

    Lite bilder från Burrit0:




    Bänkade även bilen på Meca-dagen i Haninge i våras.
    Reultat: 259,7Hp @5590rpm 427Nm @3200rpm



    Senare under sommarn köptes ett nytt steg in, Rockford Fosgate P4004 för framtida ombyggnad av ljudet!
    Hann även emd en tur ner till grabbarna Uhr i Norrköping för lite modifiering av mjukvaran! Ett Steg 3 program laddades in och efter diverse strul med trasig Magnetventil gick bilen som ett skott!



    Tyvärr har jag haft problem med skenande laddtryck under hela sommarn, dock sluppit de under en period med ny Magnetventil, men nu precis innan besiktning och avställning så kom problemet åter, så boxen och MVn befinner sig n i Norrköping på divers test., får hoppas på de bästa!

    Så till nutid och framtid då!

    Dags för besiktning för nån vecka sen som gav nedslag på styrled och batteri-infästning, detta fixades dock snabbt och ombesiktning tog plats bara en vecka senare förra fredagen! Detta utan problem och avställning var på kvällen ett faktum.

    Fälgarna plockades snabbt av och några snygga plåtisar åkte på :P



    Detta för att jag har haft problem med vibrationer i bilen vilket troligtvis beror på en skev fälg.. Får väl skickas till Intera.. Billigt och bra

    Passade även på att göra en lättare motortvätt


    Lite renare blev det iaf!

    Förra helgen tog jag och polarn tag i verktygen och började demontera det mesta som gick att demontera, frontspoiler, stötfångare, grill, reflexramp bak (väldigt trasig och ny ska inhandlas),
    en backspegel rök med också för omlack, locket på instrumentbrädan!

    Fronten ska fixas til lite diverse på och även till omlack, instrumentbrädan ska troligtvis även den modifieras för lite större högtalare och eventuellt mätare.


    Detta hittades under reflexrampen, så de blev lite extra jobb den dagen.. Inte sååå kul!




    Den här helgen hanns det med en hel del!

    Började igår med ny kabeldragning till det troliga nya ljudbygget som kommer ta plats under vinterns gång! Har aldrig sett på maken till mycket konstiga sladdar alltså. Har troligtvis funnits en inbyggd telefon eller nåt tidigare och har lyckats´rycka ut och slänga en hel del konstiga kablar överallt! Även dragit ny strömkabel, en extra lågnivå samt lite högtalarkablar!


    Baksäte och allt borttaget för att underlätta
    kabeldragningen!


    Matte börjar dra en ny betydligt grövre strömkabel till steget!


    Perfekt genomföring bak till skuffen.


    Hittade ett hål på varje sida om hjulhusen där det var perfekt att dra igenom kablarna, satte först i en gummislang för att skydda sladdarna mot skarpa kanter.


    Och här hamnade alla kablar till slut! Förhoppnigsvis behövs det inga fler, men del är ju visa sig.

    Det som ska in är ett Rockford 5,25 framsystem, ett Rockford P4004 (4-kanaligt steg) samt en Rockford-bas, inte bestämt mig för vad det ska bli riktigt ännu.
    Hur det ska byggas får ni se senare

    Så här ser alltså allt ut just nu, ska in med baksäte och sånt igen nu snart och sen väntar jag bara på boxen och Magnetventilen från Uhr, sen ska bilen köras ner till ett garage bara några hundra meter ifrån där jag bor. Har fått låna en tjejkompis garage, till deras hus! Perfekt

    Uppdateringar kommer under projektets gång!

    MvH Mathias

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 035
    Ser ut att bli fint!

    Är själv sugen på en 9000 aero när lumpen är slut...
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    566
    Medlem#
    5497
    den ser riktigt fint ut !

    lycka till med den i vinter

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Ajaj bakom reflexrampen
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Ser ut att bli fint!

    Är själv sugen på en 9000 aero när lumpen är slut...
    Tackar! Mm så grym bil, den har nog allt

    den ser riktigt fint ut !

    lycka till med den i vinter
    Tack de behövs nog :P

    Ajaj bakom reflexrampen
    I know, man blev ju lagom glad när man såg de där..
    Men men tog tag i det direkt så det är fixat iaf

    MvH Mathias

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Har du dragit pluskabeln tillsammans med lågnivån??

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av RT
    Har du dragit pluskabeln tillsammans med lågnivån??
    Nej då.. Of course not

  8. #8
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 001
    Medlem#
    4706
    Ser fint ut och röda bilar går ju fortast
    Lycka till i vinter blir nog kanon

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av Matte J
    Bänkade även bilen på Meca-dagen i Haninge i våras.
    Reultat: 259,7Hp @5590rpm 427Nm @3200rpm
    Se där vad lite öppna filter och dumpar kan göra!

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Ser fint ut och röda bilar går ju fortast
    Lycka till i vinter blir nog kanon
    Haha precis, dom gör ju de ;P
    Tack hoppas det blir bra!

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Matte J
    Bänkade även bilen på Meca-dagen i Haninge i våras.
    Reultat: 259,7Hp @5590rpm 427Nm @3200rpm
    Se där vad lite öppna filter och dumpar kan göra!

    /J
    Haha! Mm saabarna är bra dom på det sättet ;P Lite mer luft bara och större andningsvägar så tjänar man en hel del

    MvH Mathias

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Fick hem lite detaljer med posten idag
    Tackar EXD!



    Vi kan ju ha en gissningstävling på hur länge jag får behålla dom.. dom förra fick jag behålla i 2 månader, tippar på några veckor den här gången ;P

    MvH Matte

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    21
    ser riktigt bra ut! du verkar ha hittat en mycket fin 9000! du har ingen mer bild på motor rummet mot luftfiltret? för ska montera mitt nu i dagarna!
    9000 2,0t A50

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av _danne_
    ser riktigt bra ut! du verkar ha hittat en mycket fin 9000! du har ingen mer bild på motor rummet mot luftfiltret? för ska montera mitt nu i dagarna!
    Tack, mm hadel ite tur med rekryteringen
    Har två ganska dåliga bilder, vettefan om dom hjälper så mycket , men de får du avgöra själv :P




    Väldigt skitigt där under dock

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    21
    tack jo det hjälpte lite mer hur det ska sitta sen tycker att bsr är väldigt slöa att skicka iväg sakerna
    9000 2,0t A50

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av _danne_
    tack jo det hjälpte lite mer hur det ska sitta sen tycker att bsr är väldigt slöa att skicka iväg sakerna
    Hehe va bra då!


    fick lite gjort idag iaf, i med inredningen igen och i med luftfilter, boxen och magnetventilen igen. Fått tillbaka grejerna från Uhr nu, hoppas de blivit lite bättre

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Uppdatering

    Den senaste veckan har de hänt en del smågrejer..
    Var på Realcar o köpte Oljetemp-mätare samt beställde en Oljetrycksmätare då denna var slut. Båda i samma serie som min nuvarande Laddtrycksmätare, Blackplanel:



    Börjat snickra lite på en mätarhållare också som senare ska plastas in i brädan. Hoppas det blir snyggt, blir åtminstone synligt från förarplatsen och de är väl de viktiga!

    Efter lite sågande o limmande


    Nånstans där ska den in


    Börjat lägga igen hålen för strålkastartorkarna också:



    Har använt fogskum att fylla upp hålen med. Först å främst borradej ag några hål rakt ner bara för att de skulle fästa liet bättre.. Efter fogskummet har vi plastat med ett speciellt plast-spackel så de ska fästa på stötfångarn!

    Gjort om grillen! In med nät istället för de fula som satt bakom tidigare!



    Till det lite tråkigare så hittade vi lite rost under balken till dragkroken så den togs bort och kapade ur lite plåt.. Svetsade sen dit en ny och rostkyddbehandla ock lackade över! Tack farsan!



    Och till de kanske roligaste av allt! Var på BRL igår o införskaffade ett nytt framsystem, Rockford Fosgate 162S! 6,5" med dubbla par diskanter, hur snygga som helst! Hur många olika monteringssätt också för diskanterna men grundplanen är väl 6,5orna plastat upp i brädan och sen diskanterna i A-stolpen!



    De va lite nytt iaf!!

    MvH Mathias

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    21
    ser fin fint ut! hänt nått med på sistonde? måste se grillen på sen för att se om man ska våga sig på det själv eller inte
    9000 2,0t A50

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av _danne_
    ser fin fint ut! hänt nått med på sistonde? måste se grillen på sen för att se om man ska våga sig på det själv eller inte
    Tja!

    Jodå vi har hållt på hela helgen bed instrumentbrädan, tänke ge oss på att få i 6,5orna där, men efter ett tag gav vi upp då vi kände att de va lite väl mycket jobb, om de nu skulle gått överhuvudtaget, så jag har bytt ner mig till ett par 5,25or av samma modell!

    Började plasta ihop gallrena med resten av brädan o sen testade vi att lägga på den.. Omöjligt! Det gick bara inte, först idag 3 dar senare har vi lyckats få på den hjälpligt. Troligtvis har den böjts lite när vi plastat å därför varit väldigt svår att få på. Sen hade vi lagt lite för mycket plast så de har tagit i också. Men nu sitter den på med lite tryck för att anpassa sig lite. Har fått i 2 bafflar också till högtalarna. Om några dar ska de plastas o spacklas på de så det ser bra ut!

    Bilder kommer i dagarna!

    Ang grillen så dröjer de nog innan du får se den på tillsammans med övriga fronten.. Allt ska på lack så småningom o delarna kommer inte åka på förrän i vår troligtvis..

    MvH Mathias

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    21
    ser fram emot bilderna! surt att du inte fick in 6½ i instrumentpanelen! men hur som helst så lär det bli bättre än orginal! okej får kanske testa slänga i lite nät och se om det är nått att ha! har sett lite andra som har det och det ser ju bra ut!

    keep up the good work!
    9000 2,0t A50

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Så, då har vi fått ytterliggare lite gjort på Cuben den senaste veckan! Det mesta som hänt har varit med instrumentbrädan o försöket att få i 6,5arna där..

    Denna idé övergavs tyvärr ganska snabbt då vi itne förstod riktigt hur de skulle gå till.. Lite väl stort!
    Så de blev en tripp till BRL igen o byte till ett par 5,25or av samma modell istället. Detta visade sig vara aningen lättare att få plats med!

    Började hur som helst med att kapa upp original-hålen litegrann


    Sen plastade vi ihop högtalargallrena med övriga brädan så 3 delar blev 1 stor del.





    Vi förstod att de skulle bli tajt att få tillbaka brädan eftersom de nu var en stor del bara, men att de skulle bli så svårt som de var trodde vi aldrig. Det gick verkligen inte att få tillbaka skiten, så vi började slipa bort lite plast på undersidan om de var de som tog emot nånstans.. O visst efter ett helvetes massa slipning gick den lättare men inte helt..

    Tror däremot att brädan har böjts lite uppåt när vi plastat fast delarna så efter ytterliggare massa slipning så fick vi på brädan hjälpligt iaf o med tryck skruvade vi fast den å lät den sitta några dagar.

    Och medan vi vänta på brädan i nåra dagar så hann mina assistenter Burrit0 och R6_Neo(tror jag han heter här) passa på att mysa lite, haha ;P


    Sen var det dags för bafflarna att ta sin plats i brädan


    Hål utsågade och bafflarna plastas fast från undersidan



    Spacklat ihop bafflarna helt nu med brädan, spacklat igen hötalargallrena och jämnat till rundningen på högersidan



    Provmontering





    Och det är väl ungefär här vi ligger nu!
    Det som ska göras med den nu framöver är att fundera lite på mätarna.. Sen ska brädan kläs i vinyl!
    Någon som har nån expertis inom det området som kan komma med några tips o råd?

    Ska köpa från TopnTrim har jag fått tips om..
    Tillvägagångssätt?

    MvH Mathias with assistence!

Liknande ämnen

  1. passar Saab 95 aero motor i saab 9000
    Av xxhaglundxx i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 16:12
  2. [LÖST] Passar 9000 Aero kjolarna på min Saab 9000 CS -92?
    Av Ekengoeswild i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •