Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Verktygstips för oss SAAB-åkare

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Verktygstips för oss SAAB-åkare

    Tänkte se om det var lönt att starta upp en tråd om bra specialverktyg till våra SAABar.

    Borde finns intresse för detta inför vintern, vi e ju en del som skruvar.

    Detta har föranletts av Biltemas nya butik i Kristianstad som man var inne o handlade lite.. inte för att jag tycker Biltema är något ställe som jag skulle vilja köpa alla mina verktyg på men en del e faktiskt ganska bra.

    Själv kan jag bidra med bla Biltemas sk startmotornycklar, dom böjda rackarna som visade sig vara kalasbra att använda för att spänna fast DP i turbon, hur många har inte svurit över dessa mutrarna???
    Har även köpt en sats med dom jättekorta blocknycklarna för att anväda till detta.





    Köpte även en jättelång förlängare som jag använder till att lossa bakre motorfästet på 9000, katalysatorfästet på 9000 med framflyttad katt uppifrån så man inte behöver kräla under bilen.
    Finns många användningsområde.



    Sen har jag även en hylsnyckelsats av 1/8" tror jag det är som är köpt på Mekonomen för en par år sedan, den är orange och jag tror inte det är något speciellt märke på den men den e fruktat bra på muttrar som e rundade eller upprostade.
    Det brukar sluta med att man får tag en hylsa som nästan passar o sen bankar man dit den med hammare och så drar man tills muttern släpper eller bulten går av, helt sanslös är den.



    Fyll på med tips om verktyg så får vi se om man kan göra något vettigt av denna tråden.
    Jag fyller vel på med grejer efter hand som jag kommer på dom och jag ska försöka fixa bilder på det jag menar.

    Farsan köpte en sån här



    Skitbra att ha när man ska fixa tillbaka plasten som man har brottat bort under kofångaren.
    Ta bort dom gamla sönderrostade/sågade/borrade muttrarna o dra dit dessa, mycket seriösare än det gamla hederliga borra dit en träskruvtrixet.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Mina bidrag:

    Ko-fot och slägga.
    Behöver man verkligen mer än så...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Denna lilla rackaren har jag haft nytta av med dp oxå, speciellt med GTBB.
    Annars med TD04 gjorde jag som ML med startmotornycklar om INTE ac-kompressorn är borta.
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79599
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Denna lilla rackaren har jag haft nytta av med dp oxå, speciellt med GTBB.
    Annars med TD04 gjorde jag som ML med startmotornycklar om INTE ac-kompressorn är borta.
    Ja e AC:n borta så kan man jobba med spärrhandtag på dom flesta bultarna.


    Jag har även köpt sånna sketbilliga blocknyckelsatser just för att kunna kapa till o böja när det e besvärligt.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    7mm insexnyckel är ett måste -saknas oftast i vanliga satser.
    Torxhylsor till spärrskaftet är en bra investering.
    För muttar som börjar bli runda är mitt tips 6-kanthylsor (krafthylsor) eller billiga lednycklar som ofta är just 6-kant
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Saabs egna kolvringkompressverktyg. D.v.s en svarvad ring i rätt diam som är konisk, istället för en universial som man pressar ihop ringarna med.

    Spännverktyg till remspännaren till 9000 liknande detta,

    http://81.216.254.9/~toxic/verktyg.jpg


    Sedan självklart både korta och långa ringspärrnycklar. Förstår inte hur man kan skruva utan dessa. Helt underbara :-)
    Alltså liknande,
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81919 och
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79897

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Saabs egna kolvringkompressverktyg. D.v.s en svarvad ring i rätt diam som är konisk, istället för en universial som man pressar ihop ringarna med.

    Spännverktyg till remspännaren till 9000 liknande detta,

    [img]http://81.216.254.9/~toxic/verktyg.jpg


    Sedan självklart både korta och långa ringspärrnycklar. Förstår inte hur man kan skruva utan dessa. Helt underbara :-)
    Alltså liknande,
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81919 och
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79897

    Funkar dom där spärringsnycklarna bra???

    remspännarverktyg ja.... har ett som ser nästan likadant ut
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Hej!

    Ja dessa funkar bra, jag har använt de jag har ganska mycket och än har de inte strulat. Bra pris framförallt.

    Har sett ringnycklar med någon annat "känt märke", minns inte riktigt vad de var, men hursomhelst såg dessa i princip lika dana ut som Biltemas, fast då med minst dubbla priset. Är ju dessutom 10års garanti på dessa verktyg.

    Mvh

    Björn

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Långa 1/4" hylsor är också en jättebra investering. Även där är billiga 6-kanthylsor från Biltema en liten försäkring mot runddragna skallar.
    Långhylsor är suveränt när skärmkanterna på 9k ska lossas
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 251
    Hej!

    Ja t.ex. denna sats kan vara bra att ha:

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80420

    Torxhylsa behövs t.ex. när man ska ha loss bromsok på 9-5:or...

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Tonfisksburkar (tomma) passar bra som skydd på åtminstone og900'ans inre drivknutar och i damasken för att skydda tripoden från skräp.

    Så käka 4 burkar tonfisk innan motorlyft

    Sprejburkslock kan man ha och plugga (original)turbon när man plockar bort anslutningarna, muttrar brickor och annat smått har en finurlig målsökande förmåga när dom tappas i närheten.....
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Kul tråd! Alltid kul och höra vad andra har för erfarenheter och tips om speciella guldkorn i verktygsväg. Måste hålla med första grabbarna om att startmotornycklar, korta blockisar och kort spärrskaft är suveräna när det är trångt.
    Stor polygriptång är bra till allt möjligt, ringspärrnycklar helt suveräna de håller dock inte att ta i alltför mycket med, öppna ringnycklar också trevliga till bland annat bromsrör/slangar, mycket liten risk att runddra sexkantsgreppet på nipplarna. Rejält ledhandtag är också en favorit.
    Mitt senaste verktygsinköp har också blivit en populär polare i garaget, en 3/4-tums sats med både spärrskaft och rejält fast skaft, den håller till vilket våld som helst, sällan den används, men till drivknutsmuttrar t.ex.
    Låsbara svetstänger, långa hylsor i alla storlekar 1/4, 3/8, 1/2" gillar jag.
    Spärrskaft med en led på skaftet så man kan vinkla upp handtaget är jäkligt bra också, finns dock inte på Biltema.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Lyfter lite för jag har uppdaterat litegrand...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    585
    Gick faktiskt och köpte mig en Tengtool låda med en formel 1 bil på. Den med en massa hylsor och tänger "and stuff". Fina grejor vettu.

    Fast den behövs kompletteras med en massa annat men det får bli senare.
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Gick faktiskt och köpte mig en Tengtool låda med en formel 1 bil på. Den med en massa hylsor och tänger "and stuff". Fina grejor vettu.

    Fast den behövs kompletteras med en massa annat men det får bli senare.
    Du vet at tengtools series 7 verktygslådor är identiska med AMPRO men till 2/3 delar av priset
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Låsbara svetstänger
    Mitt favoritverktyg. Det går att använda till nästan allting, muttrar som snurrar, bromsnipplar som är runddragna, wg-stag som vill snurra (men inte får) osv... Bara att nypa till utav bara h#lvete sen är det bara att skruva/snurra/vrida på.

    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Här är mitt senaste tillskott!

    Bits-spärr för 1/4 & 5/16
    Verkar väldigt smidigt


  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    585
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Du vet at tengtools series 7 verktygslådor är identiska med AMPRO men till 2/3 delar av priset
    Ojdå. Har jag blivit blåst?
    Tyckte lådan var skitsnygg och sen följde det med en massa verktyg också som plus i kanten.

    Nädå. Jag fick den till ett väldigt bra pris. Men som sagt. Den behövs kompletteras med bl.a torx.

    Men spärrblocknycklar verkar vara väldigt intressant faktiskt. Hur pass bra funkar dem?
    Ska man gå och köpa dem i varje storlek så kommer det att kosta skjortan ju.
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  19. #19
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Men spärrblocknycklar verkar vara väldigt intressant faktiskt. Hur pass bra funkar dem?
    Ska man gå och köpa dem i varje storlek så kommer det att kosta skjortan ju.
    Du kommer långt med 10mm, 12mm, 13mm & 17mm

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Men spärrblocknycklar verkar vara väldigt intressant faktiskt. Hur pass bra funkar dem?
    Ska man gå och köpa dem i varje storlek så kommer det att kosta skjortan ju.
    Du kommer långt med 10mm, 12mm, 13mm & 17mm
    Jag har skaffat mig en hel sats: 8mm till 19mm (bahco) helt underbara att skruva med...
    9000 2,3T "aero" -97, 900 Aero -87, 900 Aero clon -84, 900 T16 -91, 900i -90, V4 cab -79, 9-5 2,0 Biopower -07

Liknande ämnen

  1. Vad Saab-åkare/bilar åstakommit!
    Av K.Andersson i forum Allmänt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •