Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kommer inte in i min 9-3:a, problem med larm?

  1. #1

    Kommer inte in i min 9-3:a, problem med larm?

    Jag var nyss nere vid min 9-3 -99 och skulle ta en sväng. Men när jag skulle larma av den och öppna låset med min dosa startade bara larmet. Det tjuter men inga lampor blinkar.. Försökte då öppna den manuellt med nyckeln men inget händer. Helt utlåst .

    Larmet tjöt en liten stund sen slutade det, efter kanske 15 sekunder började det tjuta igen och sen slutade det. Sen höll det på så i några minuter för att sedan tystna helt. Men jag kommer fortfarande inte in i bilen med min nyckel..

    Nån som vet vad det kan va för fel och hur jag löser det? Kan det ha med urladdat batteri att göra kanske? Men jag borde väll fortfarande komma in i bilen med vanlig nyckel?

    Mycket tacksam för hjälp!

    MVH Emil

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    351
    det ska ju alltid gå att låsa upp... om man låser med dosan två gånger så ska det inte gå att dra upp lås "knapparna". sen sak larmet sluta när du sätter"rätt" nyckel i tändningen. Det kan inte vara så att du har fått andra nycklar till tändningen och en annan omgång till låsen (av någon andledning) har du testat bagageluckan samt passagerar dörren?
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    det ska ju alltid gå att låsa upp... om man låser med dosan två gånger så ska det inte gå att dra upp lås "knapparna". sen sak larmet sluta när du sätter"rätt" nyckel i tändningen. Det kan inte vara så att du har fått andra nycklar till tändningen och en annan omgång till låsen (av någon andledning) har du testat bagageluckan samt passagerar dörren?
    Har provat både passagerardörren och bagageluckan men låsen vägrar öppnas. Har inte haft några liknande problem så länge jag haft bilen och det är i lite mer än 2 år nu. Det enda som hänt tidigare var för nån månad sen när jag helt plötsligt inte kunde öppna med dosan, men då öppnade jag med nyckeln (larmet gick när jag låste upp då) och larmade av genom att sätta nyckeln i tändningslåset.

    Verkar som batteriet för larmet är tomt nu också för dioden på instrumentbrädan blinkar inte längre.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    351
    jävla mysko.. men det enda som tycks finnas göra är att åka till saab och prata med dom om du inte kan få upp dörrarna... dom kanske har något knep...
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    jävla mysko.. men det enda som tycks finnas göra är att åka till saab och prata med dom om du inte kan få upp dörrarna... dom kanske har något knep...
    Riktigt skumt ja.. Får dra dit på måndag och höra med dem om dom kan hjälpa mig.

    Men om det är nån annan här som vet vad det kan bero på så får ni gärna skriva.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    33
    Kan det vara ngt, som stör ditt larm? Hade en bil tidigare (ej SAAB) där startspärren "låstes" upp med fjärren. På vissa platser så kunde det vara ett helsike att få det att funka, bla, hos en bekant. Kunde fungera felfritt i veckor men när jag kom hem till dom så ballade det ur...

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av 7anne
    Kan det vara ngt, som stör ditt larm? Hade en bil tidigare (ej SAAB) där startspärren "låstes" upp med fjärren. På vissa platser så kunde det vara ett helsike att få det att funka, bla, hos en bekant. Kunde fungera felfritt i veckor men när jag kom hem till dom så ballade det ur...
    Bilen står på den parkering där den stått de senaste månaderna och jag har inte haft några problem innan så jag tror inte det kan va ngt sådant. Däremot kör jag inte var dag med den längre eftersom jag börjat studera och går till skolan. Så ngt kanske har snikit ström och tömt batteriet, kan det vara en orsak? Men man ska väll alltid kunna komma in i bilen med sin nyckel tycker jag...

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    bytt batteriet i dosan?

    mitt bara dog en dag och vägrade fungera, sen har de även hänt att dosan låst sig så man får öppna och plocka ur batterierna och sätta ihop igen.
    dock så är min bil en ng900, men de är väl samma larmdosa på din och min bil....

    lyser någon av dioderna på dosan?

    annars så skulle jag börja med 2 batteri till dosan, för den kan bli helt knäpp när de är på väg att ta slut.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    351
    men det ska inte spela någon roll om batteriet är slut i fjärren för det är ju mekaniskt i dörren... skulle vara typ att när du låste bilen så paja alla mekanismer i alla dörrar låter väldigt osanolikt men allt kan hända i denna värld
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    10
    Har du tästat att smörja låsen?
    Saab 9-3 -99

Liknande ämnen

  1. Kommer inte upp i värme!
    Av IR655 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 01:45
  2. og 93 -99, problem med larm som inte finns?
    Av thetrolle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 17:47
  3. Kommer inte på vilken låt det är!!!
    Av tomas-900 i forum Musikhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 07:34
  4. Kommer inte in i min 9-3og. Vad göra?
    Av Gran Tourismo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 18:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •