Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Dieselvärmare / Eberspächer

  1. #1

    Dieselvärmare / Eberspächer

    Har en 9-3 TID -99 med standardmonterad värmare, som jag tror tyvärr inte fungerar.....

    När jag startar värmaren genom SID så startar cirkulationspumpen och coupéfläkten, men det blir inte det minsta varmt. Har stoppat ner handen och kännt på "avgasröret" som går från värmaren, iskallt...

    Någon som haft liknande fel och vet vad det kan vara??

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097
    HUmm ingen som ryckt säkringen för att den rycker för mycket vid försäljningen?
    Min 9-3 tid fick jag renovera värmaren på för den bolmade och rök som tusan, luktade inte gott alls!
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  3. #3
    Sitter denna säkring i säkringsboxen eller vid värmaren?
    Vad var kostnaden för renoveringen......?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Hej!

    Känner igen problemet.
    Den tänder alltså inte.

    På min var det så att den gick ett par minuter, tystnade och startade om. Eftersom värmaren inte tände så la den således av. Den startade alltså bara om en gång, sen tror jag att det kom upp en felkod i fönstret på displayen. Känns det igen?

    Har den fungerat och sen lagt av eller är den nymonterad och har inte alls fungerat?

    Är luftspjällen in till kupen öppna? Om de inte är tillräkligt mycket öppna, dvs att det blir för stort motstånd i luft flödessystemet så tänder inte värmaren. Likaså om fläkthastigheten på kupefläkten är för liten.

    Har du fler frågor angående tex felkoder så kan jag ta reda på vad de betyder.

    Mvh Martin.
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Sannolikt är att värmaren är "blockerad" på grund av nå't som är knas.
    Glödstift är en förbrukningsvara, kan vara orsaken till att dne inte startar.
    Blockerat in/ut-lopp (luft) händer.

    En Saabverkstad läser ut felkoder så att du vet vad som blockerar värmaren. Först nu kan man ge sig på "seriös" felsökning.

    Det behöver inte bli så dyrt.

    Lägen på spjäll, fläkthastighet o så påverkar inte värmaren på detta viset.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    När jag startar värmaren över SID så hörs ett vinande och tickande ett kort tag. Efter detta tystnar värmaren men coupéfläkten och cirkulationspumpen går igång (har ACC så jag behöver inte tänka på inställningarna). Det verkar således som den inte tänder men att övriga moment funkar. Det visar sig inte heller några felkoder i SID, går det att plocka fram dem på något vis?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Om den har missat att tända tre gånger så spärras den för fler start försök. Börja med att åka in och kolla det.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Man kan inte läsa ut några felkoder i SID.
    Sonett -> Kommer det nå'n "vit dieselrök" i samband med tändningsförsöket ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Det kommer ingen rök alls, inte den minsta lilla dimma.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    274
    händer det ofta eller bara när du har väldigt lite soppa?
    STCS #5053
    SAAB 9-3 SE 2.0T Sport -99

  11. #11
    Den startar inte, oavsett hur mycket soppa jag har i tanken.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    OM du hör att fläkten gör en blåsning så vet vi att glödstiften skall vara rätt ok, frånvaron av dieselröken skvallrar om attt bränsle saknas.
    Prova att lossa soppaslangen in till värmaren, be någon att starta värmaren, se om det kommer soppa när bränslepumpen startar. Om det inte gör det så kolla först bränslerören.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Min mor har haft ett likande fel på sin Volvo V70 Diesel, på den var det för mycket
    sot och flamvakten var inte som den borde.
    Jag vet inte hur Saab värmare är uppbyggda men på volvos finns det en säkerhetventil
    som kan utlösa, bara att trycka in knappen. dock så får man plocka bort innerskärmen
    på V70:isar för att komma åt den
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Finns inga mekaniska återställningar på de stekare som finns på Saabar.
    Idag det vill säga.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Har ringt till SAAB för att ta fram felkoderna med Tech II, skall ha 700 spänn plus moms enbart för detta. Skall de sedan återställa spärren för att värmaren gjort för många misslyckade startförsök kostar det säkert extra....

    Ingen som känner till någon annan verkstad med Tech II i närheten av Helsingborg......?

    När jag (Saab) återställt spärren är det bara att börja kolla om det kommer någon diesel fram till burken.

  16. #16

    Ingen effekt.......

    Nu var det dax att rycka liv i denna gamla tråd igen....
    Har bytt glödstiftet och värmaren tänder som en månraket. Kan meddela att det var en härlig dimma över hela kvarteret när all gammal sur diesel skulle brännas ur.

    Nu till den "nya" frågan.

    När man startar värmaren går den på full effekt ett par minuter för att sedan varva ner och stängas av. Bilen hinner inte värmas upp innan värmaren går ner och luften i utblåsen förblir kall som nordanvinden. Någon som vet vad detta beror på, fel på någon termostat i värmaren?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Tycker du ska ringa någon som jobbar med ebersprakare och be om en vekstadshanbok/servicehandbok på din värmarmodell.
    Den kan kanske kosta en tjuga eller två plus porto.
    Där finns ofta en massa info så att man kan felsöka manuellt.
    Kan vara flamvakten som aldrig känner av att förbränningen kommit igång..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Tror du det kan vara flamvakten?

    Är det den som spökar borde väl inte värmaren tillåtas gå upp på hög effekt (vilket den tillåts under ca 3-5 minuter). Känner inte flamvakten att värmaren tänt stänger den väl ner och gör ett nytt startförsök.

    Min sprakare startar utmärkt, problemet är att det inte genererar någon värme......., kan kanske vara någon av temperaturgivarna som spökar?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av Sonett
    Tror du det kan vara flamvakten?

    Är det den som spökar borde väl inte värmaren tillåtas gå upp på hög effekt (vilket den tillåts under ca 3-5 minuter). Känner inte flamvakten att värmaren tänt stänger den väl ner och gör ett nytt startförsök.

    Min sprakare startar utmärkt, problemet är att det inte genererar någon värme......., kan kanske vara någon av temperaturgivarna som spökar?
    Om den tillåts gå så länge så kan det vara dålig cirkulation, dåligt luftat system osv.
    Känn om värmaren blir smällhet, ca 85-90grader?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Förbikoppla Eberspächer i 9-5
    Av Svart CD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 14:09
  2. Eberspächer på 9-5 TiD!
    Av B-motor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 22:35
  3. Eberspächer
    Av The bluesman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •