Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Saab original delar eller mekonomen etc?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87

    Saab original delar eller mekonomen etc?

    Hejsan!

    Ska serva min Saab där jag i princip ska göra allt som man ska göra. Nu är då frågan då jag ska inhandla en hel del serviceprylar såsom, filter, drivrem, tändstift etc om jag kan köra på mekonomen prylar eller om jag ska satsa på saab original.

    Hur mkt kan det skilja i pris tror ni?

    Tacksam för svar!
    9-5 2.3 -98

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    vad är det för bil och årsmodell ?
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    mekonomen är inte alla gånger billigast så jämför priser innan du köper, annars finns det ju andra nasare än just mekonomen?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Det är en 2.3 -98

    Oljefilter, Partikelluftfilter, Luftfilter, Tändstift, Bränslefilter och Drivrem kostar på mekonomen 1638,40.

    Vad det kostar på saab vet jag inte, men om det är under 2 papp så kanske det är lika bra att handla på Saab.

    Vad tror ni?
    9-5 2.3 -98

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Vi har fortfarande inte fått reda på vad det är för bil..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Hehe oj, kanske skulle säga att det är en Saab 9-5 2.3 turbo av årsmodell 1998 silver metallic, med spoiler. Ngt mer du vill veta :-)
    9-5 2.3 -98

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    ja ska du göra det själv eller på verkstad om på verkstad på aukt. verkstad eller inte ?
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Jag har tänkt göra jobbet själv, tycker inte det verkar vara så invecklade saker. Det är väl bromsvätske bytet och kylvattensbytet som man kanske måste läsa sig till hur man gör. Finns det förresten ngn bra gör det själv bok att handla billigt ngn stans. Kanske finns ngn för nerladdning?
    9-5 2.3 -98

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    okej då spelar det ju ingen roll om det så står saab orginal lr inte... inte för ja vet va det är förskilnnad då dom oftast beställer från samma leverantör bara ett märke mer eller mindre... Haynes gör det själv .. finns på micro kanske även på mekonomen vet ej.. kolla så ska du finna
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    NGK stift och inget annat tack...

  11. #11
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Nu vet jag inte hur det gäller generellt för Saab, men det gjordes ett reportage om piratdelar vs. originaldelar, o många större/mer komplicerade reservdelar é samma sak som säljs hos t.ex. Mekonomen och t.ex. WV.

    Detta för att det kostar att bygga upp tillverkningen av delarna och den fabriken som gör delarna åt t.ex. WV skrapar bort artikelnumret/märkesnamnet o sedan säljs delen som pirat fast med lägre pris.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Hehe oj, kanske skulle säga att det är en Saab 9-5 2.3 turbo av årsmodell 1998 silver metallic, med spoiler. Ngt mer du vill veta :-)
    Vad är det för färg på spoilern ?





    Nej ska sluta skoja nu

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Rena förslitningsdetaljer är ju inget som Saab micklar ihop själva utan finns via diverse andra kanaler. Fördelen med att handla hos sin Saab-ÅF är kanske att sannolikheten för att få rätt delar är något större.

    Min strikt personliga erfarenhet är att Autoexperten är trevligare, billigare och har bättre koll än både Mekonomen och Saab-ÅF tillsammans.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Jag har tänkt göra jobbet själv, tycker inte det verkar vara så invecklade saker. Det är väl bromsvätske bytet och kylvattensbytet som man kanske måste läsa sig till hur man gör. Finns det förresten ngn bra gör det själv bok att handla billigt ngn stans. Kanske finns ngn för nerladdning?
    Kylvätskan är inget konstigt, men bromsvätska kan vara knöligt. Jag har förvisso aldrig bytt bromsvätska på en bil - den punkten har jag försummat i alla år . Har dock luftat koppling några gånger, och det är rätt knöligt utan specialutrustning (det brukar dock gå om man är tre pers och har tryckluftskompressor)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Jag har tänkt göra jobbet själv, tycker inte det verkar vara så invecklade saker. Det är väl bromsvätske bytet och kylvattensbytet som man kanske måste läsa sig till hur man gör. Finns det förresten ngn bra gör det själv bok att handla billigt ngn stans. Kanske finns ngn för nerladdning?
    Många gånger är det samma delar som du köper hos Autoexperten eller tex. Mekonomen som du får hos Saab, några snabba tex..

    Olja och luftfilter = "Mann"
    Tändstift = Bosch, NGK, Champion
    Koppling/lameller = Sachs
    Stötdämpare = Sachs, Monroe, Gabriel, Koni
    Glödlampor = Philips, Osram
    Lager = SKF

    Bromsvätskebytet är ganska simpelt om man bara vet hur man ska göra.
    1, Kolla att alla bromsnipplar verkligen går att lossa just detta är oerhört viktigt!!
    2, En slang på nippeln längst bort från huvudcylindern dvs. höger bak. ner i en tom burk.
    3, En polare som glor ner i bromsvätskebehållaren.
    4, Öppna luftnippeln. OBS! slangen måste befinna sej under oljenivå under hela arbetsmomentet från öppnad nippel till stängd.
    5, Pumpa på bromsen, nivån sjunker och polarn skriker innan... = jätteviktigt burken är tom.
    6, Kolla färgen på utpumpad olja vid bakhjulet.
    7, Fyll upp burken på max och pumpa igen.
    8, Pumpa på bromsen, nivån sjunker och polarn skriker på nytt innan burken är tom.
    9, Kolla färgen på utpumpad olja vid bakhjulet. Är den ljusare än tidigare så innebär det du har ny olja dit.
    10, Isåfall, Stäng nippeln.
    11, Gör om samma procedur från 2 till 10 vid vänster bakhjul.
    12, Gör om samma procedur från 2 till 10 vid höger framhjul.
    13, Gör om samma procedur från 2 till 10 vid vänster framhjul.
    14, På bilar med ABS finns det även en luftnippel på ABS-blocket (under bromsvätskebehållaren) Gör samma procedur från 2 till 10 även där.
    15, Kontrollera du har rätt nivå i behållaren och stäng locket.

    Kylvätskebyte:

    1, Öppna kylarlock
    2, Öppna tappkran under kylaren eller demontera understa kylarslangen.
    3, Stäng tappkran
    4, Fyll upp systemet i expansionskärlet.
    5, Starta motorn OBS!! varmkör motorn utan kylarlock.
    6, Efterfyll under uppvärmning (det kan rinna över en del när luft evakueras)
    7, kolla tempmätare, känn på övre kylarslang.
    8, Vid het övre kylarslang är termostaten öppen = luft borta.
    9, Stäng av motor.
    10, Fyll till max i expansionskärl och sätt på locket.

    Citat Ursprungligen postat av cedete

    Min strikt personliga erfarenhet är att Autoexperten är trevligare, billigare och har bättre koll än både Mekonomen och Saab-ÅF tillsammans.

    /J
    I min stad är det tvärt om, dom har mer koll på vilken del det skall vara just till din bil. På Autoexperten går det på lite mer "Biltemavis" den här delen passar till både den här, den och även den här årsmodellen, bilen Kolla bara tex. fjäderben till en -88 Golf diesel. Hos Autoexperten är det samma art nr. till alla Golfar från -88 men hos mekonomen finns det både två och tre olika varianter. Många art nr går att "krossa" i listorna så man får passning mot andra märken. Visst okey många gåner är det samma men... det finns även små skillnader ibland. Biltema är mycket mycket värre på denna punkt och jag köper oerhört med delar även på Autoexperten.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    2, En slang på nippeln längst bort från huvudcylindern dvs. höger bak. ner i en tom burk.
    11, Gör om samma procedur från 2 till 10 vid vänster bakhjul.
    12, Gör om samma procedur från 2 till 10 vid höger framhjul.
    13, Gör om samma procedur från 2 till 10 vid vänster framhjul.
    Saab anger följande...

    Citat Ursprungligen postat av Saab WIS
    1. Öppna locket till bromsvätskebehållaren, fyll på bromsvätska.
    2. Lyft bilen. Anslut bromsluftarens slang till luftnippeln på bromsoket för vänster framhjul och öppna nippeln. Tappa ur cirka 100 ml bromsvätska. Använd 88 19 096 Urluftningsutrustning.
    Fyll på vätska i bromsvätskebehållaren.
    3. Dra åt nippeln, montera gummipluggen och flytta bromsluftaren till luftnippeln på bromsoket för höger bakhjul och öppna nippeln. Tappa ur cirka 50 ml bromsvätska.
    Fyll på vätska i bromsvätskebehållaren.
    4. Dra åt nippeln, montera gummipluggen och flytta bromsluftaren till luftnippeln på bromsoket för höger framhjul och öppna nippeln. Tappa ur cirka 100 ml bromsvätska.
    Fyll på vätska i bromsvätskebehållaren.
    5. Dra åt nippeln, montera gummipluggen och flytta bromsluftaren till luftnippeln på bromsoket för vänster bakhjul och öppna nippeln. Tappa ur cirka 50 ml bromsvätska.
    Fyll på vätska i bromsvätskebehållaren.
    6. Dra åt nippeln, montera gummipluggen och sänk bilen.
    7. Kontrollera bromsfunktionen. Trampa ned bromspedalen och kontrollera att den inte sjunker.
    8. Kontrollera och justera bromsvätskenivån.
    Dvs en annan ordning än vad du ar anget, jag tror jag vet vem jag litar på

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Dvs en annan ordning än vad du ar anget, jag tror jag vet vem jag litar på
    Jopp okey.. har tyvärr inte tillgån till WIS´en men annars så börjar man alltid längst bort från behållaren. Står det så så är det givetvis rätt
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag tror det kvittar vilken av dessa ordningar man följer.
    Sedan vill jag påpeka en bekvämlighetsdetalj i kylarvätskebytet. Man börjar med pluggen först och öppnar kylarlocket sedan, vilket minskar skvättandet när man precis bökat loss pluggen och ska rycka undan armarna.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Betr. oljefilter o luftfilter så skulle jag endast köra med original.
    Tändstift NGK, inget annat.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Finns det överhuvudtaget några incitament för att välja annat än original luft- och oljefilter? Prisskillnaden är ju försumbar, inte minst på oljefiltret. Inte för att jag tror att andra filter än original nödvändigtvis måste vara sämre, men på något sätt känns det ändå rätt att ha originaldelar till sin fina bil.

    Jag brukar köpa upp ett gäng oljefilter med jämna mellanrum när man ändå beställer från Speedparts. Med klubbrabatt blir de inte dyrare än Biltemas filter.

    MVH
    Carl

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 14:01
  2. Databas med original SAAB delar?
    Av Davids i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 15:29
  3. mekonomen eller saab original magnetventil? är det skillnad?
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •