Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad behövs serva inför vinter???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39

    Vad behövs serva inför vinter???

    Tjenare har en saab 9000 96a som gått runt 14k mil.
    Vintern börjar ju närma sig och har kollat runt lite på vad man behöver göra inför vintern. Det som jag har tänkt göra i helgen om jag nu får tid , byta oljan och växellådsoljan.
    Har aldrig bytt växellådsolja på någon bil jag ägt så behöver lite tips, har inte listat ut vilken av pluggarna man ska fylla på är det nivåpluggen eller påfyllningspluggen ?

    Har även funderat på om man ska byta kylarvätskan eftersom jag har hittat små gruskorn runt i locket, men finns det ingen annan urtappningsplugg för kylarsystem än den som sitter vid kylarfläkten. Har försökt att ge mig på den pluggen flera gånger men den sitter som fan och det är fan omöjligt att få bort frontspoilerns underdel som sitter fast i klämmor.

    Finns det nå mer som är bra och LÄTT att byta inför vintern .

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    403
    Glömm inte glykolen i kylarvätskan

    Du kan ju passa på att byta tändstift också bara för sakens skull.
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    Med ngn form av långsmal tång brukar man kunna skruva loss den riktiga avtappningspluggen i vattenkylaren. I annat fall kan man ju lossa slangen som går in i kylaren där nere och låta det forsa ut i en större bunke. Man bör byta kylarvätskan typ varannat år för att vissa medel som motverkar oxidering förbrukas, men de flesta (inklusive mig) brukar inte byta annat än vid de tillfällen man måste tappa vätskan pga motorarbeten. Ungefär som med bromsvätska. Vem orkar byta den så ofta som man bör? Väldigt få. Jag har aldrig bytt bromsvätska, utan bara fyllt på ifall det behövts.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    343
    Vill du vara riktigt noga och skydda bilen från framtida rost så rekommenderar jag att lossa dörrsidorna och damsuga upp eventuell smuts, samt spruta i hållrumsvätska.

    Den riktigt noggranne tar loss innerskärmarna fram och tar bort det sand och löv mm som brukar ligga där. gör rent och sprutar insidan av skärmkanten med tunnflytande rostskydd. Gör man detta, säg var tredje år eller så, så tror i alla fall jag att man klarar sig från rostiga dörrar och rostiga framskärmar bra mycket längre.

    Martin

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Tack för alla svar lär nog bara bli byta växellådsolja och olja i motorn bara,
    men vore fint om man kunde få ett svar på vilken plugg man ska fylla på i växellådan.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 142
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Nev
    Tack för alla svar lär nog bara bli byta växellådsolja och olja i motorn bara,
    men vore fint om man kunde få ett svar på vilken plugg man ska fylla på i växellådan.
    Du hittar bara en uppe på lådan som skall vara insex 8 om det är en 9000 och dom inte bytt plugg på.
    Ut och titta.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Okej. Finns det någon speciell olja man kör med på vintern eller vilken ska man köra på?

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 142
    Medlem#
    2555
    Häll i mineral 10w-40 så klarar du dig bra.

    Men du skall se att nu kommer det en massa andra rekommendationer.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Häll i mineral 10w-40 så klarar du dig bra.

    Men du skall se att nu kommer det en massa andra rekommendationer.
    Hehe okej, tror mineral blir nog bäst för eftersom det inte är ny bil vill ja inte hälla nån helsyntetisk olja eftersom jag har hört att det kan slita mer.

    Edit: Satt och läste lite och läste om att man måste suga ut oljan ur växellådan när man tömmer den? Är jag helt ute och cyklar om jag tror att man behöver bara skruva loss avtappningspluggen så ska allt rinna ut?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    880
    Medlem#
    6272
    Jag sög ur oljan på min men det berodde på att den inte hade någon avtappningsplugg. Det var en -91. Den hade dessutom påfyllningshål och nivåsticka uppe på lådan. Har ej kollat hur det ser ut på nyare lådor.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 142
    Medlem#
    2555
    Titta på nederdelen innan för vä-hjulet så ser du likadan plugg som däruppe, nivån sitter lite högre.
    men ta bort hjulet så ser du.

    Tips: Lossa påfyllningen först så du vet att du får i den nya oljan, 1.8L går det åt ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 312
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ungefär som med bromsvätska. Vem orkar byta den så ofta som man bör? Väldigt få. Jag har aldrig bytt bromsvätska, utan bara fyllt på ifall det behövts.
    Byter bromsvätska på alla mina bilar som jag planerar att äga en längre tid.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Rekond inför vinter?
    Av TSW i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 19:52
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 20:14
  3. Ny chassisats behövs fort, 9-3og, hjälps behövs
    Av Haziza i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 17:21
  4. serva eller inte serva...?
    Av oso i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 10:43
  5. Tips inför byte av fjädrar OG9-3
    Av Jonas Grankvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •