Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9000 svänghjul @ Og900?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    9000 svänghjul @ Og900?

    Ska byta koppling på min 900 T8 -89 eftersom att min nuvarande original koppling inte pallade med längre...(16.000mil)
    Min fråga är då om man kan slänga på en kopplingssats från en 9000 Aero?
    Kan man ta hela svänghjulet o trycka dit, går det överhuvudtaget utan större modifikationer?
    Eller tror ni att en ny originalkoppling pallar med ca 220-230hk och ca 1,3bar i laddtryck?

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783

    Re: 9000 svänghjul @ Og900?

    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    Ska byta koppling på min 900 T8 -89 eftersom att min nuvarande original koppling inte pallade med längre...(16.000mil)
    Min fråga är då om man kan slänga på en kopplingssats från en 9000 Aero?
    Kan man ta hela svänghjulet o trycka dit, går det överhuvudtaget utan större modifikationer?
    Eller tror ni att en ny originalkoppling pallar med ca 220-230hk och ca 1,3bar i laddtryck?

    MVH
    Filip
    Både ja och nej.

    9000 svänghjulet passar, men tändmarkeringarna blir fel.
    Du måste byta svänghjul för att kunna skruva dit tryckplattan.

    Lamellen från 9000 Aero (kortmotor) passar ej i splinesen.

    Dock är 240mm kopplingen lite väl tung för dina synkringar.

    Jag skulle rekommendera ett 228mm svänghjul 900 T16 90-93 eller 900S 90-93, med ny tryckplatta och sinter ev. bara ny std. lamell.

    Eller så köper du ny tryckplatta och sinter till ditt 215mm svänghjul.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    Re: 9000 svänghjul @ Og900?

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Både ja och nej.

    9000 svänghjulet passar, men tändmarkeringarna blir fel.
    Du måste byta svänghjul för att kunna skruva dit tryckplattan.

    Lamellen från 9000 Aero (kortmotor) passar ej i splinesen.

    Dock är 240mm kopplingen lite väl tung för dina synkringar.

    Jag skulle rekommendera ett 228mm svänghjul 900 T16 90-93 eller 900S 90-93, med ny tryckplatta och sinter ev. bara ny std. lamell.

    Eller så köper du ny tryckplatta och sinter till ditt 215mm svänghjul.
    Okej, då skippar vi 9000 Aero kopplingen (trodde nästan att den skulle vara lite väl "tuff" mot lådan)
    Men då kör jag nog på ett T16 svänghjul med original T16 lamell o tryckplatta.
    Det passar allså rakt på? Med rätt tändmarkering på svänghjulet o rätt splines??

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574
    När man ändå byter svänghjul så kan man kanske passa på att lätta det lite.
    Vill dock inte lätta det för mycket, vill ha normal gång på motorn.
    Hur mycket ska man lätta, o vem gör sånt (helst i Blekinge)??

    BTW: Hur mycket skiljer det i vikt mellan T8 o T16 svänghjulen?

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    När man ändå byter svänghjul så kan man kanske passa på att lätta det lite.
    Vill dock inte lätta det för mycket, vill ha normal gång på motorn.
    Hur mycket ska man lätta, o vem gör sånt (helst i Blekinge)??

    BTW: Hur mycket skiljer det i vikt mellan T8 o T16 svänghjulen?

    MVH
    Filip
    Svänghjulet passar och de blir rätt tändmarkering.

    Samma vikt.

    Behöver ej lättas enligt mig.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Svänghjulet passar och de blir rätt tändmarkering.

    Samma vikt.

    Behöver ej lättas enligt mig.
    Låter ju nästan för bra för att va sant detta
    Då kör vi på en T16 setup då...
    Okej, varför behövs inte det? Det blir ju lite bättre gasrespons iaf?

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    [quote=-StronG-]
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":yu43udyh
    Svänghjulet passar och de blir rätt tändmarkering.

    Samma vikt.

    Behöver ej lättas enligt mig.
    Låter ju nästan för bra för att va sant detta
    Då kör vi på en T16 setup då...
    Okej, varför behövs inte det? Det blir ju lite bättre gasrespons iaf?

    MVH
    Filip[/quote:yu43udyh]

    Njaa, den "responsen" blir bara bättre på låga växlar och tjaa där spinner det tillräckligt ändå.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Njaa, den "responsen" blir bara bättre på låga växlar och tjaa där spinner det tillräckligt ändå.
    Hehe, mjo nog fan spinner det, men det e ball
    Ska kolla runt lite om vem som kan fixxa en liten lättning....vad är det bästa?
    Svarva ner det eller borra det (om det nu e bra o borra i det??)

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

Liknande ämnen

  1. 9000 svänghjul på og900
    Av Saaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 13:21
  2. 9k svänghjul vs og900 svänghjul
    Av TurboCab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 00:02
  3. svänghjul på og900
    Av mr_nitrous i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •