Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kylproblem 9000

  1. #1

    Kylproblem 9000

    Hej,
    Jag hade nästan kommit hem från jobbet idag- när märkte bilen började bli slöare och slöare, laddtrycket började fladdra mellan glt och fulltryck. Jag stannade till på en parkering för att öppna motorhuven och se om det var något uppenbart som tom jag kunde upptäcka, Men jag hann bara stanna bilen då jag märkte att varvräknaren var väldigt ostabil runt 900 varv, Och bilen lät mer som en fiskebåt (läs: tvåtaktare) än den stabila motorgång den hade, det första som slog mig var tändkassetten kanske gått sönder, Men ivilketfall jag öppnade motorhuven och fick se vad jag tror är orsaken- Expansionskärlet till kylaren var precis tomt, Jag slog av motorn direkt och gick fram och lyssnade, ingenting hände- Jag skruvade försiktigt på påfyllningslocket på kärlet och det började pysa sedan kom det vatten väldigt snabbt underifrån precis som om man öppnar en skakad kolaflaska.

    Efter några minuter drog jag i gång motorn igen, Den gick nu jämt och fint igen, och jag körde hem den sista kilometern, när jag stannade var det likadant igen. Jag stängde av igen- Vågar inte köra mer med bilen nu.
    Kan två taktningen bero på att styrsystemet upptäcker knackningar och skickar på mycket bränsle?
    Det andra konstiga är att varken termostaten visar mer än normal arbetstemperatur, inte heller fick jag någon varning om kylarnivån.
    Möjligen vattenpumpen? Blockpackning? (Dock ingen rök ur avgassystemet vad jag sett)

    Någon som vet vad det kan vara, Och hur mycket det kan tänkas kosta att åtgärda?

    Bilen i fråga är (samma som signaturen) Saab 9000 CSE -93 T16 2.3
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  2. #2
    Tack för hjälpen....

    Felet självdiagnoserade sig när jag försökte felsöka... ett stort vitt rökmoln uppenbarade sig ur avgasröret.
    Så jag antar att det är helt säkert det är blockpackning eller topplocks packningen nu.
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 234
    Ja, det låter verkligen så!
    Bara att skruva loss, mäta upp, plana och montera ihop. Men ny kammtransmission om den inte är fräch..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Ja, det låter verkligen så!
    Bara att skruva loss, mäta upp, plana och montera ihop. Men ny kammtransmission om den inte är fräch..

    M.V.H.
    Tack för tipsen,
    Jag tror tyvärr det här ligger utanför det kunnande ligger utanför dom möjligheter samtliga hobbymekaniker jag känner, problem två är att jag är direkt beroende av bil för att ta mig till och från jobbet- Och det märkliga är att när jag för engångskull inte "buskört" något alls på vägen hem, så går bilskrället sönder
    Så det får kosta vad det kostar vill, Det är mer frågan om tid nu.
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

Liknande ämnen

  1. Turbo/kylproblem-9000 2,3t A50-98.
    Av Cruunken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 18:15
  2. 9-3 Aero med kylproblem
    Av Portal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •