Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 139

Ämne: Saab 9-5 2,3t Biopower i AMS

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042

    Saab 9-5 2,3t Biopower i AMS

    Nya 9-5 Biopower 2,3t testat i nya numret av AMS
    Tyvärr får den si och så betyg.
    Låg effekt?
    186hk på navet = ca 206hk i motor.

    Rå och trist motor?
    Låter som en V4 och trött?

    Någon som har testat själva och tycket lika?

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 956
    Medlem#
    4706
    Kommer resension så fort föräldrarnas bil anlänt...

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Kommer resension så fort föräldrarnas bil anlänt...
    När får de den?
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 956
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Kommer resension så fort föräldrarnas bil anlänt...
    När får de den?
    Vet ej
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 75&start=0

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Har redan kört den, men tyvärr så körde jag 9-5 Aero 260hk och 9-3 V6 Aero samtidigt, då blev BioPowern slö

    Ang. effekt så vet väl Sasse hur Saab mäter effekten? Inte riktigt på samma sätt som normalt folk
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    186 hk på hjulen är väl inte så monstruöst mycket mer än de 2,0:or som testats har gett?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av KK
    186 hk på hjulen är väl inte så monstruöst mycket mer än de 2,0:or som testats har gett?

    Mvh

    KK
    Men 2.0t ger mer än vad saab säger.
    De ligger på 190-200hk

    MVh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 634
    Vad SKA en 2.3t biopower ligga på för hk enligt saab då?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Vad SKA en 2.3t biopower ligga på för hk enligt saab då?
    210hk.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Totalt slöseri med pengar m.a.o... OK, man får de stora bromsarna förvisso.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Totalt slöseri med pengar m.a.o... OK, man får de stora bromsarna förvisso.

    Mvh

    KK
    Precis.
    men kanske en bra grund att trimma på

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Precis. Men kanske en bra grund att trimma på
    Om man är vridmomentsfetischist kanske...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 346
    Har provat den under cirka 10 mil. Nu är man väl kanske en lite skev bild av vad "bra prestanda" ska innebära, men inte f_n var det en raket inte. Den var ju precis hur trött som helst tyvärr, så rent prestandamässigt var den ingen höjdare. Dock, komfortmässigt är den ju helt okej...



    M.v.h.
    This profile is dead...

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 539
    Jag har också provkört Bio 2.3t.. Dock med Automat och jag tycker faktiskt bilen inte va någon höjdare, får för mig att farsans 2.0t Bio känns piggare? :S

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Även jag är väldigt besviken på prestandan i biopower 2.3t tyvärr...

    Mvh
    Martin

  16. #16
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 956
    Medlem#
    4706
    Låter inte bra det här Men å andra sidan tycker föräldrarna att den 9-3 sc 1,8t de lånar nu går ok

    Kanske får försöka lura i ett steg 1 i den...

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Min erfarenhet är att det fortfarande, trots dagens bättre precission jämfört med förr, skiljer en hel del mellan olika ex angående både prestanda och förbrukning. Kanske testexet råkade ligga på den sämre sidan av denna spridning!?

    Sedan var AMS skriver, det var länge sedan man insåg vara skitsnack. Det handlar inte om motorjournalistik, utan det är en ren reklamtidning för tyska bilar! Ställ en 89:ans BMW 316 bredvid 9-5:an så vinner BMW:n i alla grenar. Finns det verkligen folk här som köper den där skitblaskan? .
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Men det intressanta är väl hur den går i verkligheten?? Inte vad den presterar för siffror på ett papper i ett labb som säkert ät otillfredställande fläktat och inte alls kyler IC osv tillräkligt.

    Kan det inte vara så?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Men det intressanta är väl hur den går i verkligheten?? Inte vad den presterar för siffror på ett papper i ett labb som säkert ät otillfredställande fläktat och inte alls kyler IC osv tillräkligt.
    Spritbilarna brukar vara tämligen oberörda av värme och dålig kylning. Vi bromsade ju min, med IC på originalplats, i 30 graders värme med fläktar som snarare hör hemma på ett skrivbord än till en Rototest... Inte en tendens att backa eller ställa ner.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 268
    Är det någon här inne som har en biopower och faktisk kör med etanol i den? Det blir ju faktiskt billigare att köra på bensin.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3r biopower?
    Av Gynta i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 22:49
  2. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •