Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hur kontrollerar man kamkedjespännaren?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    18

    Hur kontrollerar man kamkedjespännaren?

    Som rubiken lyder undrar jag hur man går till väg när man ska titta hur kammkedjan mår, har hört att det finns en "spännare" som man kan mäta. Hur tar man bort/sätter tillbaka den. Det gäller en Saab 9-5 år:2000

    Har nån bilder på ingreppet så vore det tacksamt.
    SaaB 9-3 1,8T Biopower -08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Om du tittar på höger sida av motorn (i färdriktningen) strax under toppen i bakkant, så ser du ett stort hål som löper in bakon spännrullen till Poly-v remmen. Där inne sitter kamkedjesträckaren. Skruva först ut den lilla bulten i mitten. Den håller fjädern i sträckaren spänd. Ta ur bulten, pinne och fjädern. Nu finns det ingen risk att sträckaren slår ut längr då du demonterar den. Skruva sen ut hela sträckaren med en 27mm hylsa (rätta mig ngn om det är fel). Får du inte dit hylsan, kan det bero på att bulte från spännrullen sticker in lite i hålet där hylsan ska passera. Ev. måste du släppa lite på den bulten. Nu kan du ta ut spännaren och mäta den. Hur du mäter ser du här:
    http://genuinesaab.com/psi/oil/Oil%20Sl ... n%20us.pdf
    Montera i omvänd ordning. Glöm inte att trycka in den lilla spärren på sträckaren och skjuta ihop den helt, innan du monterar. När du skruvat tillbaka spännaren, lägg i fjäder och skruva i centrumbulten.

    Edit: Länk till dokumentet från länken ovan -> https://web.archive.org/web/20061016...554en%20us.pdf
    /Moderator

    Oil Sludge tsb210-2554en us.pdf
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-13 klockan 20:02. Anledning: Räddat död länk
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  3. #3
    Den här pinnen det pratas om, vart sitter den i turordning...sitter den innuti fjädern eller bakom fjädern? Jag lossade 12 mm bulten men kom inge längre pga att hylsan var för fet för hålet...med andra ord kunde jag inte få loss den som var på 27 mm eller vad det nu var.
    Blev lite fundersam nu när jag läste då jag aldrig såg någon pinne....bör jag låta bilen stå kanske?
    Saab 9-5 2.3T SE -00 aut

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Håller själv på med detta "för första gången" . Har haft av topplocket för planing och byte av topp-packning. När jag skruvade bort spännaren mätte jag enligt anvisningarna ~10mm ut. Bilen är en 9000CS 2.3i - 92. Enligt mätaren har bilen rullat 31.000 mil. Kamdrev och kedja såg fräsha ut. Inte omöjligt att drev och kedja blivit bytta tidigare. Ska snart montera ihop allt.
    Min fundering nu är följande: Behöver jag "nollställa" spännaren vid monteringen eller gör man det enbart vid montering av nya drev och kedja?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av rikkman
    Min fundering nu är följande: Behöver jag "nollställa" spännaren vid monteringen eller gör man det enbart vid montering av nya drev och kedja?
    Man skall alltid nollställa.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag har precis som trådskaparen Mickeman_79 en 9-5 -00 och har samma funderingar.

    jag har två frågor.

    Skall man mäta detta avstånd på 16,32mm?


    Och skall man dra bort 2,62mm som måttet är när den är helt intyckt?


    Blir få mitt mått 13,7?

    Max utdragen så blir måttet enl. första bilden 19,4mm
    Det skulle då ge ett max möjligt mått på 17,08mm

    Skulle vara skönt att få detta klargjort.
    Och vid vilket mått bör man byta kamkedjan, det finns ju flera olika bud och så kul verkar det inte vara att byta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Den ska bytas när måttet enligt bild 1 är 15mm eller mer.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Dags för byte på min med andra ord!?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-13 klockan 21:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Ja. Mitt mått var 17.2mm.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    18
    Jag skulle absolut ha byt kamkedjan,
    När jag skulle byta så fanns det ett "kit" med allt som man behöver. Kedja, balansaxelskedja, spännare drev etc. ( hör med någon åf)
    Lika bra att byta ut allt när man endå håller på anser jag.
    SaaB 9-3 1,8T Biopower -08

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Antar att kitet var från Saab ÅF, är det någon som har en aning om vad priset är för satsen eller om man lika gärna kan köpa
    1 sats Reparationssatser balansaxel 53.1006 a 1290:- och
    1 sats Reparationssatser kamdrivning 53.1003 a 1190:- minus rabatt.
    skiljer det något eller innehåller Speedparts satser allt man behöver i mtrl. förutom Tråg- och Ventilkåpspackningar?

    Jo, det skall planeras in ett byte.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-13 klockan 21:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    18
    Det stämmer Saab ÅF, jag minns inte exakt vad jag gav, men omkring de priserna för "kittet" som innehöll allt som man behövde kostade mindre än lösa delar.

    Lycka till med bytet!
    SaaB 9-3 1,8T Biopower -08

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ingen som har kvitto på satsen och kan se vad det är för art.nr på satsen?


    Har desstom börjat fundera på att plocka ur motorn helt eftersom vagning rullat närmare 22000mil och kam- och balansaxelkedjorna behöver bytar inkl. styrskenor mm då de är lika gamla.
    Dessutom så skulle det inte skada att byta ut originalkopplingen mot en ny Aero dito så att jag kan öka på vridet som Maptun begränsat eftersom jag just har originalkoppling.
    Och sen är det det eviga tjatet om oilsludge på dessa maskiner som gör att jag bör lyfta lite här och där och titta och ev. göra rent.
    Och kanske göra en Bilstein engineflush när man ändå håller på, principen. (någon som provat?)
    Kostar 1000:- + olja och filter på Aros Auto i Västerås
    Och så skall jag försöka undgå att vilja ha Wössner.....
    Det finns ju även några packboxar att byta om man ändå lyfter ur också.
    Och så blir det lättare att kolla/byta murkna gummislangar/backventiler som det finns gott om

    Jag har sökt utan att finna svar så jag kan ju lika gärna fråga här.
    Har sett att några tänkt tanken och sagt sig försöka men jag vet inte om de lyckades eller fick ge upp.

    Kan man lyfta motorn uppåt utan att demontera topp eller låda ur en 9-5?
    (motorhuv, hjälpaggegat, främre rör, drivaxlar och annat småtjafs räknar jag med att plocka bort)
    Jag har balk i taket med lyftblock och det funkar finfint när man meckar V8 bilar men skall man droppa motorn nedåt och bara har en höglyftande vanlig garagedomkraft så blir det inge kul för man kan ju inte lyfta och baxa med nävarna. Någon hade plockat bort fjäderben för at släpa ut motorn på en SJ pall genom hjulhuset vilket jag tyckar låter lite primitivt om man ändå har lyftblock.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Hej!
    Nu återupplivar jag en gammal tråd, men bättre de än att göra en ny!

    Tänkte ut och kontrollera spännaren på bilen (og 9-3 Aero - 01) men så kom jag på att tänka på en sak....

    När man har kollat och givetvis nollställt och återmonterat allt i igen,
    är det då bara till att dra på startmotorn eller rekommenderas det att
    manuellt dra runt motorn på remskivan lite först så man hör att spännaren klickar ut?

    Bara en liten tanke, tacksam för svar!
    Mvh
    / Niklas

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Kittet hos Saab har inte samma pris längre, dvs inte 700:- längre för allt till kedjetransmissionen, den kostar minst det dubbla.

    Beställer ni kitten från Speedparts får ni Saab Original delar, det fick iaf jag förra månaden..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av K.Racing
    Hej!
    Nu återupplivar jag en gammal tråd, men bättre de än att göra en ny!

    Tänkte ut och kontrollera spännaren på bilen (og 9-3 Aero - 01) men så kom jag på att tänka på en sak....

    När man har kollat och givetvis nollställt och återmonterat allt i igen,
    är det då bara till att dra på startmotorn eller rekommenderas det att
    manuellt dra runt motorn på remskivan lite först så man hör att spännaren klickar ut?

    Bara en liten tanke, tacksam för svar!
    Mvh
    / Niklas
    Spännaren kommer att åka ut när du skruvar i den lilla skruven sist eftersom den spänner fjädern så svar på din fråga: Nej

    OBS! Viktigat att montera i rätt ordning.
    1. Plugg (lilla skruven), fjäder och tryckstång demonteras.
    2. Frigör spärren och tryck in spännaren.
    3. Skruva i sträckaren (27mm hylsa) Momentdras 63Nm
    Många har svårt att få tätt, ny tätning kan vara bra att ha införskaffat i förväg Art.nr 7508690
    4. Montera tryckstång, fjärer och plugg (lilla skruven)
    O-ring Art.nr 8048670 om man vill byta den.
    Momentdrag pluggen 22Nm
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur kontrollerar man styrtransistorn på kupéfläktreglerdonet på 9000
    Av adamlorentzson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 21:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •