Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: startar inte og 9000 t16 intercooler problem vad köpa?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    norrbotten
    Inlägg
    62

    startar inte og 9000 t16 intercooler problem vad köpa?

    Har en 9000 t16 -88 med kat 160hp

    Nu vill den inte starta var ut och skulle justera apc och laddtrycket for då tvärt upp i 1,5 bar då small det till och den började rusa på tomgång

    gick ut och kunde se att att slanganslutningen varifrån den lilla vakumslangen till AV går hade skjutits lös från insuget, även tryckrörs anslutningen till spjället hade lossnat.

    körde då tillbaks bilen till garaget ca 300m. jag hittade idag slanganslutningen och monterade och skruvade fast tryckröret.
    skulle då starta bilen den startar då och men dör direkt efter själva startögonblicket går ca 1-3 sek.

    Har haft upp stiften rengjort dragit fast dom(satt i princip inte fast innan)
    kännt vid anslutningarna till intercoolern och ingen mer slang har lossnat.

    Nån som har nån ide vad det kan va eller man kan kolla blir galen på den här bilen
    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 503
    Hur är det med din tomgångsjustering ?, sitter juh en pryl som sköter det.. inget som lossnat vid den.?

    Är du oxo HELT säker på att du har helt tätt.? låter som den suger in på tok för mycket luft o dör.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    norrbotten
    Inlägg
    62
    ja har kollat slangarna runt spjället men kan inte se att nån e trasig eller har lossnat

    jag tycker det är märkligt för den gick ju köra 300m om än den gick dåligt, den startade ju men nu dör den direkt efter start.
    såg inte att det släppt till spjället först men den uppförde sig exakt likadant fast ja skruva dit slangen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Kolla alla slangar på trycksidan, du kan ju t.ex. ha skjutit en gavel på LLK också...

    Mvh
    Martin

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    norrbotten
    Inlägg
    62
    har kännt runt och ryckt i slangarna som går till IC och ja kan då inte se eller känna att nån slang är lös eller sprucken

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    norrbotten
    Inlägg
    62
    någon?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    norrbotten
    Inlägg
    62
    provade idag att trycksätta systemet vet inte om jag gjorde rätt nån som kan bekräfta?
    jag skruvade bort LMM pluggade pluggade den grova slangen till vevhusvent och blåste med kompressor i den lilla slangen som går till vevhusvent(den med backventil). och det hände inget barmätaren rörde sig upp ca 0.1 Bar. kan inte höra att det pyser ut nånstans runt slangarna.

    Nån som har nån aning? tacksam för svar

  8. #8
    du tryckprovade alltså att intercoolern höll tätt om jag förstod rätt.

    Jag hade probs med min 9000ing 86 att tryckslangen till spjälhuset (från ic) poppade loss när laddtryck kom. Men det medförde inga andra skador utom att den gick SKIT när slangen inte satt.

    vet inte om man kanske kan kika på avlastningsventilen om den fick spö , eller kanske slangarna till btr och nån annan grej som jag inte minns som sitter -efter- spjället på insuget. Kolla alla små rackarns vacumslangar, dom är luriga emellanåt om de är gamla och torkade. kosta inte mer än 100 spänn för 5 meter på mekonomen, så kunde jag byta ut allihopa.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    norrbotten
    Inlägg
    62
    hittade felet gaveln till intercoolern hade lossnat.

    min fråga är då antar att det inte går att laga?
    ska man köpa en beg orginal då eller finns det bättre alternativ i en human prisklass? tänkte orginal verkar inte vara så mkt att hurra för då min höll ca 300m. tacksam för svar

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    norrbotten
    Inlägg
    62
    är dom här billiga IC nå att ha jag tänkte på tex http://www.klracing.se är dom bättre än orginal? tänkte inte på värstingarna utan dom för typ 1250 -1750
    även om man köper en sån är det ju 3" anslutningar måste man ha nya tryckrör då? och vars köper man det till bra pris?
    mkt frågor hoppas att någon orkar besvara dem

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med eftermarknadsslutsteg - startar inte. OG9-5
    Av ahlsttho i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 16:45
  2. problem med ng900 --startar inte-- löst*
    Av saab_900i i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 10:50
  3. Problem Bilen startar inte (9000 Aero -95)
    Av Micke Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 19:11
  4. problem med min 9-5 Startar inte alltid
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •