Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vart mäter man trycket 0,4 bar för att ha en den orginal?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    140

    Vart mäter man trycket 0,4 bar för att ha en den orginal?

    Hej!

    Lämnade in min 9-3 2.0t 99:a 154hk för service hos Maptun.
    De upptäckte då att min bil var aningen bondtrimmad.
    WG:n var skruvad i botten och laddet var 0,7bar.
    Jag har inte gjort det och inte tidigare ägen heller (lugn familjefar)
    Jag tror dock att Saabs plåtverkstad bytte den efter en krock köpte säkert en begagnad som var skruvad i botten och de kollade inte det. Jag och mina vänner har en uppfattning om att den gick bättre efter att jag fått tillbaka den.

    Jag har för mig att maptun sa att hålet i armen precis skulle passera "tappen" när den var i stängt läge. Stämmer detta för när jag väl stod lutat över turbon mindes jag inte helt exakt.

    Tack på förhand
    /M

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 566

    Re: Var ungefär skall WG:n stå orginal.

    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Hej!

    Lämnade in min 9-3 2.0t 99:a 154hk för service hos Maptun.
    De upptäckte då att min bil var aningen bondtrimmad.
    WG:n var skruvad i botten och laddet var 0,7bar.
    Jag har inte gjort det och inte tidigare ägen heller (lugn familjefar)
    Jag tror dock att Saabs plåtverkstad bytte den efter en krock köpte säkert en begagnad som var skruvad i botten och de kollade inte det. Jag och mina vänner har en uppfattning om att den gick bättre efter att jag fått tillbaka den.

    Jag har för mig att maptun sa att hålet i armen precis skulle passera "tappen" när den var i stängt läge. Stämmer detta för när jag väl stod lutat över turbon mindes jag inte helt exakt.

    Tack på förhand
    /M
    Ja det sista stämmer bra, ca 2mm förspänning
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 073
    Medlem#
    5389

    Re: Var ungefär skall WG:n stå orginal.

    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Jag har för mig att maptun sa att hålet i armen precis skulle passera "tappen" när den var i stängt läge.
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Ja det sista stämmer bra, ca 2mm förspänning

    Njaae detta rimmar inte tycker jag. Visst som fredde1 skriver så skal det vara 2 mm förspänning på membrandosans stång men hålet ska ju inte "passera" tappen på wg armen.

    kocken123--> stången skall vara "för kort", dvs att du måste dra lite i stången för att kunna haka på den på wg armens tapp. Hänger du med?

    /M

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    441

    Re: Var ungefär skall WG:n stå orginal.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Jag har för mig att maptun sa att hålet i armen precis skulle passera "tappen" när den var i stängt läge.
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Ja det sista stämmer bra, ca 2mm förspänning

    Njaae detta rimmar inte tycker jag. Visst som fredde1 skriver så skal det vara 2 mm förspänning på membrandosans stång men hålet ska ju inte "passera" tappen på wg armen.

    kocken123--> stången skall vara "för kort", dvs att du måste dra lite i stången för att kunna haka på den på wg armens tapp. Hänger du med?

    /M
    Japp! Det är helt riktigt som fredde säger!

    Så nu kan du justera in ditt grundtryck.. en graderad laddtrycksmätare kan dock vara till bra hjälp om du vill va säker.. Ska ligga på ca 0,4-0,45
    Lycka till!

    Mvh Krille
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Jag tror dock att Saabs plåtverkstad bytte den efter en krock köpte säkert en begagnad som var skruvad i botten och de kollade inte det. Jag och mina vänner har en uppfattning om att den gick bättre efter att jag fått tillbaka den.
    Hm... om en Saab-verkstad monterar en tryckklocka som är "skruvad i botten" så har de förtjänat ett redigt näringsförbud. I vilket fall som helst verkar de ha lämnat ifrån sig en slarvigt ihopkommen bil.

    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Jag har för mig att maptun sa att hålet i armen precis skulle passera "tappen" när den var i stängt läge. Stämmer detta för när jag väl stod lutat över turbon mindes jag inte helt exakt.
    "Halva hålet" är ett bra begrepp för minnet, för det innebär ungefär de 2 mm som man behöver dra ut stången för att haka dit den på wg-klaffens styrarmstapp. Detta är utgångspunkten som skall säkra att wg är stängd ordentligt när det skall vara stängt, därefter ska grundladdtryck kontolleras och eventuellt justeras - i ditt fall till ungefär 0,4 bar.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Jag tror dock att Saabs plåtverkstad bytte den efter en krock köpte säkert en begagnad som var skruvad i botten och de kollade inte det. Jag och mina vänner har en uppfattning om att den gick bättre efter att jag fått tillbaka den.
    Hm... om en Saab-verkstad monterar en tryckklocka som är "skruvad i botten" så har de förtjänat ett redigt näringsförbud. I vilket fall som helst verkar de ha lämnat ifrån sig en slarvigt ihopkommen bil.

    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Jag har för mig att maptun sa att hålet i armen precis skulle passera "tappen" när den var i stängt läge. Stämmer detta för när jag väl stod lutat över turbon mindes jag inte helt exakt.
    "Halva hålet" är ett bra begrepp för minnet, för det innebär ungefär de 2 mm som man behöver dra ut stången för att haka dit den på wg-klaffens styrarmstapp. Detta är utgångspunkten som skall säkra att wg är stängd ordentligt när det skall vara stängt, därefter ska grundladdtryck kontolleras och eventuellt justeras - i ditt fall till ungefär 0,4 bar.

    /J
    Ja alltså de gjorde några tabbar med min bil. Dock är det ju halvt omöjligt att bevisa. Dock denna WG lär vara svår att prata bort om man påpekar det eller iallafall ända tills jag skruvade på den. Eftersom den verkligen var skruvat till max och det var ingen som skruvat på den på ett tag med tänke på hur bult och arm såg ut.

    Dock vill jag ge all heder åt Maptun i Örebro som gjorde en riktigt seriös service och upptäckte t.ex detta. Misstänker att om man lämnar in den på Saab hade man fortfarande vait olyckligt ovetande om detta.

    Skall kika på hur jag satt armen igen tror det nog är lite för kort utskruvad.

    Tack för all hjälp.
    /M

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    140
    Så nu har jag skruvat isär WG:n och försökt att få den rätt ställd.
    Kopplade även in en laddtrycks mätare.
    Jag försökte motta 2mm förspänning men frågan är var det skall vara 0,4-0,45 i bar? Är det i turbon?
    Jag fick upp 3bar. Sätte mätaren på återcirkulations röret där det redan sitter en vakuum slang. Men där har man förlorat ladd antar jag!?

    /M

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 361
    I insuget.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

Liknande ämnen

  1. vart köper man orginal wastegate?
    Av Euroman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 20:22
  2. Vart sitter mitt orginal slutsteg på min saab 9-5 -00?
    Av GiiZzMOo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 16:20
  3. Ferrita, värt med sport till orginal bil?
    Av cato i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 19:59
  4. Hur mäter man MV? 9-5SE -98
    Av |-Leo-| i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •