Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: fäste av avgasrör

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    1

    fäste av avgasrör

    Vill gärna ha tips om hur man lättast gör med detta:
    När jag skulle byta bakre delen av avgasröret på min Saab 9000 gick fästanordningen på katalysatorn sönder som består av en ring med två fasta bultar bakom flänsen,som man skruvar fast avgasröret i. Finns det något annat sätt att fästa röret på,kanske något delbart fäste så att man får det över flänsen och sedan kan fästa röret med två vanliga bultar.Man ska väl inte behöva byta hela "katten" bara för detta egentligen "enkla" fel. Har frågat på Saab men efter många om och men kom de fram till att man måste nog byta katalysatorn också. Någon som vet?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Kapa av fästet och använd en muff och avgasklämma
    Audi 80 Quattro

  3. #3
    Jag råkade ut för samma sak i somras.

    Jag använde ett delbart fäste precis som det du är inne på. Två delar som hålls ihop med varandra m.hj.a bultarna. Jag satte det bakom den gamla flänsen på katten så det fick nått att greppa tag i. Funkar utmärkt

    Det lite jobbiga är att det inte verkar gå att köpa några såna (jag hittade inga). På Saab fick jag rådet att klura ut nån egen lösning. Att köpa ny katt är bara onödigt.
    Så jag blev tvungen att ordna ett egentillverkat. Pappa gjorde en ritning i CAD och lämnade till en kille på en metallverkstad, så gjorde han fästet i nån maskin (svarv eller fräs eller vad man nu använder).

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    6
    Hittade detta på Biltema
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=48521

    Vet inte om det går att använda på din bil...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    22
    Jag hade samma problem . Köpte ny delbar fläns på Carl Larsson & Söner för 325:- som funkar perfekt. Ganska enkelt konstruktion och fungerar utmärkt men man tycker det är dyrt. Man kan säkert tillverka själv om man är lite händig . Jag gör det nog själv nästa gång .
    Den består av en hel ring som går att trä på röret och ett delbar , mindre diameter , som man klämmer ihop med skruvar .
    9-5 2,0T -04
    9-3 2,0T 185hk -01

Liknande ämnen

  1. Diesel avgasrör
    Av Jockee1986 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 13:18
  2. ***
    Av Sk0gis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 20:17
  3. Ihopsättning av avgasrör
    Av fr0lle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 15:46
  4. Hur får jag på avgasrör
    Av overlake i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 12:55
  5. Avgasrör
    Av Björn H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •