Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: tändningslås på SAAB 99:a?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    84

    tändningslås på SAAB 99:a?

    Tjenare

    Fick problem med vinterbilen idag SAAB 99GL,ville inte gå igång.

    När jag skulle starta bilen så gick tändningslåset runt utan motstånd till ACC/start-läget där det tog stop(går att vrida fram och tillbaka utan reaktion) utan att något händer,vare sig tändning,lampor eller något reagerar är det låset som är kasst då?nästa fråga är isåfall hur i får man loss/ut/grepp om tändningslåset utan att slita isär plasten runt låset?

    tacksam för svar

    mvh Classic
    Kör:
    SAAB 9-3 AERO 2001:a

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Samma som på alla og900:or...

    Du måste ur med förarsätet och borra ur en plomb med 4mm borr, för att sedan trycka på ett stift i hålet, och samtidigt ha nyckeln mellan noll och garageläget, och dra cylindern upp....

    Men tycker de låter som om det är det mekaniska mella låscylindern och tändplattan och då måste man lossa hela växellväljarhuset... rätta mig om jag har fel någon...
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    84
    jag håller med om att det känns som ett mekaniskt fel"typ som botten på tändningslåset har trillat ur"
    växelväljarhuset säger du....hur lossar man det?jag har tagit bort plasten runt spaken/låset samt lossat de 3bult som håller växelhuset men hur lossar man länkaget ifrån växelhuset så man får ut det ur bilen


    mvh
    classic
    Kör:
    SAAB 9-3 AERO 2001:a

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    84
    Felet var att tändlåsets sammansättning med kugget i botten hade gått helt av vilket gjorde att tändplattan ej gick runt....skullle dock behöva ett nytt växelväljarhus då det fanns skador i det gamla är det samma växelhus på og900 som på 99.or,eller tänkte mest att det finns fler 900:or att plocka delar ifrån på skroten.
    Kör:
    SAAB 9-3 AERO 2001:a

Liknande ämnen

  1. tändningslås saab 95a
    Av areot16 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 23:53
  2. Tändningslås Saab 9000 -96
    Av Pedrosov i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •