Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: 330hk kit till ng900 ?

  1. #1

    330hk kit till ng900 ?

    Hehe jag vet att det är till cossies som 330hk kitten finns men tänkte höra på ett ungefär vad som krävs för att plocka kring 320hk ur en ng900. Orkar ett 9-5 aero turbo agg med den effekten ?
    Har ett sånt sitter i och det vore ju kalas om det orkar med.

    Sen om man kör insatsfilter med borrad burk. 3tums hela vägen och en kina Ic.

    Vad mer ska man köra med ? Walbro 255 pump eller ? Orkar dom gröna spridarna med den effekten ? Hur är det med viggen kopplingen tror ni den orkar med eller ska man sattsa på nån spec ?

    Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 856
    Medlem#
    1574
    ****** Programvara

    Avgassystem helsats

    Sportluftfilter

    TD04-18T

    Vatten/Oljerör

    Kopplingssats

    Aluminiumintercooler

    Slangsats intercooler

    Grönisar eller 630

    MAP-sensor

    MAP-sensor adapter

    typ.....

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389
    Du bör nog gå upp på ett 18T iaf för att klara sådana effekter enlig min mening! Grönisarna (-96 ska klara av att leverera bränsle så det räcker...


    Mvh M

    Edit: Jaha, aldrig får man vara först

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889
    Ähh, sportluftfiltret behöver man ju inte. Kör med en ombyggd orginalburk. Möjligen kan du ju gå på en GT28RS direkt eftersom du slipper byte av slangar osv ifall jag minns rätt, då kan du ju även mosa på lite till.

    Orginalpump kan antingen hänga med eller så orkar den inte och uppgradering krävs.

    Glöm för gudsskull inte chassit inge roligt med orginal ng900 och 300+hk
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Ähh, sportluftfiltret behöver man ju inte. Kör med en ombyggd orginalburk. Möjligen kan du ju gå på en GT28RS direkt eftersom du slipper byte av slangar osv ifall jag minns rätt, då kan du ju även mosa på lite till.

    Orginalpump kan antingen hänga med eller så orkar den inte och uppgradering krävs.

    Glöm för gudsskull inte chassit inge roligt med orginal ng900 och 300+hk
    Har ställbara koni och h&r dämpare till den samt polybussningar. Sitter ju redan en 9-5 aero turbo med stålomspunna slangar. Vilka bilar sitter den där 18t i ?

    Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Vilka bilar sitter den där 18t i ?
    Inga. Den man brukar använda på Saab är en hybrid med Volvo kompressordel och core samt Saab turbindel.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889
    Det satt i Volvo bilar. Minns dock inte riktigt vilken.

    Med fel avgashus i alla fall.

    Kawa som har http://www.turbomeck.se/ har bra priser på utbytesagg och fixar i ordning en till dig för bra pris. #6 avgashus kan vara lite knepigt att få tag i men han brukar ha dessa inne ibland.

    //S
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 796
    Min bil ligger väl där nånstans Spec kan du se på min sida på garaget. Alla mods är kanske inte nödvändiga för effekten.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Hej !

    Min bil är bromsad till över 300 Hk

    Kolla spec på mitt garaget.org

    Mvh Andreas

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Ett 16T kan duga bra till den effekten
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 052
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ett 16T kan duga bra till den effekten
    KAN

    Snacka om politikersvar.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ett 16T kan duga bra till den effekten
    KAN

    Snacka om politikersvar.

    Mvh Sasse
    Jo, visst är det lättare att ge lite luddiga svar , men å andra sidan är jag av åsikten att man inte ska ta i mer än nödvändigt när man väljer turbo. Men visst kan man ta ett 18T och försöka nå en bit över effektmålet. Men mappar man på 16T tillsammans med fullflödesavgas, 968:or och riktig IC så ska ju inte 320 hk vara några problem.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 052
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ett 16T kan duga bra till den effekten
    KAN

    Snacka om politikersvar.

    Mvh Sasse
    Jo, visst är det lättare att ge lite luddiga svar , men å andra sidan är jag av åsikten att man inte ska ta i mer än nödvändigt när man väljer turbo. Men visst kan man ta ett 18T och försöka nå en bit över effektmålet. Men mappar man på 16T tillsammans med fullflödesavgas, 968:or och riktig IC så ska ju inte 320 hk vara några problem.
    Jag tror iaf att det blir svettigt med 320hk o 16t 6#
    Har du någon bromsning på detta med avgsmotryck mm
    Skulle var kul att se.

    Vi körde ss till 299hk med 16t och det fanns inte mycket att ta av.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 388
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Vilka bilar sitter den där 18t i ?
    Det blir alltid knepigt när folk rekommenderar 16T-18T-19T till höger och vänster. Dessa kompressorbeteckningar syftar hos oss på Mitsubishi TD04HL-aggregat ämnade för diverse motorstarkare Volvobilar, och inget sådant agg är särskilt lätt att montera på en 9000 - och än svårare på ng900.

    Alltså, syftar "18T" ibland på (som KK säger) ett hopkok med turbindel från 9000 Aero, för att kunna montera lätt och flinkt. Om denna kompromiss har andra fördelar vette fan, speciellt inte numera när sexans turbinhus knappt finns att uppbringa.

    Den moderna rekommendationen - anpassad till befintligt utbud - borde bli åt Garrett-hållet.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 132
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ett 16T kan duga bra till den effekten
    KAN

    Snacka om politikersvar.

    Mvh Sasse
    Jo, visst är det lättare att ge lite luddiga svar , men å andra sidan är jag av åsikten att man inte ska ta i mer än nödvändigt när man väljer turbo. Men visst kan man ta ett 18T och försöka nå en bit över effektmålet. Men mappar man på 16T tillsammans med fullflödesavgas, 968:or och riktig IC så ska ju inte 320 hk vara några problem.
    Jag tror iaf att det blir svettigt med 320hk o 16t 6#
    Har du någon bromsning på detta med avgsmotryck mm
    Skulle var kul att se.

    Vi körde ss till 299hk med 16t och det fanns inte mycket att ta av.

    Mvh Sasse
    Men betänk att ja bänkade en Opel 2.0liter med 13T till 300hp..

    Allt hänger på optimal HW.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ett 16T kan duga bra till den effekten
    KAN

    Snacka om politikersvar.

    Mvh Sasse
    Jo, visst är det lättare att ge lite luddiga svar , men å andra sidan är jag av åsikten att man inte ska ta i mer än nödvändigt när man väljer turbo. Men visst kan man ta ett 18T och försöka nå en bit över effektmålet. Men mappar man på 16T tillsammans med fullflödesavgas, 968:or och riktig IC så ska ju inte 320 hk vara några problem.
    Jag tror iaf att det blir svettigt med 320hk o 16t 6#
    Har du någon bromsning på detta med avgsmotryck mm
    Skulle var kul att se.

    Vi körde ss till 299hk med 16t och det fanns inte mycket att ta av.

    Mvh Sasse
    Jag behöver egentligen inte skriva något nu när bror din redan lagt fram överbevisande fakta . Man talar ofta om hur långt en turbo räcker isolerat från allt annat, vilket ju blir lite missvisande. Jag tror helt enkelt att grundmotorn i NG9-3 inte är lika tacksam som de gamla T5-motorerna när det gäller att suga mesta musten ur ett turboagg. Jag kan fortsätta exemplen med att ni bromsat över 300 ur 15T#5 på 9-5 med rätt kass IC och trång kobra. Då vore det konstigt att säga att 16T tvärnitar vid 299 kusar. Nu räcker visserligen en given turbo inte riktigt lika långt på en T5 2,0 som på en T5 2,3, men jag tror inte att 320 ska vara så svårt, och blir det svårt kan man nog pressa ett par hästar till genom att öppna upp grundmotorns andning medelst gamla T16-kammar. Man kan också välja en 16T med vinklat #6 (eller finns inte 16T med vinklat till Volvo?), och då blir det lättare. Jag moddar hellre runt omkring agget än att modda agget, ifall det är sprillans nytt, så man inte riskerar den överlägsna balanseringen som är från fabrik.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 388
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Man kan också välja en 16T med vinklat #6 (eller finns inte 16T med vinklat till Volvo?)
    Alltså 16T finns med det vinklade STORA, men nån sexa finns ej. Turbinhus #6 och Volvo bör bli ihop med 15G, rakt och med konat utlopp av Garrett-typ.... om än någon siffra 6 ej finns att uppbringa på det turbinhuset.

    Annars är det bra att någon påminner oss om att det ej allena är turboaggregatet som bör beaktas när man vill ha tre- och fyra- och femhundra pållar ur maskineriet.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Man kan också välja en 16T med vinklat #6 (eller finns inte 16T med vinklat till Volvo?)
    Alltså 16T finns med det vinklade STORA, men nån sexa finns ej. Turbinhus #6 och Volvo bör bli ihop med 15G, rakt och med konat utlopp av Garrett-typ.... om än någon siffra 6 ej finns att uppbringa på det turbinhuset.

    Annars är det bra att någon påminner oss om att det ej allena är turboaggregatet som bör beaktas när man vill ha tre- och fyra- och femhundra pållar ur maskineriet.

    /J
    Då är det #7 som sitter på alla dessa, och jag har för mig att det i så fall finns i både vinklat och rakt. Hur som helst, med #7 blir det ännu lättare att pressa 320 kusar. Jag menar det finns folk som plockar 320 med 15T#6 ur 9000 2,3. Då vore det konstigt om inte en 16T#7 skulle duga på en 2,0:a T5 för samma effekt!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 052
    Tomtefar>
    Det jag menade är som cedete sade, varför krångla dit ett 16t med vinlade avgashus mm när ett 18t eller Gt28 passar rakt på?

    Självklart går det att ta ut massor med effekt om hw är helt 100%

    Skulle gissa att 320hk går att passera med ett 16t 7# ¨på rätt motor

    MVh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  20. #20
    Vad krävs för nästa setg upp till 420-430hk då ? Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43
  2. Recept för 320-330hk i en ng900?
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •