Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad innebär elmotorvärmare?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140

    Vad innebär elmotorvärmare?

    När jag köpte min 9-3 sportsedan -03 stod det att den hade el-motorvärmare. Vad innebär det?

    Om jag trycker på "customize" i panelen får jag upp en meny i sid:en där jag kan ställa in manuell påslagning: AV/PÅ. Man kan också ställa in tre olika starttider. Jag trodde det var en meny för bilar med bensinvärmare?

    Varken blockvärmaren eller kupefläkten startar när jag kopplar in den, har jag missat någon inställning kanske? Känns som det är dax för verkstaden men det är bäst jag kollar här först...

    (Svårt att placera denna tråd, det rör ju både motor och el...därför hamnade den på kompromissen "allmänt")

  2. #2
    jag skulle tro att du ska koppla in strömkontakt i bilen men slipper timr på den utan ställer tiden i bilen.

    jag tror det men vet ej.

    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.

    http://www.garaget.org/?car=56995

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Jag gissar också på det men jag är inte heller säker...

    "Varken blockvärmaren eller kupefläkten startar när jag kopplar in den"

    Det jag menar med "kopplar in den" är att jag stoppar in strömkontakten, inte pillar i panelen.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Det rär ju långt ifrån säkert att de har kopplat in SID:en till att styra motorvärmaren!

    I o ur med sladd är det nog som gäller.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    på min 900 Ng hade jag så att jag i kupén kunde ställa tid och temperatur så när jag kom ut i bilen på vintern var bilen varm, Hur de funka har ja ingen aning om Är la om de med hjälp av bränslet på nått vis värmde upp motor o kupé vad vet ja:P

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Performance
    på min 900 Ng hade jag så att jag i kupén kunde ställa tid och temperatur så när jag kom ut i bilen på vintern var bilen varm, Hur de funka har ja ingen aning om Är la om de med hjälp av bränslet på nått vis värmde upp motor o kupé vad vet ja:P

    //Mvh
    Ja, då hade du en bensindriven bensin/kupevärmare, förmodligen en Webasto eller en Eberspächer. En sådan har jag inte!

    Hur som helst, om nu inte blockvärmaren och kupefläkten går igång så är det alltså något fel...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003
    Eftersom du får fram menyn under customizer så innebär det att du har timer till din värmare.

    Ansluter du sladden och aktiverar siden: manuell PÅ så skall värmaren/elementet starta.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Eftersom du får fram menyn under customizer så innebär det att du har timer till din värmare.

    Ansluter du sladden och aktiverar siden: manuell PÅ så skall värmaren/elementet starta.
    Tack! Provade just och det funkade perfekt. När sladden var ansluten och värmaren aktiverad tändes en figur i displayen som visar att värmaren är igång. Kupefläkten staratde så fort jag tog ut nyckeln.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    En konstig sak bara: Så fort jag slår på tändningen i bilen återgår inställningen i panelen till: manuell kontroll: AV. Som det är nu måste jag gå in i menyn och aktivera manuell kontroll varje gång jag tänkt använda värmaren efter att jag använt bilen.

  10. #10
    Som det är nu måste jag gå in i menyn och aktivera manuell kontroll varje gång jag tänkt använda värmaren efter att jag använt bilen.
    Är det inte det som är meningen och innebärden av manuell , att man får göra det själv och att det inte går på utav automatik?

    Skall väl även finnas något automatläge , så att du ställer in tid eller motsvarande så att den startar exempelvis klockan 05.00 på morgonen?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003
    Citat Ursprungligen postat av Normark
    Som det är nu måste jag gå in i menyn och aktivera manuell kontroll varje gång jag tänkt använda värmaren efter att jag använt bilen.
    Är det inte det som är meningen och innebärden av manuell , att man får göra det själv och att det inte går på utav automatik?

    Skall väl även finnas något automatläge , så att du ställer in tid eller motsvarande så att den startar exempelvis klockan 05.00 på morgonen?
    Finns inget automatläge för att starta samma tid varje dag.

    Måste aktivera önskad tid varje gång.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Det jag menar är att jag vill bara kunna koppla i sladden i bilen och sen ska blockvärmare + kupévärmare starta.

    Det jag tycker är konstigt är att jag måste in och pilla i menyn för att den ska fungera på detta "standardvis".

Liknande ämnen

  1. Personalkonvertibel - Vad innebär det?
    Av Manick i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 00:43
  2. Startad motor och elmotorvärmare aktiv...
    Av Sundance Kid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 12:30
  3. Vad innebär M1?
    Av Thompy i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 11:49
  4. Vad innebär en adaptering?
    Av Mozzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 21:57
  5. Vad innebär SE-betäckningen på en og9-3?
    Av Johannesbostrom i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •