Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: [9000] [expert?] Bygga carputer...

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519

    [9000] [expert?] Bygga carputer...

    .. är ju en populär benämning på att bygga och montera dator i bilen.
    Tycker det är dags att dra i gång en sådan tråd igen.

    Någon som gjort detta, erfarenheter?

    Jag tänkte mig att bygga ihop något i DIN-storlek som skall ersätta min radio baserat på VIAs EPIA-serie med en del smaskigt påkopplat, tex gps, radio/tv-kort, wlan, mfl. Någon som vet hur djup lådan får vara på en 9k cs? Får en känsla av att jag kommer behöva varenda centimeter..

    Skärm då.. Jag vill hålla 'riff raffet' borta, varför den skall vara infällbar i en låda av något slag, helst motoriserat så (in dash är i dagsläget inte aktuellt). Det ryktas om motoriserade infällbara från både lilliput och xenarc, men det verkar ju inte finnas något på marknaden ännu. Någon som redan gjort och kan tänka sig att tipsa / dela ritningar? Eller har gjort två och har en över?

    Skärmval och bildlänk är en annan grej jag har funderat en del på. VIA har ju ett TC10000 som ger LVDS-signal istället för VGA, detta skulle då medföra att man kan saka stor del av efterhänget på lcdskärmen och därmed flytta tjockleken från feta 30 mm till strax under 10...
    Men jag har inte hittat några färdiga sådana skärmar som får plats i DIN-bredd och som har en upplösning på minst 800 px i bredd.
    Mitt ursprungliga mål var att få in allt i samma box, men det verkar rätt kört, vare sig man sakar skivläsaren eller inte. En smula surt att behöva ta en extra DIN-slot, bara för skärmens skull.
    Frågan är hur lätt det är och hur bra det blir att köpa tjockisskräm och skruva isär och plasta ett eget hölje, och hur hållbarheten på det blir.
    Dessutom säger ryktena att LVDS-kretsen på TC1000 inte har timings för den något obskyra native-upplösningen 800x480 som ju både lilliputen och xenarcen bjuder på.. Återvändsgränd? Bollar gärna om detta!

    HDD blir en laptop-modell, gärna med det där extra skakskyddet som parkerar armen i ogynnsamma g-krafter som jag hört svaga rykten om. Återkommer med detta om intresse finns och om jag då kan hitta något om det.

    Chassi blir väl casetronics travla c134 som det ser ut nu då.. bygger eget endast om jag får fatt i ultra slim skärm som gör det möjligt att baka allt i ett..
    Nätaggregat om jag bygger eget ska nog lösa sig, carnetix eller opus. Frågan är vilken avstängning som fungerar bäst.

    Tangentbord blir ett mini-usb i reserv, touch screen är det som gäller.

    Vad har jag missat?

    Finns det någon som hört talas om bilampar som man kan ansluta via usb istället för via analog-bananer? Tittar främst efter 4-kanalers steg med extra lågnivåutgång för utbyggbarhet. Digital matning är ett alternativ.
    Annars lutar det åt usb-ljudkort draget till ampen och en väldigt kort analog sträcka i bagaget.. för minsta möjliga störningar.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    231
    de här har rätt bra priser på skärmar
    http://www.ex-audio.com/

    synd att de inte har nån psu bara

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av Gooldie
    de här har rätt bra priser på skärmar
    http://www.ex-audio.com/

    synd att de inte har nån psu bara
    Mmm... och de hade ingen ultra slim med LVDS heller.. men priserna var helt okej, synd att de inte specade varken ljusstyrka eller måttdimensioner.. antar att de är som xenarc och lilliputarna i dimensioner då, det måste de nästan vara med tanke på att de tar analoga insignaler. och ljusstyrkan är sannolikt något sämre än de kända.. det har de varit hittills. hm.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Min bror använder liliput i sin kärra. Har inget som helst negativt att säga om det förutom att den kunde ha varit billigare
    Audi 80 Quattro

  5. #5

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    jag satsade på en p4 med extra allt
    lika stor som en cdrom. kommer nästa vecka. Skärm blir lillput touchscreen.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    jag satsade på en p4 med extra allt
    lika stor som en cdrom. kommer nästa vecka. Skärm blir lillput touchscreen.
    Hade du tänkt montera den i DIN-sloten? Hur löser du problemet med värmeutvecklingen i en P4? Underclock?
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    zsh: du har inte funderat på LVDS-matning istället för VGA, för att slippa att skärmen blir så tjock? (+30mm)
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    vet ej kring montering..inte bestämt mig ännu om jag ska behålla originalstereon (knappar i ratten). Om jag behåller den så blir det handsfacket lr ngt. Värmen är inga problem i den...är en celeron 2.0ghz.

    lvds vet jag inte ens vad det är? Länk?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    vet ej kring montering..inte bestämt mig ännu om jag ska behålla originalstereon (knappar i ratten). Om jag behåller den så blir det handsfacket lr ngt. Värmen är inga problem i den...är en celeron 2.0ghz.

    lvds vet jag inte ens vad det är? Länk?
    Aha. Ja då kanske värmen klarar sig, ja. Funderar på om krämen räcker i EPIA-serien.. men det borde den väl göra..

    LVDS förklaras i mitt tycke extremt bra av Giuliano här:
    http://www.mp3car.com/vbulletin/showthr ... post346479

    Fick mig helt såld..
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    k

    ja som sagt lär inte sitta o jobba med den

    p4 2.0 cel
    512 ram
    80gb disk
    dvd-rw
    liten som ett kvinnohjärta

    xp i botten lr ngn linux variant, troligtvis winblowz pga gps programvaran.
    gps ska kopplas till den samt obd2 interface som också blev beställd idag. Sen ngn media skin (den med saab loggan) som frontend. Fylla den med mp3or och divx. Blir nog fin fint. Det enda problemet är placering av skärmen. Bäst helt klart hade varit o kasta ut original stereon, stoppa in min clarion och köpa en pyle in dash touch screen. Då sitter allt snyggt inne. Nackdelen är att jag tycker original stereon passar så fint i bilen + att man losar knappar i ratten, rds info i sid-en mm. Vill inte såga i consolen och hålla på då det är bra att allt är original vid ev försäljning.

    Så det får antagligen bli datorn i handsfacket (ev värme problem på sommaren) och skärmen ala taxi på instrumentbrädan :/ Men men allt det där är i-lands problem egentligen.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Nu är det ju iofs inte VGA/LVDS som avgör om skärmen blir tjock eller tunn, panelen har ju fortfarande samma mått.

    Panelen i en liliputskärm är ju 10mm tjock.
    http://www.digitalww.com/Hitachi_TX18D11VM1CAA.pdf
    Det som tillkommer är ju kontrollerkort, kort för touchscreen (kommer du att behöva ändå) en högtalare och lite annat "bjäfs", och det finns ju ingenting som inte säger att man kan "slakta" skärmen och placera korten någon annanstans.

    Jag var inne på LVDS rutten ett tag jag med, men det föll på två saker:
    1. Svårt att få tag på paneler, och dom som finns har endera dålig upplösning eller så kostar dom multum.
    2. LVDS-delen på mitt moderkort (Commell LV-671) stödjer inte udda upplösningar.

    Ett annat alternativ är att skaffa en vanlig TTL panel och sedan köra med en LVDS>TTL "adapter" och så slipper man förvisso grafikkort, vga-kontrollerkort och hela den biten, men man är ändå bunden til fasta upplösningar och en adapter som i sig tar upp plats.

    Så, det hela slutade med att jag skaffade ett moderkort med MINI-AGP port (istället för Mini-PCI varianten) och ett MINI-AGP grafikkort (Mobile Radeon 9600). Fördelen med detta är att man har grafikprestanda så det räcker, allt kablage blir internt i lådan och att man har fullt stöd för udda upplösningar via Powerstrip.
    Nackdelen är förståss kostnaden.

    Angående hårddiskar så tror jag att jag nämnt det här tidigare,
    men både Fujitsu och IBM har speciella modeller avsedda för just Automotive industrin. Dessa tål betydligt högre G-krafter (100G om jag minns rätt) och större temperaturområde (-20 - +95).
    IBM's modeller heter Endurastar, men det var ett jädrans krångel att få tag på någon, så för mig vart det en Fujitsu 30GB (MHT2030AC) som jag köpte från Holland. Min tanke var att köra den disken som systemdisk och sedan en vanlig 200GB disk för lagring, för då lär man kunna lyssna på radio och navigera om det skulle vara svinkallt en dag... mp3'orna får väl värma upp sig lite


    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Knapparna i ratten kan väl omöjligen vara speciellt svåra att koppla in för den elektronikintresserade? Bygger väl på parallellkoppling av resistanser? Borde ju räcka med en liten krets som mäter motstånd och sen skicka in det till datorn på något sätt?

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Knapparna i ratten kan väl omöjligen vara speciellt svåra att koppla in för den elektronikintresserade? Bygger väl på parallellkoppling av resistanser? Borde ju räcka med en liten krets som mäter motstånd och sen skicka in det till datorn på något sätt?
    intresserad? JA
    gått 3 års utbildning? JA
    minns mycket av det? NEJ


  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Det enkla sättet:
    Norpa kabeln som går till SID'en och koppla in den på en Game-port.

    Det snygga sättet:
    Skaffa ett i/k-bus interface och fixa styrningen den vägen.


    Någon hade ju tydligen lyckats med i-bus interfacet, men jag vet inte vem/var/när/hur.
    Gameporten är ju annars en färdig lösning, och en väldigt enkel sådan.
    För att sedan översätta knapparna till "riktiga" knapptryckningar så kör man Girder http://www.promixis.com/


    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    SAABoholic: Du är ju kungen på det här! Tack för all info.
    Skall kolla upp Radeonet och Fujitsu-disken, högintressanta lösningar. Tror du det är någon skillnad på Fujitsun och IBMen? Kanske kan beställa båda som reservdelar via service-kontakter om jag har lite tur, och fördelarna dessutom skulle råka vara stora med endera disken..

    Du har givetvis alldeles rätt i att man kan plocka isär skärmarna och bara ta ut delarna. Frågan är väl endast hur man klär panelen lämpligt då, eftersom jag inte vill göra indash-lösning. Jag vill hävda att det är stor skillnad på VGA och LVDS, då LVDS-matade paneler kan direktinmatas med just LVDS, medan VGA och DVI alltid kräver adapter.
    Ta tex VIA EPIA TC10000, som har LVDS-matning direkt på m-kortet, tanken med det är uppenbarligen att direktmata en LCD-panel utan D/A & A/D-omvandlare emellan.
    Men jag har inte själv sett några bilder eller specar annat än EPIA-kortets, så... jag ska väl egentligen vara tyst om du säger så.

    Det finns ingen EPIA med Mini-AGP va? Hmm. Skall kollas!
    För jag har läst lite om de udda lösningarna versus standardupplösningarna inlagda i TC-kortets BIOS. Undrar om man kan pilla på det själv.. ? Kalkylera egna timings? Behöver en kontakt hos mb-tillverkaren i asien, hehehe... (Dream on)

    Jag kommer även på få sätta mig med valfritt modelleringsprogram och rita fram en armlösning som håller i panelen och kan fälla in den. trix-trix.
    Det är inget du kikat på redan? Eller du kanske inte byggde i DIN-storlek avsett för stereohålet i mittenpanelen?

    Öh. Jag är trött. Ovanstående kan vara en del vett och fem delar vims. Läser igenom imorgon igen och kompletterar dravlet då. :-)
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Kung vet jag väl inte men jag har haft lång tid att "forska" i ämnet och jag är inte klar än... måste grotta ner mig i I-Bus'en och försöka hitta på något vettigt där, samt fixa en snygg front.
    Dessutom har det ju visat sig att Commell kortet inte gillar Creatives ljudkort, så där får jag byta ljudkort, och att Terratec's Radio kort (Cinergy 600 TV) inte alls har någon SDK som jag trodde.

    Personligen skulle jag nog valt Endurastar J4K20 om jag haft möjligheten, men nu var det så krångligt att få tag på en (beställningar kors och tvärs, pre-approved sales, o.s.v.) så jag köpte en Fujitsu istället, som iofs skall motsvara Hitachi-disken.

    Visst är det stor skillnad i smidighet mellan LVDS och vanlig VGA, något annat hade jag väl inte påstått (tror jag ). Nackdelen som sagt är att det är lögn i h-vete att hitta en 6.5-7" Widescreenskärm, med bra upplösning och lvds stöd.
    För din del däremot, som inte tänkt köra med indash (även om en motordriven single-din-lösning skulle vara snyggt i en 9000) så kanske denna skärm skulle passa alldeles upperligt http://www.nec-lcd.com/english/products ... 16-01.html (kostar dock ~4000:-) Det fanns även en del andra modeller på http://www.nec-lcd.com/english/products/industry.html
    Fördelen med dessa är ju att dom har ett standardformat och därmed en standardupplösning som VIA kortet borde kunna matcha utan problem.
    MEN, om jag inte minns fel så finns det olika former av LVDS (1/2 kanaler, olika bushastigheter och bitar hit och bitar dit) så det är inte bara å springa iväg och köpa första bästa LVDS-panel.

    Ang. att klä panelen så lär du göra det i vilket fall som helst, oavsett om du slaktar en Lilliput eller om du köper en LVDS _panel_.
    Men om du inte ska köra in-dash utan ha en lös monitor "utanför" så ser jag ännu mindre anledning till LVDS krånglet.

    Min tanke med LVDS>>TTL adapter var att du slipper VGA konverteringen (grafikkort, och kortet i skärmen) och kan mata en vanlig TTL panel (enklare att få tag på / billigare) direkt via LVDS utgången.

    Med tanke på att folk inte får till udda upplösningar med VIA kortens inbyggda grafikkort så ställer jag mig tveksam till att man "kan" (för visst fan går det bara man har kunskaper, tid och ork) hacka BIOS'en och pilla in egna upplösningar där.

    Njae, jag har inte sett några EIPA kort med Mini-AGP, utan då är du nog hänvisad till andra kort, ex. Commell LV-671.

    Nope, inte tittat på armlösningar då jag vill bygga något som ersätter originalstereon och ser så "fabriksgjort" ut som möjligt.
    Men visst vore det snitsigt om du fick till en lösning a'la mugghållaren på 9-5'an men att det i stället ploppade ut en 8" bildskärm
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Det enkla sättet:
    Norpa kabeln som går till SID'en och koppla in den på en Game-port.

    Gameporten är ju annars en färdig lösning, och en väldigt enkel sådan.
    För att sedan översätta knapparna till "riktiga" knapptryckningar så kör man Girder http://www.promixis.com/


    /Magnus
    Vilken av hålen skall kablarna i, för jag antar att det är ett par som skall i??
    Bara att använda sig av en gameports-hane va?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Gooldie
    Vilken av hålen skall kablarna i, för jag antar att det är ett par som skall i??
    Bara att använda sig av en gameports-hane va?
    http://www.tts.lt/wired/data/GameportPC.html

    Valfri ingång, X/Y, och sedan +5V ut som matning.
    (Alltså, du använder en +5V som matning till ratt-knapparna, och sedan den andra kabeln (retur) till x/y ingången)
    Sedan använder man girder för att översätta/mappa knapptryckningar till knappar på PC'n, som man i sin tur får mappa i mjukvaran man tänkt använda....

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157
    Bra tråd, ni verkar ha koll på det här med Carputers! Har ni funderat nåt på Mac Mini?

    Se http://www.apple.com/macmini/

    Den verkar ju ha allt:
    - Pris: 500 dollar
    - Storlek: 5.08 x 16.51 x 16.51 cm
    - Vikt: 1.32 kg
    - CD/DVD som slot-in
    - Bluetooth (tillbehör, intern)
    - HD på upp till 80 GB
    - Den är tyst!

    Trådlös fjärrkontroll finns som tillbehör: http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/W ... =TB638LL/A

    Finns det nån lämplig skärm, GPS och programvara till denna så vill jag ha en sån.....

    Vad tror ni? Är den ett alternativ, eller är det PC som gäller?
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

Liknande ämnen

  1. Kylvätske-expert, tack.
    Av 9-3a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 01:59
  2. Carputer, mjukvara?
    Av TEN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 19:25
  3. var det här ett bra pris på en carputer?
    Av wretan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 08:16
  4. Carputer
    Av Günter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •