Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 89

Ämne: [9000] [expert?] Bygga carputer...

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Vad sa du om GPSer? Jag har verkligen inte lyckats hitta några bra reviews, eller någon site som säljer riktigt många bra USB-GPSer. Verkar som om de flesta vill kunna sälja GPS, och då bara tar in en sort av varje. Gör det plöstligt väldigt svårt att jämföra vettigt. Tyvärr.
    Så, har du nått är vore det snällt med en länk eller två.
    Kan ju kolla upp destinator så länge.
    Hur är det med externa antenner för GPS? Ska man sätta en i motorrummet? Eller duger det med den lilla svarta någonstans i kupen? Det verkar vara ganska känsligt för mottagningen, har man dem inte på instrumentbrädan verkar motagningen lida ganska snabbt.. ?

    Funkar det att köra WLAN och BT tillsammans? Tycker mig ha upplevt en försämrad prestanda med båda inkopplade. Om någon har erfarenhet av att mixa de båda teknikerna är jag tacksam för all feedback jag kan få innan jag har köpt grejorna.
    Snart blir väl vi anklagade för att ha en privat chat

    ang. GPS'er så har jag sedan ett år tillbaka kört med en lös BU-303 från ELFA och trots klagomål om att den skulle vara av dålig kvalitet och inte vara vattentät så har min tickat på i ur och skur, regn snö, sommar, vinter, nemas problemas.

    Men valet man ställs inför är nog billigt/bra/original.
    Billigt: USB mottagare (Bu-303 eller liknande) placerad ungefär där solsensorn titter för klimatanläggningen.
    Bra: USB/BT mottagare med stöd för TMC (svindyrt men framtidssäkert).
    Original: en OEM-modul,ex. http://www.garmin.com/oem/

    Själv gick jag på original, en GPS-25-HVS (tar 12V som spänningsmatning) där den enda
    (och för mig stora) vitsen är att man _enkelt_ kan använda sig av en extern antenn (Hajfenan).
    Visst, man kan "slakta" en Bu-303 eller liknande och löda kontakter och liknande för att kunna
    använda sig av en extern antenn... men vem orkar... Känns som om man har nog med
    bekymmer med allt annat ändå.

    BT/WLAN har jag iofs aldrig testat tillsammans. Hade en vision av att använda Nokia's D211 kort,
    men då det inte stödjer automatswitchning av profiler och inte har ngn SDK för VB så var det ett bittert nederlag.
    Nu är jag inne på ett rent WLAN kort och sedan BT till min vanliga mobil.
    Kan återkomma med resultat efter test.


    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  2. #42
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Jag håller på och skissar på en carputer jag med. Just strömförsöjningen fick jag klia mig i huvet rejält för.
    Jag har kommit fram till att en sådan här liten mojäng borde kunna lösa det... Eller?

    http://www.mp3car.com/store/product_...products_id=67

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Hej, har funderat rätt länge på detta nu och kommit på att jag ska/måste börja min carputer installation på att först göra en vanlig stereo installation och byta ut AS2an mot en vanlig stereo anläggning .

    AS2an är enl min åsikt det största hindret i 9-5an för att bygga en carputer ( inkompatibla interface, slutsteg å högtalare samt att den tar upp all plats i panelen )

    På detta sätt så har man en vanlig stereo som funkar som alla andra stereos och funkar med rattkontroler etc. Sen pluggar jag in min laptop med docka på aux-in till stereon med video ut till en pekskärm från laptopen.

    För att styra ström på till laptopen tänkte jag använda dockan (som är lättare att skruva isär och modda) och att man kan ta ur datorn lättare och ha den till annat (dualboot) och för stöldskydd. för att stänga av laptopen använder jag bara powersave funktionen som går över till hibernate när den går gå på batteri.

    Pekskärmen tänkte jag mig den där DWW-700M om/när den kommer. Sen är det bara att hooka in gps, dab, wifi, ODB-II och allt anant kul...

    Detta är kanske inte 100% snyggt då datorn inte är central eller helt "integrerad", men å andra sidan så blir det hela riktigt simpelt att installera och man slipper många av problemen men carputers (ström förbruking, fördröjning i start/stopp av datorn etc.)

    Det mesta jobbet enligt denna model blir ju instalaltionen i form av all kabledragning, resten är ju "nästan" bara att plugga in och konfa. laptopen kan man ju sätta upp med dualboot, en vanlig och en carputer installation och på detta sätt fortfanade ha nytta av datorn.

    Tar gärna emot synpunkter på planen eller om jag missat några fällor, men på de korta sträckorna jag far till jobbet så räcker det med radio å cd, det är ju inte förräns man typ åker nånstans/köar/strögar etc som man verkligen vill ha/behöver carputern.

    Förresten, har inte sett nån länk i tråden till http://saab.cjb.net, jag kommer inte i håg vems den var eller vilken tråd det var jag hittade den i men ändå...

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Jag håller på och skissar på en carputer jag med. Just strömförsöjningen fick jag klia mig i huvet rejält för.
    Jag har kommit fram till att en sådan här liten mojäng borde kunna lösa det... Eller?

    http://www.mp3car.com/store/product_...products_id=67

    Mvh
    Fredrik
    Just när det gäller nätaggregat så tror jag faktiskt, precis som SAABholic mest på märken.

    Och det här var ju inte ens nått nämnvärt mycket dyrare:

    http://www.mp3car.com/store/product_inf ... ucts_id=60

    Iaf inte så dyrt som detta:
    http://www.mp3car.com/store/product_inf ... ucts_id=32

    Men du är helt rätt ute, det är något sådant man är ute efter.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  5. #45
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Och det här var ju inte ens nått nämnvärt mycket dyrare:

    http://www.mp3car.com/store/product_inf ... ucts_id=60
    En sak med det där oroar mig lite..

    The P1260 is designed to be a pre-regulator for CarPC cases that already contain an internal DC-DC ATX PSU, such as the Travla C-134 or the Morex 26xx/36xx cases, or for motherboards with on-board DC-DC PSUs (VIA TC10000).
    Annars ser det ju kanon ut. Grejen är väl att jag då måste köpa en låda till "burken". Jag hade tänkt bygga eget.

    Eller så köper jag det TC10000 som nämns. Hade tänkt mig ett M-II 12000, men man kan ju ändra sig. Inget är ju köpt än.

    TC-mobot är ju billigare och det är ju alltid trevligt. Men jag vill gärna ha de extra 200 MHz'en som M-IIan erbjuder.

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Det Znorc nämde först är ju ett komplett nät agg, den andra på mp3car är ju en DC-DC ställare för nät agg, eller har jag fått det helt fel...

  7. #47
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av foffen
    Det Znorc nämde först är ju ett komplett nät agg, den andra på mp3car är ju en DC-DC ställare för nät agg, eller har jag fått det helt fel...
    Det är så jag fattat det också.. Därför som jag nästan bestämt mig för att använda ett sånt som jag nämnde.

    Har jag missat något?

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Oj. Nä, ni har inte missat något.

    Jag däremot...
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av foffen
    ( inkompatibla interface, slutsteg å högtalare samt att den tar upp all plats i panelen )
    Just det där är ett av mina större problem förnärvarande... vad göra !?

    Göra om dom obalancerade utgångarna från ljudkortet till balancerade ?
    -Mer adaptrar, kablar och framförallt $

    Skaffa ett ljudkort med balancerade utgångar.
    - Finns bara stereokort, man tappar alltså surround och faderkontrol.

    Byta ut slutsteg/högtalare.
    $$$$$$$$$$$$ och så gick det med idén om original och plug-'n-play.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  10. #50
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Göra om dom obalancerade utgångarna från ljudkortet till balancerade ?
    -Mer adaptrar, kablar och framförallt $


    /Magnus
    Obalanserade utgångar? w00t?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Utgångarna från ett vanligt ljudkort är obalancerade (single-ended)
    medans ingångarna på slutstegen (original) är balancerade.

    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio ... _amplifier

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  12. #52
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    "Vanliga" slutsteg har alltså obalanserade ingångar? Signalen från vanliga ljudkort är alltså lågnivå?

    Med andra ord: Det blir inget konstigt om jag kopplar ljudkortets utgång på slutstegets (ej original) lågnivå-ingång?

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    "Vanliga" slutsteg har alltså obalanserade ingångar? Signalen från vanliga ljudkort är alltså lågnivå?

    Med andra ord: Det blir inget konstigt om jag kopplar ljudkortets utgång på slutstegets (ej original) lågnivå-ingång?
    Aux/line-in på stegen brukar ju vara vanliga ingångar precis som på förstärkare så det ska inte vara nått som helst problem att mata ljudet direkt från ljudkortet till slutsteget.

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av foffen
    ( inkompatibla interface, slutsteg å högtalare samt att den tar upp all plats i panelen )
    Just det där är ett av mina större problem förnärvarande... vad göra !?

    Göra om dom obalancerade utgångarna från ljudkortet till balancerade ?
    -Mer adaptrar, kablar och framförallt $

    Skaffa ett ljudkort med balancerade utgångar.
    - Finns bara stereokort, man tappar alltså surround och faderkontrol.

    Byta ut slutsteg/högtalare.
    $$$$$$$$$$$$ och så gick det med idén om original och plug-'n-play.

    /Magnus
    Jo, jag delar ditt dilemma, helst skulle jag bara sätta en skärm i taket eller nått och hooka upp allt till orginal stereon men det är nog att glömma, speciellt om man vill ha surround. Vill ju inte vara pessimist, men ibland är verkligheten på ett viss sätt hur man än vrider och vänder på den

    Och även om man hookar upp sig mot steron med stereo signal så blir knappast nån "snygg" lösning då heller, man får ju tjuva in sig på fm signalen/antennen eller på cd växlaren, har sett nån på nätet som löste det där med att mata ljud via växlaren så det är möjligt.

    Fast om gör så som jag tänkt mig så har man ju kvar möjligheten att, så länge man avstår från modifikationer av högtalarplatser etc, återställa bilen i orginal skicka igen om man vill, med skillnaden kanske att man har bättre kablage än orginal (såvida man inte orkar göra om kablaget också...)

    Så jag tror att stereo konvertering är grunden för att bygga carputer i saaben, och framför allt för att för få det bra/snyggt.

  15. #55
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Hur går det för er?

    Själv har jag fått hem alla delar utom ett av slutstegen. I morgon ska jag ut och shoppa kabel, säkringar och säkringshållare mm.

    I morgon kväll 20:00 börjar arbetet med installationen!

    Byggbilder utlovas.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Status quo får man väl säga

    Jag springer runt i cirklar kring mina problem.
    Har nog insett att jag får ge upp "original-ljud" planerna då det blir för krångligt och inte tillräckligt bra (konverteringen av obalancerat till balancerat).

    Men, jag har beställt ett nytt ljudkort från Japan som jag borde få i nästa vecka om allt går väl.

    Jag fick lite pryttlar från staterna innan påsk till min lösning av skärm-montering.

    Tänkte strunta i att returnera moderkortet, men har jag nu en jädrans otur så är inte det här kortet kompatibelt det heller och då är jag verkligen rökt, för det vill jag verkligen ha...

    Funderar även på och "byta ut" (har ju inte ens monterat den än) Liliput skärmen mot en Xenarc.

    Lurar även på en heatpipe lösning för kylningen av processor, grafikkort och nordbrygga, så att det blir tyst och fläktlöst.


    Så tänk dig att jag springer ett 10000m lopp men istället för att springa rakt fram (eller längs banan iaf)
    så måste jag springa i 100m cirklar hela tiden runt ovalen.... så det går frammåt men inte speciellt fort.

    Fast vem sa att allt skulle vara enkelt

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Angående strömförsörjning, ta en titt på denna:

    http://www.cartft.com/catalog/il/459

    Visserligen pallar den bara 90W, men den påstådda stabiliteten och "hard-off"-funktionen som dödar även 5V-railen efter ett visst antal minuter verkar ju guld, särskilt om man inte har separat batteri för ändamålet..

  18. #58
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av marty
    Angående strömförsörjning, ta en titt på denna:

    http://www.cartft.com/catalog/il/459

    Visserligen pallar den bara 90W, men den påstådda stabiliteten och "hard-off"-funktionen som dödar även 5V-railen efter ett visst antal minuter verkar ju guld, särskilt om man inte har separat batteri för ändamålet..
    Det är precis den jag använder. Funkar kanon nu när ny firmware har kommit till den. Tidigare så funkade inte hard off, men det gör det nu.

    90 watt räcker gott och väl om man har en Epia.

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Vänner,

    Jag funderar på att dissa skärm till carputern och istället köra på en liten teckendisplay istället.
    Tycker en stor skärm skulle dels öka stöldrisk med cirka oändligt mycket, dessutom är den väldigt distraherande när man kör.
    Så, nu till min fråga; då jag för tillfället sitter utan saab vore det roligt om någon av er visste eller kunde ta reda på följande: Vad är måtten på pictogrammet i 9000 (CS om det har någon betydelse)? Gärna i millimeter om det finns tillgängligt.. Någon kanske kan ta en titt i EPC om det skulle råka stå där.. Jag är helt torr på saabmått just nu, tyvärr.
    Någon som vet hur stor plats varvräknaren tar på baksidan?
    Det känns som om jag skulle kunna vara beredd att offra p-grammet till förmån för extremt diskret teckenmatning till föraren.

    All hjälp i måttärendet mottages tacksamt.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Vänner,

    Jag funderar på att dissa skärm till carputern och istället köra på en liten teckendisplay istället.
    Tycker en stor skärm skulle dels öka stöldrisk med cirka oändligt mycket, dessutom är den väldigt distraherande när man kör.
    Nu är jag inte med riktigt... om du tar bort skärmen så tar du ju även bort en del av vitsen med en Carputer,
    ingen inmatning via touchkontroller, ingen skärm/ingen överblick... visst det finns ju bilstereos
    som har navi och bara teckendisplay, men hur kul är det ?

    Distraherande !? Du får helt enkelt ha tillräckligt med självdiciplin för att inte titta på p-rullar medans du kör

    Klurade på skärmlösningen, och med "locket" som 9000 har så borde det inte vara allt för svårt att fixa en lösning
    liknande den som Volvo *ptvi* *ptvi* *ptvi* har på sina bilar, där skärmen kommer upp ur "locket".
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

Liknande ämnen

  1. Kylvätske-expert, tack.
    Av 9-3a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 01:59
  2. Carputer, mjukvara?
    Av TEN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 19:25
  3. var det här ett bra pris på en carputer?
    Av wretan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 08:16
  4. Carputer
    Av Günter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •