Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: ekonomi trimmning !

  1. #1

    ekonomi trimmning !

    hej jag har nyligen köpt mig en saab 900 turbo 8v -86 , som för tillfället går som de ska ;P .
    Funderar på vad som skulle gå att tuna upp inom motor(m.m) väg för att få ut lite mer av motorn, jag upplever att turbon tar sådan lång tid på sig att ladda finns det något at göra åt det?

    annars så undrar jag på bra tips på saker som inte är super dyra och inte allt för svåra att göra.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908

    Re: ekonomi trimmning !

    Citat Ursprungligen postat av tramptass89
    hej jag har nyligen köpt mig en saab 900 turbo 8v -86 , som för tillfället går som de ska ;P .
    Funderar på vad som skulle gå att tuna upp inom motor(m.m) väg för att få ut lite mer av motorn, jag upplever att turbon tar sådan lång tid på sig att ladda finns det något at göra åt det?

    annars så undrar jag på bra tips på saker som inte är super dyra och inte allt för svåra att göra.
    Välkommen till forumet!
    Det finns massor med fina och inte allt för dyra trim till din bil.
    Bitarna du bör kolla upp först är:
    APC-modifiering
    Bättre Laddluftkylning
    Samt bättre avgasrör efter turbon

    Det gör en hel del och kostar inte särskilt mycket. APC:n modifierar du enkelt själv, gratis.
    Kolla in Henrik Karlssons hemsida. Där finns massvis med trimtips och galna historier!
    http://popeye.rty.nu

    Testa också sökfunktionen på forumet, du lär hitta en hel del trevligt. Men börja med Popeye´s sida. Där finns det mesta samlat.

    Good luck!
    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #3
    tackar tackar , om man byter upp från orginal avgas till ett "trim" , inte super dyrt bara något för kanske 2 000 , ger det någon effekt som är värd ?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av tramptass89
    tackar tackar , om man byter upp från orginal avgas till ett "trim" , inte super dyrt bara något för kanske 2 000 , ger det någon effekt som är värd ?
    Det du ska ha är en "batteriböj", en 3 tums downpipe ut från turbon ner till avgassystemet. Den går på något i stil med strax under 2000 kr på Speedparts.
    Att montera en sån och sedan köra med original avgas borde ge mer effekt än att istället behålla original downpipen och uppgradera resten av systemet. Det är i den tvära kröken direkt efter turbon som värsta strypningen sitter.

    Med en batteriböj får turbon lättare att hålla trycket på högvarv och ger förmodligen lite snabbare uppbyggnad av tryck från turbon.

    Förbered dig på att flytta batteriet till bagaget dock

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  5. #5
    okej jo det var det jag hade tänkt mig, hade tänkt att ta mig ann apc:n först och ställa upp den lite, visste lite vad man skulle göra före men hitade några bra sista tips på henrik karlssons sida så nu ska det nog gå bra at göra det + luft filter byte

Liknande ämnen

  1. Detta med samboliv och ekonomi !!
    Av MicEE i forum Off Topic
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 15:22
  2. Ekonomi i att byta till e85 på 9k 2.3t
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 13:53
  3. Styling, kjolpkt vs ekonomi
    Av mickefixare i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 23:01
  4. Ekonomi trimma bilen?
    Av Sonny Hansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 16:34
  5. Saabs ekonomi?
    Av ErikR i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •